دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جزئیاتی از انفجار نفتکش ها و تانکرهای نفتی در بندر الفجیره امارات/ پرواز جنگنده ها بر فراز الفجیره/ امارات انفجارها را تایید کرد!

جزئیاتی از انفجار نفتکش ها و تانکرهای نفتی در بندر الفجیره امارات/ پرواز جنگنده ها بر فراز الفجیره/ امارات انفجارها را تایید کرد!

 

پس از آن که شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که انفجارهای قوی بندر الفجیره در امارات متحده عربی را لرزاند. خبری که ابتدا با تکذیب اماراتی ها مواجه شد و پس از ساعاتی وزارت خارجه امارات تایید کرد که حملاتی صورت گرفته است. اما جزئیات و اطلاعات دقیقی از آن ارائه نداد.

photo_2019-05-13_02-40-47.jpg

شبکه المیادین روز گذشته در خبری اعلام کرد که چند انفجار قوی و متوالی بندر «الفجیره» را در کشور امارات لرزانده است .

به گزارش مشرق، المیادین با توضیح این مطلب که ماهیت انفجارها در بندر «الفجیره» ما مشخص نشده از آتش سوزی ۷ تا ۱۰ نفتکش خبر داد اما ساعتی بعد خبرگزاری امارات گزارش‌ها درباره وقوع انفجار را در بندر الفجیره تکذیب کرد.در حالی که ساعاتی از تکذیب خبر انفجار در بندر الفجیره گذشته بود، وزارت خارجه امارات از هدف قرار گرفتن چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای این کشور خبر داد تا خبر شبکه المیادین در نهایت تأیید شود.برخی از منابع میدانی اعلام کردند، نفتکش‌های «المرزوقه، المیراج، المجد، المجد، الامیحجال و خمس ۱۰» در جریان انفجارهای روز گذشته دچار آتش سوزی شده‌اند اما اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.

برای مشاهده اندازه اصلی رو نقشه کلیک کنید

به گزارش مشرق، وزارت خارجه امارات وضعیت را در بندر «الفجیره» عادی توصیف کرد و افزود: تحقیقات درباره حادثه با همکاری طرف‌های داخلی و بین المللی در جریان است و نتایج پس از پایان روند تحقیقات اعلام خواهد شد.
شبکه العربیه در خبری دیگر اعلام کرد: تیم تحقیقات بین‌المللی یکشنبه‌شب برای بررسی حادثه «هدف قرار گرفتن چهار کشتی تجاری» در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات، وارد بندر فجیره شد.براساس اطلاعات به دست آمده، پس از انفجارهای متوالی در بندر الفجیره، هواپیمای تجسسی نیروی هوایی امارات نیز به پرواز درآمد و در آسمان این منطقه شروع به گشت زنی کرد.

فجیره با مساحتی در حدود هزار و ۱۶۵ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ‌بر ۱۳۰ هزار نفر، یکی از هفت امیرنشین امارات متحده عربی است؛ این منطقه از سمت غرب به شارجه و رأس الخیمه، از جنوب به کلبا و از شرق به دریای عمان محدود می‌شود.بندر فجیره، تنها بندر نفتی و صنعتی کشور امارات در حاشیه دریای عمان است؛ چند سال قبل بود که اماراتی‌ها یک خط لوله انتقال نفت به طول ۳۷۰ کیلومتر از ابوظبی به این بندر کشیدند تا به زعم خودشان تنگه هرمز را دور بزنند.این درحالی است که خط لوله مذکور تنها در قالب یک طرح ملی کشور امارات تعریف می‌شود و نه یک طرح فراملی و بین‌المللی تا بتوان آن را رقیبی برای یک آبراه بین‌المللی قلمداد کرد به‌گونه‌ای که توانایی دور زدن تنگه هرمز را به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بدهد.نباید فراموش کرد بندر فجیره وابستگی به کشتی‌های عبور کرده از تنگه هرمز دارد و اگر روزی این آبراه راهبردی به هر دلیلی خالی از تردد کشتی‌ها گردد، بدون شک ضرر بزرگی متوجه بندرگاه فجیره خواهد شد.

به گزارش تابناک، شبکه المیادین صبح امروز گزارش داد: انفجارهای قوی امروز بندر الفجیره امارات را تکان داد و نفتکش ها و تانکرهایی در این بندر نفتی مورد هدف قرار گرفت.

این شبکه به‌نقل از منابع خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعلام کرد: هنوز ماهیت انفجارها مشخص نشده است، اما انفجارها قوی و پشت سر هم بوده و بین ساعت چهار تا هفت صبح امروز رخ داده است.

این انفجارها داخل بندر رخ داده و صدای آن به‌وضوح شنیده شده است.

این منابع از پرواز جنگنده‌های آمریکایی و فرانسوی بر فراز بندر الفجیره و تمام آسمان منطقه خبر دادند.

جزئیاتی از انفجار نفتکش ها و تانکرهای نفتی در بندر الفجیره امارات

بر اساس این گزارش، حدود 7 تا 10 نفتکش دچار آتش‌سوزی شدند.

بندر الفجیره، بندر نفتی و صنعتی اماراتی‌ها در ساحل دریای عمان به‌شمار می‌رود. چند سال پیش بود که اماراتی‌ها یک خط لوله انتقال نفت به‌طول 370کیلومتر از ابوظبی به این بندر کشیدند تا به‌زعم خودشان تنگه هرمز را دور بزنند.

چند روز گذشته هم انصارالله بندر ینبع در عربستان را که محل صادرات اصلی نفت این کشور است با موشک هدف قرار داده بود.

خبرگزاری رسمی امارات به‌نقل از دفتر اطلاع‌رسانی حکومت شیخ‌نشین فجیره صحت خبرهای رسانه‌‌ای مبنی بر وقوع انفجارهای قوی در بندر الفجیره را تکذیب و اعلام کرد: فعالیت در بندر عادی است.

شبکه المیادین در خبر فوری دیگری اعلام کرد منابع ویژه این شبکه تأکید کردند منطقه‌ای که انفجارها در آن رخ داده، محاصره شده است.

این شبکه به‌نقل از منابع خود اعلام کرد فهرست اسامی نفتکش‌هایی که در انفجارهای بندر الفجیره آتش گرفت و شماره‌هایشان را در اختیار دارد که به‌شرح زیر است:

-نفتکش المجد

-نفتکش المرزوق

-نفتکش الماریج

-نفتکش الامیجال

-نفتکش خمسا10

سرانجام پس از تکذیب های مکرر، امارات اعلام کرده است چهار فروند کشتی تجاری آن در نزدیکی آب‌‌های منطقه‌ای هدف حمله قرار گرفته است.

وزارت خارجه امارات اعلام کرد چهار کشتی تجاری آن در معرض اقدامات خرابکارانه قرار گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه امارات تاکید شد که «این عملیات هیچ گونه خسارت جانی و مالی در بر نداشته است».

وزارتخانه یاد‌ شده اعلام کرد که «دستگاه‌‌‌های ویژه تحقیق پس از پایان تحقیقات در خصوص حوادث امروز،‌ نتایج آن را اعلام می‌کنند».

در ادامه این بیانیه آمده که «تحقیقات درباره شرایط حادثه با همکاری دستگاه‌های محلی و بین‌المللی در جریان است».

وزارت خارجه  امارات افزود: «سوخت و یا هیچ مواد مضری از کشتی‌ها نشت نکرده است».

این در حالی است که برخی از منابع آگاه از بروز خسارات جدی به کشتی های اماراتی خبر می دهند. همچنین برخی از منابع خبری گزارش داده اند که امارات گشت های ویژه ای را در تنگه هرمز آغاز کرده است.

وزارت خارجه امارات در ادامه بیانیه خود افزود: «جامعه جهانی باید مسئولیت منع تلاش‌‌ها برای آسیب زدن به خطوط کشتیرانی را بر عهده بگیرد».

دولت امارات تاکید کرد که «عملیات مخرب، امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند».