سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رئیس جمهور آمریکا :«همیشه احتمال اقدام نظامی هست»!

رئیس جمهور آمریکا :«همیشه احتمال اقدام نظامی هست»!

 

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای تازه با یک شبکه بریتانیایی که روز چهارشنبه، ۱۵ خردادماه، منتشر شد در پاسخ به سوالی مربوط به مسائل ایران تاکید کرد که در پی جنگ نیست، اما «همیشه احتمال اقدام نظامی هست».

به گزارش خبرگزاری رویترز‌ به نقل از مصاحبه شبکه آی‌تی‌وی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در عین حال به گفت‌وگو با همتای ایرانی خود ابراز تمایل کرده است.

به گفته آقای ترامپ، ایران «همان جایی است که از وقتی که من رئیس جمهور شدم رفتاری بسیار خصمانه داشت».

او ادامه داد: «آنها در آن زمان مملکت تروریست شماره یک دنیا بودند و احتمالا امروز هم هستند.»

دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال گذشته رسما از توافق اتمی موسوم به برجام خارج شد و همین اقدام را می‌توان آغازگر تنشی دوباره میان تهران و واشینگتن دانست.

با این حال این تنش زمانی افزایش یافت که از چند ماه گذشته آمریکا کارزار «فشار حداکثری» را به راه انداخت، با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا حکومت جمهوری اسلامی از مزایای مالی فروش نفت بهره‌مند نباشد.

آمریکا می‌گوید برای این‌ که تهران «رفتار خود را تغییر دهد» و دست از توسعه موشک‌های بالیستیک بکشد، از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه از جمله در عراق و یمن حمایت نکند یا به سوی ساخت سلاح هسته‌ای نرود رو به کارزار فشار حداکثری آورده‌ است.

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در عین حال تاکید کرد که هیچ تمایلی به جنگ با ایران ندارد، اما «همیشه احتمال اقدام نظامی هست».

آقای ترامپ در ادامه در پاسخ به سوالی درباره احتمال مذاکره با ایران و حسن روحانی،‌ رئیس جمهور ایران، گفت که «صدالبته، ترجیح می‌دهم گفت‌وگو کنیم».

البته رئیس‌ جمهوری آمریکا پیشتر هم گفته است که حاضر است بدون پیش‌شرط با رهبران جمهوری اسلامی به گفت‌وگو بنشیند.

مقام‌های ارشد تهران، در راس آنها رهبر جمهوری اسلامی، اما تاکنون تمایلی به گفت‌وگو نشان نداده‌اند، هرچند در نحوه اظهارات رهبر یا مقام‌های ارشد دولت تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود.

علی خامنه‌ای گفته مذاکره با آمریکا «سم مضاعف» است، برخی موضوعات را «ناموسی» توصیف کرده و هشدار داده که «آمریکایی‌ها نزدیک نشوند».

اما حسن روحانی می‌گوید اگر واشینگتن «متوجه شود راهی که انتخاب کرده اشتباه و ناصحیح بوده است، آن روز می‌توان پای میز مذاکره هم نشست و هر مسئله‌ای را برطرف کرد».
منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.