شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » موج گرما و خشکسالی سبب پیدا شدن آثار یک تمدن بسیار کهن در عراق شد/

موج گرما و خشکسالی سبب پیدا شدن آثار یک تمدن بسیار کهن در عراق شد/

منبع: دبی.العربیه نت فارسی/ گرما، خشکسالی و کاهش آب‌آورد دریاچه سد موصل در عراق، سبب شد آثاری از تمدن میتانی کشف شود. دانشمندان آلمانی بخشی از آثار یافت شده برای بررسی بیشتر به آلمان می‌برند. دانشگاه توینگن آلمان اعلام کرد گروهی از باستان‌شناسان و پژوهشگران این دانشگاه با همکاری گروهی باستان‌شناس عراقی آثار از قصری با قدمت 3400 سال یافته‌اند که به دوران امپراطوری میتانی تعلق دارد.

میتانی‌ها یک امپراطوری قدرتمند بین سال‌های 1500 و 1300 پیش از میلاد مسیح هستند که بر بخش‌های از سوریه و بین‌النهرین حکومت داشتند. تا کنون آثار بسیار اندکی از این امپراطوری کشف شده بود و پیش‌بینی می‌شود اکتشافات جدید به شناخت هرچه بیشتر این امپراطوری کهن کمک کند.قصر یاد شده پس از آن پیدا شد که در پی کاهش آب‌آورد، سطح دریاچه پشت سد موصل کاهش یافت و سبب شد در کرانه‌های کهن رود دجله آثار یک تمدن باستانی پیدا شود. دانشمندان عراقی با هدف محافظت از این آثار، دستور تخلیه و انتقال فوری آنها را صادر کردند. دانشمندان زمان اندکی برای جابجایی این آثار در اختیار داشتند، زیرا که با بالا آمدن مجدد سطح آب، این تمدن دوباره به زیر آب رفت

ایوانا بولتس به خبرگزاری دویچه‌وله آلمان گفت که تمدن میتانی، یکی از تمدن‌های خاورمیانه است که کمترین مقدار پژوهش و مطالعه درباره آن انجام شده است و حتی پایتخت این تمدن نیز تا کنون ناشناخته مانده است.در آثار یافت‌شده پشت سد موصل، بقایای یک دیوارنگاره یافت شد که با رنگ‌های قرمز و آبی رنگ شده و دیوارها نوع خاصی از رنگ زرد زردچوبه‌ای به خود دارند. ایوانا بولتس گفت که این رنگ بسیار قابل توجه است، زیرا در هزاره دوم قبل از میلاد، دیوارنگاره‌ها از نشانه‌های مرسوم قصرها به شمار می‌رفتند ولی دیوارنگاره‌های باقی‌مانده از آن دوران بسیار اندک هستند.در داخل قصر 10 ظرف سفالین یافت شد که دانشمندان آلمانی برای مطالعه و بررسی بیشتر به آلمان خواهند برد.