شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نیروی دریایی انگلستان نفتکش حامل نفت رژیم ایران را توقیف کرد

نیروی دریایی انگلستان نفتکش حامل نفت رژیم ایران را توقیف کرد

دولت محلی جبل‌الطارق روز پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۸ در بیانیه‌یی اعلام کرد تفنگداران نیروی دریایی انگلستان یک نفتکش حامل نفت خام بار زده شده در بندر عسلویه به مقصد سوریه را در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند. در این بیانیه آمده است “شواهد کافی در دست بود که نشان می‌داد مقصد نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه است.”

بنا‌ به گزارشهای منتشر شده، در ماه دسامبر حضور این کشتی در بنادر عراق ثبت شد اما بعداً ناظران رفت و آمد دریایی، رد این کشتی را گم کردند و مدتی بعد، در حالیکه نفتکش بارگیری کرده بود در ساحل بندر عسلویه مشاهده شد.

رئیس دولت محلی جبلالطارق گفت: «با مجوز من، نهادهای بندری و انتظامی ما در اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا خواستار همکاری تفنگداران دریایی بریتانیا مستقر در منطقه شدند و این همکاری را دریافت کردند.” این نفتکش در حال حاضر در توقیف دولت جبل‌الطارق است.»

مؤسسات ردگیری کشتیرانی بر اساس اطلاعاتی که منتشر کرده‌اند نشان می‌دهند این نفتکش به اسم گریس-۱ به جای ورود به دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز، مسیر به‌مراتب طولانی‌تر عبور از جنوب آفریقا را پیموده است. دلیل موجهی برای انتخاب چنین مسیری وجود ندارد.

هنوز مقامات رژیم ایران یا سوریه یا شرکت مالک کشتی در مورد این حادثه اظهارنظری نکرده‌اند.