جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ژاپن تلاش برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران را مطرح کرد/

ژاپن تلاش برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران را مطرح کرد/

BBC News فارسی/ سخنگوی دولت ژاپن تایید کرده است که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به زودی به تهران خواهد رفت.

روز پنجشنبه، ۱۶ خرداد (۶ ژوئن)، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ژاپنی که از او نام نبرده گفته بود که آقای آبه هفته آینده به ایران خواهد رفت. ساعاتی بعد یوشیهیده سوگا، سخنگو و دبیر هیئت دولت با تایید این خبر، گفت که هنوز جزئیات برنامه دیدارهای نخست وزیر ژاپن با مقامات جمهوری اسلامی تکمیل نشده است. وی در عین حال افزوده است که ملاقات با حسن روحانی و علی خامنه‌ای، نخست وزیر و رهبر جمهوری اسلامی در برنامه دیدارهای اوست.

هدف اصلی از سفر آقای آبه به تهران تلاش برای کاهش تنش موجود بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی در پی تشدید تحریم نفتی ایران توسط آمریکا عنوان شده است. آقای سوگا گفت که ژاپن تلاش خواهد کرد “این دیدار معنادار باشد.”

برخی منابع ژاپنی گفته‌اند که آقای آبه رهبر جمهوری اسلامی را تشویق خواهد کرد بدون پیش شرط با مقامات آمریکایی گفتگو کند. رئیس جمهوری و مقامات آمریکایی ضمن تاکید بر ادامه حداکثر فشار بر جمهوری اسلامی برای وادار کردن آن به برآوردن خواست‌های ایالات متحده، همواره از آمادگی برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی سخن گفته اند.

اواخر ماه گذشته میلادی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سفری رسمی به ژاپن تاکید کرد که هدف دولت او سرنگونی رژیم ایران نیست بلکه انتظار دارد حکومت جمهوری اسلامی “به شکل یک دولت عادی” رفتار کند.

فرش قرمز ژاپن برای ترامپ و نمایش نمادین رفاقت

ایران اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط را ‘بازی با کلمات’ خواند

ترامپ: ایران با همین رهبران می‌تواند کشور بزرگی باشد

رهبر ایران: جنگ نمی‌شود، مذاکره هم سم است

حق نشر عکس khamenei.ir
Image caption رئیس جمهوری و رهبر جمهوری اسلامی – مقامات ایران دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد مذاکره احتمالی و روند بهبود روابط با آمریکا مطرح کرده‌اند

وی مشخص نکرد که انتظارات او از ایران شامل چه مواردی است اما پیشتر، وزیر خارجه ایالات متحده با طرح خواسته‌های دوازده‌گانه‌ای از جمله تغییر در برنامه هسته‌ای و موشکی، تغییر در سیاست منطقه‌ای، خودداری از “حمایت از سازمان‌های تروریستی” و بی ثبات کردن منطقه، آزادی شهروندان آمریکا و متحدانش در ایران و خروج نظامی از سوریه را مطرح کرده و گفته بود که از هر “کشور عادی” چنین انتظاراتی می‌رود.

مقامات جمهوری اسلامی این خواسته‌ها را رد کرده‌اند.

در مورد احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا نیز مقامات جمهوری اسلامی نظرات متفاوتی ابراز داشته‌اند. در حالیکه برخی از مقامات دولتی از شرایطی، هر چند دشوار، برای چنین مذاکراتی سخن گفته‌اند.، برخی دیگر از جمله رهبر جمهوری اسلامی اساسا هرگونه مذاکراتی را مردود دانسته‌اند.

ماه گذشته شینزو آبه در نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ در توکیو گفت که”مایلم با اتکای به روح همکاری نزدیک بین آمریکا و ژاپن برای کاهش تنش موجود در ارتباط با وضعیت ایران تلاش کنم.” به نظر می‌رسد که ایالات متحده با این پیشنهاد موافقت کرده باشد.

سفر آقای آبه به تهران این نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن طی چهل و یک سال گذشته و پس از انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی به ایران خواهد بود. در سال‌های قبل از انقلاب، ایران و ژاپن در زمینه های مختلف اقتصادی از جمله در سرمایه‌گذاری مشترک همکاری نزدیک و گسترده داشتند و رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور متداول بود.

در سال‌های بعد از انقلاب، ژاپن از خریداران نفت و برای مدتی، از صادرکنندگان عمده کالا به ایران بوده است. سال گذشته و تا قبل از تحریم نفتی کامل جمهوری توسط آمریکا، ایران تامین کننده بیش از ۵ درصد نفت وارداتی ژاپن بود.

خبر سفر احتمالی نخست وزیر ژاپن به ایران در برخی رسانه‌های خبری جمهوری اسلامی نیز منعکس شده اما هنوز منابع رسمی دو طرف این گزارش را تایید نکرده‌اند.