سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برنامه آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و باب‌المندب/

برنامه آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و باب‌المندب/

ژنرال جوزف دانفورد می‌گوید، آمریکا کشتی های فرماندهی در اختیار این ائتلاف جدید قرار می‌دهد.
ژنرال جوزف دانفورد می‌گوید، آمریکا کشتی های فرماندهی در اختیار این ائتلاف جدید قرار می‌دهد.

چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ -رادیو فردا/ ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، سه شنبه ۱۸ تیرماه گفت که ایالات متحده به دنبال تشکیل ائتلافی نظامی با شماری از کشورها جهت تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های بین المللی در تنگه هرمز و باب المندب است.

شورای امنیت همچنین از همه طرف های درگیر در منطقه خلیج فارس خواسته است تا اختلافات را از طریق صلح آمیز و مذاکره حل و فصل کنند.

شورای امنیت با محکوم کردن حمله به نفکتش‌ها خواستار پایان تنش‌ها در خلیج فارس شد

رویترز می‌گوید، در چارچوب این طرح که به تازگی نهایی شده است آمریکا کشتی‌های فرماندهی و همچنین تجهیزات تجسسی را در اختیار این ائتلاف قرار می‌دهد. کشورهای عضو این ائتلاف نیز کار گشت‌زنی و اسکورت کشتی‌های تجاری با پرچم‌های خود را در آب‌های بین المللی مجاور ایران و یمن انجام خواهند داد.

طبق این گزارش، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه در نشستی با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده جزییات این طرح را بررسی کرده است.

ژنرال جوزف دانفورد در این زمینه اظهار داشت، ما در حال حاضر با تعدادی از کشورها در حال تعامل هستیم تا ائتلافی را برای تضمین امنیت و آزادی کشتیرانی را در تنگه هرمز و باب المندب تشکیل دهیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اضافه کرده است، فکر می‌کنم احتمالا در چند هفته آینده مشخص خواهد شد که چه کشورهایی از اراده سیاسی لازم برای حمایت از این ابتکار برخوردارند و سپس همکاری‌های مستقیم نظامی برای شناسایی قابلیت مورد نیاز جهت حمایت از این طرح را مشخص کنیم.

شماری از مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی تاکنون در واکنش به تحریم های نفتی آمریکا موضوع بستن تنگه هرمز را به میان کشیده‌اند؛ اظهاراتی که واکنش‌هایی را در ایالات متحده همراه داشته‌است.

در اردیبهشت سال جاری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ تهدید کرد چنانچه جلوی استفاده ایران از تنگه هرمز گرفته شود، سپاه این تنگه را خواهد بست.

به دنبال حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان در ماههای اخیر موضوع اسکورت نفتکش‌ها در این منطقه بیش از هر زمانی مطرح شده است. آمریکا و عربستان ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند. اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

همچنین سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیروهای سپاه پاسداران در ۳۰ خرداد در تنگه هرمز نگرانی در خصوص درگیری بین آمریکا و ایران را تشدید کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته که پس از هدف قرار گرفتن این پهپاد تصمیم گرفته دستور حمله محدود به ایران را صادر کند، اما به دلیل نگرانی درباره‌ تلفات انسانی احتمالی این حمله، فعلاً از انجام آن منصرف شده است.

باب‌المندب خليج عدن و اقيانوس هند را به دريای سرخ متصل می‌كند و علاوه بر کالاهای تجاری روزانه چهار میلیون بشکه نفت خام از طریق این تنگه به اروپا صادر می‌شود.

ژنرال جوزف دانفورد گفته است که آمریکا کشتی‌های فرماندهی و کنترل را در اختیار ائتلاف قرار خواهد داد اما کشورهای عضو ائتلاف می‌بایست کشتی هایی برای گشت‌زنی و ارتباط با کشتی‌های فرماندهی در اختیار ائتلاف قرار دهند.

وی اضافه کرده است، انتظار این است که کار گشت زنی و اسکورت را کشورهای دیگر عضو ائتلاف انجام دهند.

رئیس ستاد ارتش آمریکا تصریح کرده است، ماموریت‌های این ائتلاف براساس تعداد کشورهایی که حاضرند در آن شرکت کنند، تعیین خواهد شد.

با استفاده از رویترز؛ خ/ت

BBC News فارسی / تلاش آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های اطراف ایران و یمن

واشنگتن می گوید امیدوار است بتواند طی هفته های آینده ائتلافی نظامی برای حراست از آب های استراتژیک اطراف ایران و یمن تشکیل دهد.

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که کشورش مشغول رایزنی با چند کشور برای تشکیل این ائتلاف است.

به گزارش رویترز او گفت هدف از این ائتلاف اطمینان از امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و باب‌المندب است.

او پیش بینی کرد که آمریکا در هفته های آینده خواهد دانست کدام کشورها اراده سیاسی لازم برای حمایت از چنین ابتکاری را دارند. به گفته او نقش هر کشور در چنین عملیاتی بعد از آن مشخص خواهد شد.

آمریکا ایران را مسئول حملات هفته های اخیر به شش نفتکش در این منطقه در نزدیکی تنگه هرمز می داند، اتهامی که تهران رد می کند.

ژنرال دانفورد پس از دیداری در روز سه شنبه با مایک پومپئو وزیر خارجه و مارک اسپر وزیر موقت دفاع آمریکا اظهار نظر می کرد.

براساس این طرح که گفته می شود در روزهای اخیر نهایی شده آمریکا کشتی های فرماندهی عملیات را تامین خواهد کرد و وظیفه نظارت و تجسس را به عهده خواهد داشت.

در مقابل سایر اعضای بالقوه ائتلاف به گشتزنی در آب های اطراف کشتی های فرماندهی خواهند پرداخت. وظیفه دیگر این کشورها همراه کردن گشتی با کشتی های تجاری خود در آب های منطقه است.
حق نشر عکس AFP/HO/IRIB
Image caption تصاویر تلویزیون ایران از بلند شدن دود از نفتکشی که در دریای عمان هدف قرار گرفت

آقای پومپئو اواخر ماه پیش در سفری به منطقه از کشورهای عربی خواسته بود به نصب دوربین در نفتکش ها و سایر کشتی ها در خلیج فارس کمک کنند.

مقام های آمریکایی در آن زمان هدف این برنامه موسوم به سنتینل را جلوگیری از حملات آینده ایران به کشتی های تجاری توصیف کردند. ایران هر گونه نقشی در حملات ماه مه و ژوئن به در مجموع شش نفتکش را رد می کند.

آقای پومپئو گفته بود لازم است تا عربستان سعودی، امارت متحده عربی و ۲۰ کشور دیگر به چنین عملیاتی کمک کنند.

ایران در یک سال اخیر در مواردی تهدید کرده است اگر نتواند نفت خود را صادر کند به سایر کشورهای منطقه هم اجازه چنین کاری نخواهد داد. این اظهارات تهدیدی برای بستن تنگه هرمز تلقی شده است.

اظهارات تازه ژنرال دانفورد نشان می دهد که طرح نظارت بر تردد کشتی ها همچنین به تنگه باب المندب هم تعمیم داده خواهد شد.

آمریکا، عربستان و امارات همواره از حملات شورشیان حوثی یمن در این تنگه ابراز سرخوردگی کرده اند. این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می کند و محل عبور تقریبا ۴ میلیون بشکه نفت در روز است.

بریتانیا سپاه را به حمله به نفتکش‌ها متهم کرد
به دو نفتکش در نزدیکی آب‌های ایران حمله شده است
ترامپ: حمله به نفتکش‌ها ‘مساله‌ای جزئی’ بود، پومپئو: ترامپ جنگ نمی‌خواهد
وزارت خارجه ایران: تشکیک در حمله به نفتکش‌ها خنده‌آور نیست
حمله به نفتکش‌ها؛ آمریکا عکس‌های جدیدی علیه ایران منتشر کرد
حمله به نفتکش‌ها: ایران سفیر بریتانیا را ‘احضار’ کرد
عربستان سعودی: دو نفتکش ما در دریای عمان آسیب جدی دیده‌اند