یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دریا صفایی در انتخابات پارلمان بلژیک پیروز شد !

دریا صفایی در انتخابات پارلمان بلژیک پیروز شد !

کیهان لندن- دریا صفایی در اعتراضات دانشجویی سال ۱۳۷۸ در تهران و در حالی که دانشجوی رشته دندانپزشکی بود بازداشت شد. او پیش از صدور حکم، به ترکیه و از آنجا به بلژیک پناهنده شد.
– این فعال مدنی دوتابعیتی با عضویت در حزب دست راستی و ملی‌گرای ان.و.آ (N-VA) در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۹ بلژیک از سوی این حزب نامزد شد.

دریا صفایی زندانی سیاسی پیشین در ایران، از فعالان حقوق بشر و فعال حقوق زنان و دندانپزشک ساکن بلژیک در انتخابات پارلمان این کشور پیروز شد و به مجلس این کشور راه یافت.

انتخابات پارلمان بلژیک روز یکشنبه ۲۶ ماه مِه برگزار شد. دریا صفایی یکی از ۶ ایرانیِ نامزد در انتخابات این کشور بود. او ساکن شهر ومل بلژیک است و به عنوان نامزد حزب دست راست و ملی‌گرایان.و.آ (N-VA) در استان ولامز- برابان در انتخابات شرکت کرده بود.

دریا صفایی در اعتراضات دانشجویی سال ۱۳۷۸ در تهران و در حالی که دانشجوی رشته دندانپزشکی بود به عنوان یک فعال ملی‌گرای ایرانی به فعالیت پرداخت و بازداشت شد. او پیش از صدور حکم، به ترکیه و از آنجا به بلژیک پناهنده شد.

دریا صفایی در سال‌های گذشته کمپینی در اعتراض به منع ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی در ایران تشکیل داد و به عنوان یکی از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر در بلژیک شناخته شد.

دریا صفایی فعال حقوق بشر در مسابقه والیبال ایران و ایتالیا، ۱۷ اوت ۲۰۱۶

این فعال مدنی دوتابعیتی با عضویت در حزب دست راستی و ملی‌گرای ان.و.آ (N-VA) در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۹ بلژیک از سوی این حزب نامزد شد. این حزب بزرگترین حزب بلژیک است و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ حزب اصلی دولت ائتلافی در بلژیک بوده است. همچنین چند تن از وزیران این حزب در کابینه تا کنون چندین بار در شبکه‌های اجتماعی خود از نقض حقوق زنان در ایران انتقاد کرده و خواهان اصلاح قوانین جمهوری اسلامی در این زمینه شده‌اند.

آزیتا رستمی، مریم جمشید، مریم متین‌فر، پیام معینی و حسینه امینی دیگر ایرانیانی بودند که در این انتخابات شرکت کردند. آزیتا رستمی کاندیدای مجلس فدرال از حزب دستکس از بروکسل، مریم جمشید از لیست س.د.اند. و در استان لیمبورگ- شهر هاسلت، مریم متین‌فر کاندیدای لیست منطقه‌ای از حزب ام.آر از بروکسل، مریم متین‌فر کاندیدای لیست منطقه‌ای از حزب ام.آر از بروکسل، پیام معینی کاندیدای لیست منطقه‌ای از حزب دستکس از بروکسل و حسینه امینی کاندیدای شماره ۱۸ انتخابات ۲۶ مه ۲۰۱۹ برای کرسی پارلمان فدرال از آنتورپن بودند.