چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » عادل الجبیر:‌ کسی خواهان جنگ نیست اما این موضوع به ایران بستگی دارد

عادل الجبیر:‌ کسی خواهان جنگ نیست اما این موضوع به ایران بستگی دارد

پس از آن که  وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت:« ایران مسئول مستقیم حمله به دو نفتکش در خلیج عمان است».عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی در گفتگو با شبکه «سی ان ان» گفت:« دلیلی وجود ندارد که با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مخالف باشیم. ما با او اتفاق نظر داریم. ایران در این مورد سابقه‌دار است».

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی   عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربی سعودی شامگاه پنجشنبه 13ژوئن تاکید کرد سعودی با ایالات متحده آمریکا اتفاق‌نظر دارد که ایران در حمله پنجشنبه به دو نفتکش در خلیج عمان نقش دارد.

پمپئو در این باره توضیح داد:«ارزیابی اینکه ایران در پس حمله به دو نفتکش قرار دارد، با استناد بر داده‌های اطلاعاتی صورت گرفته است».

پمپئو در ادامه اظهارات خود شرح داد:« نوع سلاح و روش بکار رفته در حمله به دو نفتکش و همچنین داده‌های اطلاعاتی دست داشتن ایران (در این حمله) را تاکید می‌کند. این ارزیابی با استناد به داده‌های اطلاعاتی، نوع اسلحه بکار رفته و سطح مهارت‌های مورد نیاز در این عملیات و حملات ایرانی مشابهی است که اخیرا علیه بخش حمل و نقل (دریایی) به وقوع پیوسته و نیز این حقیقت که هیچ گروهی در آن منطقه وجود ندارد که بتواند به طور نیابتی اقدام و منابع و شایستگی‌های لازم برای تحرک در این سطح از پیشرفت را داشته باشد، انجام شده است».
از سویی عادل الجبیر تاکید کرد:« ‌کسی خواهان جنگ نیست اما این موضوع به ایران بستگی دارد. رفتارهای ایران منطقی نیست و ایران باید درباره اینکه انقلاب است یا حکومت تصمیم بگیرد. گر ایران به توانایی هسته‌ای دست یابد، باید انتظار داشت که کشورهای دیگر نیز خواهان آن هستند. سعودی از منافع خود دفاع خواهد کرد.  اگر واشینگتن سلاحی به سعودی نفروشد آن وقت مجبور خواهد شد تا نیروهای آمریکایی بیشتری را به منطقه اعزام کند».
از سویی خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی سعودی تاکید کرد«پادشاهی سعودی تدابیری که جهت محافظت از بنادر و آب‌های سرزمینی‌اش مناسب می بیند، را اتخاذ خواهد کرد . جامعه بین المللی  بایدبه تعهداتش در محافظت از دریانوردی بین المللی عمل کند».