شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ادعای جدید وزیر خارجه آمریکا؛ آماده گفت‌وگو «بدون پیش‌شرط» با ایران هستیم البته در صورتی که ایران «همچون یک کشور نرمال» رفتار کند.

ادعای جدید وزیر خارجه آمریکا؛ آماده گفت‌وگو «بدون پیش‌شرط» با ایران هستیم البته در صورتی که ایران «همچون یک کشور نرمال» رفتار کند.

 

در حالی که دولت دونالد ترامپ همچنان در چهارچوب سیاست فشار حداکثری، به تلاش برای تشدید فشار‌های اقتصادی و سیاسی بر ایران ادامه می‌دهد، مقامات ارشد این کشور، هرازگاهی از آمادگی برای گفت‌وگو با ایران سخن می‌گویند. در تازه‌ترین مورد از این دست، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده، کشورش آماده گفت‌وگوی بدون پیش شرط با ایران است.

به گزارش «تابناک» به نقل از «رویترز»، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوئیس در بِرن، مدعی شد: آمریکا بدون پیش شرط آماده گفت‌وگو با ایران است. البته وی ادامه داد: آمریکا نخست باید ببیند که ایران «همچون یک کشور نرمال» رفتار می کند.

این خبرگزاری، اظهارات پامپئو را با سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران مرتبط دانسته که اشاره کرده بود، در صورتی که آمریکا با احترام رفتار کند، امکان گفت‌وگو میان دو کشور وجود دارد و در عین حال، ورود ایران به هر نوع گفت‌وگو با آمریکا در شرایط فشار را رد کرده بود.

پامپئو این اظهارات را پس از دیدار با ایگانزیو کاسیس، همتای سوئیسی خود و در جریان یک کنفرانس خبری مشترک بیان کرده است.

گفتنی است، در هفته‌های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تلاش سوئیس ـ که به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران عمل می‌کند ـ برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن مطرح شده بود.

«آسوشیتدپرس» که نسخه کامل‌تری از اظهارات پامپئو را منتشر کرده، به نقل از وزیر خارجه آمریکا می‌نویسد: «آمریکا آماده وارد شدن به گفت‌وگو با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی است. ما آماده‌ایم که دور یک میز بنشینیم». وی در عین حال اظهار داشته: «تلاش آمریکا برای مقابله اساسی با اقدامات شریرانه جمهوری اسلامی، این نیروی انقلابی، ادامه پیدا خواهد کرد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پامپئو پیش از این و در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) دوازده شرط را به عنوان مبانی هرگونه توافق جدید با ایران مطرح کرده بود؛ شروطی که طیفی وسیع از موضوعات، از ضرورت توقف کامل غنی سازی اورانیوم در ایران تا توقف برنامه موشکی و تغییرات اساسی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران را در بر می‌گرفت.

البته اکنون نیز ادعای ضرورت رفتار ایران به عنوان «یک کشور نرمال» و همچنین تأکید بر «مقابله با اقدامات شریرانه ایران»، عملاً در بردارنده همان شروط، هرچند ضمنی است؛ به عبارت دیگر، تعریف ایران به عنوان یک کشور نرمال از دید ایالات متحده، خواه ناخواه دربرگیرنده همان ادعاهای سابق خواهد بود و به نظر می‌رسد این امر صرفاً مبهم‌تر بیان شده است.

گفتنی است، در هفته‌های اخیر و همزمان با ادامه سیاست فشار علیه جمهوری اسلامی ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چند بار تمایل خود را برای گفت‌وگو با ایران اعلام کرده است. در مقابل، ایران همواره ضرورت کنار گذاشتن زبان تهدید و استفاده از زبان احترام توسط آمریکا و همچنین احترام به توافقات بین‌المللی موجود – شامل بازگشت به برجام – را به عنوان انتظارات اصلی خود برای هر گونه تعامل احتمالی با آمریکا عنوان کرده‌اند.