پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نتایج تحقیق درباره حمله به کشتی‌ها در آب‌های الفجیره روی میز شورای امنیت

نتایج تحقیق درباره حمله به کشتی‌ها در آب‌های الفجیره روی میز شورای امنیت

پیوند کوتاه

امارات متحده عربی، سعودی و نروژ، پنجشنبه 6 ژوئن، نتایج تحقیق مشترک درباره «عملیات خرابکاری» که روز 12 ماه مه چهار کشتی در آب‌های اقتصادی امارات در معرض آن قرار گرفته بود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌دهند.

دو نفت‌کش سعودی، یک نفت‌کش اماراتی و یک نفت‌کش نروژی روز 12 مه در آب‌های امارت الفجیره، در معرض عملیات خرابکارنه قرار گرفته و آسیب دیدند.

این حادثه نادر در آب‌های امارات، در فضایی از تنش در منطقه به دلیل اختلافات میان ایران و ایالات متحده روی داد؛ اختلافاتی که پس از تشدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بالا گرفته است.

روز 21 ماه مه مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، از احتمال دست داشتن ایران در این عملیات خرابکارانه علیه نفت‌کش‌ها خبر داده و چنین مساله‌ای را «بسیار محتمل» دانسته بود.

به گفته منابع دیپلماتیک، قرار است شورای امنیت برای بررسی نتایج تحقیق مشترک سه کشور، جلسه غیر رسمی تشکیل دهد.

ایران اتهام‌ها درباره دست داشتن در این عملیات خرابکارانه را رد می‌کند. پیشتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفته بود که احتمال دارد «طرف سومی» در این اقدام دست داشته باشد.

این در حالی است که برخی از خبرنگاران در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که «فرزندان مقاومت» در عملیات علیه چهار کشتی تجاری در دریای عمان در نزدیکی امارت فجیره نقش ایفا کرده‌اند.