شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اوشاکف مشاور امور بین المللی پوتین : به دنبال ملاقات و رایزنی لاورف – پمپئو در سوچی، دیدار پمپئو با پوتین حدود یک ساعت و نیم بطول انجامید.

اوشاکف مشاور امور بین المللی پوتین : به دنبال ملاقات و رایزنی لاورف – پمپئو در سوچی، دیدار پمپئو با پوتین حدود یک ساعت و نیم بطول انجامید.

پوتین درباره تنش ایران و آمریکا: روسیه آتش‌نشانی نیست که همه چیز را نجات دهد!

اوشاکف /مشاور امور بین المللی پوتین/ در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: در این دیدار طرفین درباره کرۀ شمالی، سوریه، افغانستان، لیبی و ایران  و پاره ای نکات دیگر مورد علاقه طرفین گفتگو کردند. پوتین آمادگی روسیه برای بوجود آوردن ثبات استراتژیکی بین المللی را اعلام کرد. پوتین در مورد سوریه بر تمامیت ارضی و استقلال این کشور تأکید کرد.در مورد ونزوئلا نیز ولادیمیر پوتین با اعتقاد به عدم مداخله و تحریک در امور داخلی این کشور اشاره و روی ضرورت گفتگوی جناح های مختلف تاکید کرد و نتیجه گرفت که این مردم ونزوئلا هستند که باید درباره کشورشان تصمیم بگیرند.

اوشاکف  از پاسخ به سئوالات خبرنگاران در مورد ایران تن زد و بسیار سریع از آنها عبور کرد. اما ولادیمیر پوتین، ضمن ابراز تاسف عمیق خود  از احتمال نابودی توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی اظهار داشت  روسیه “آتش‌نشانی نیست که همه چیز را نجات دهد.”ولادیمیر پوتین گفته است پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، قدرت‌های اروپایی نمی‌توانستند “هیچ کاری” برای احیای توافق انجام دهند.

در عین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت روسیه از تصمیمات اخیر طرف ایرانی متاسف است و یادآور شد که در سفر مایک پومپئو به روسیه، وزیر خارجه آمریکا تضمینی در  زمینه اجتناب از برخورد نظامی میان آمریکا و رژیم ایران  نداد. وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه دستور خروج تمام کارکنان “غیر ضروری” دولت را از عراق صادر کرد.یک مقام ارشد وزارت خارجه در گفتگو با باربارا پلت آشر خبرنگار بی بی سی پافشاری کرد که “تهدیدهایی” که علت این تصمیم بوده واقعی است.او گفت گزارش های اطلاعاتی در این مورد شبیه به چیزی بوده که آنها قبلا هنگام حمله شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به منافع آمریکا دیده اند.اعضای کنگره آمریکا در روزهای اخیر نسبت به فقدان جزییات درباره آنچه دولت “تهدیدهای ایران” می خواند ابراز سرخوردگی کرده و خواستار دریافت اطلاعات شده اند.بعضی همچنین نگرانند که واکنش ستیزه جویانه دولت آمریکا مقدمه چینی برای جنگ است.اما به گزارش خبرنگار بی بی سی در واشنگتن مقام وزارت خارجه که نخواست نامش فاش شود گفت او شاهد تمایلی برای مناقشه ای نظامی از سوی اعضای ارشد دولت نبوده است.او گفت که فضای حاکم بر بحث های داخلی دولت با آنچه پیش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ وجود داشت فرق می کند.

نگرانی آلمان

از سوی دیگر دولت آلمان بار دیگر نسبت به تشدید تنش در خاورمیانه میان ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته است از همه تدابیر برای یافتن راه حلی صلح آمیز حمایت می کند.اولریک دمر سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: “معلوم است که با نگرانی زیاد شاهد افزایش تنش در منطقه هستیم و از هرگونه اقدامی با هدف رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز استقبال می کنیم.”او افزود که دولت آلمان کلیه اقداماتی که باعث اوج گیری تنش در منطقه می شود را محکوم می کند.ماریا ادباهر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، گفت که علیرغم تنش ها دولت این کشور از شمار خدمه خود در سفارتخانه هایش در عراق و ایران نکاسته است.ارتش آلمان پیشتر آموزش سربازان عراقی را به دلیل تنش ها متوقف کرد.

در آستانه تقابلی تمام عیار

همزمان در روز چهارشنبه فرماندهان ارشد نظامی ایران گفته اند که کشور در آستانه یک رویارویی تمام عیار با “دشمنان” قرار دارد و آنها آماده مقابله با هر تهدیدی هستند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا سرتیپ امیر رحیمی وزیر دفاع ایران گفت: “امروز نیز همچون دوران جنگ تحمیلی، درگیر جنگی تمام عیار و همه جانبه هستیم”.

او افزود: “تفاوت جنگ امروز با دوران هشت سال دفاع مقدس در آن است که امروز فقط به ظاهر شاهد عملیات نظامی از سوی دشمن غدار نیستیم ولیکن معتقدیم دشمنان با بکارگیری تمام ظرفیت، توان و ابزار و توطئه ها به صحنه مقابله با ملت ایران اسلامی آمده اند تا با ایجاد رعب و وحشت در منطقه و کشور، ایستادگی و مقاومت مردم عزیزمان را هدف قرار دهند.”

او اضافه کرد که ایران “طعم تلخ شکست را به جبهه ی آمریکایی-صهیونیستی خواهد چشاند.”

سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران هم که به تازگی در این پست منصوب شده گفت ایران “در فراز یک تقابل تمام عیار با دشمن قرار دارد.”

او گفت: “این مقطع از تاریخ به دلیل آنکه دشمن با تمام ظرفیت های ممکن خود به میدان تقابل با ما پای گذاشته است، سرنوشت سازترین مقطع انقلاب اسلامی به شمار می رود…. دشمنان ما به آخر خط رسیده اند و با وجود هیبت ظاهری، از درون دچار پوکی استخوان هستند.”