دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛آغاز خروج انصارالله یمن از بنادر استان الحدیده/

آخرین تحولات خاورمیانه؛آغاز خروج انصارالله یمن از بنادر استان الحدیده/

 

درخواست آمریکا از ایران درباره یک محکوم امنیتی، بازگشایی سفارت عمان در عراق، درخواست عمار حکیم برای میانجیگری میان ایران و آمریکا و تسلط ارتش سوریه بر مناطق جدید در حومه حماه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در ایین میان، باید به آغاز خروج انصارالله یمن از بنادر استان الحدیده نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ منابع خبری از آغاز خروج نیروهای انصارالله یمن از بنادر الصلیف و رأس عیسی در استان الحدیده تحت نظارت سازمان ملل خبر دادند.

این منابع بیان کردند، سازمان ملل، روند خروج انصارالله از بنادر الصلیف و رأس عیسی را نظارت خواهد کرد و اولین گام برای اجرای توافق صلح محسوب می‌شود.

گفتنی است، قبلاً سازمان ملل اعلام کرده بود که از طرح ابتکاری انصارالله یمن برای کاهش تنش‌ها در این کشور استقبال می‌کند.

درخواست عمار حکیم برای میانجیگری میان ایران و آمریکا/ آغاز خروج انصارالله یمن از بنادر استان الحدیده/درخواست آمریکا از ایران درباره یک محکوم امنیتی/تسلط ارتش سوریه بر مناطق جدید در حومه حماه

بنابراین، انصارالله یمن پیشنهاد داده است، یکجانبه از سه بندر الحدیده، سلیف و رأس عیسی عقب نشینی کند.

هفته گذشته «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن، با «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن دیدار و در خصوص اجرای توافق الحدیده و توافق تبادل اسرا رایزنی کرد.

دو طرف همچنین در خصوص آخرین تحولات مربوط به توافقنامه سوئد و توافقنامه آتش بس در الحدیده و مانع تراشی‌های طرف مقابل در زمینه اجرای این توافقنامه بحث و تبادل نظر کردند.

درخواست آمریکا از ایران درباره یک محکوم امنیتی

یک منبع آگاه به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته، ایران درخواست آمریکا برای آزادی «باقر نمازی» که در ایران به جرایم امنیتی محکوم شده را رد کرده است.

طبق ادعای «سی‌ان‌ان»، «رابرت او براین»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور گروگان‌ها در نامه‌ای اواخر ماه آوریل، خواستار آزادی باقر نمازی شده بود. مطابق این ادعا، او براین نوشته بود، اگر ایران نمازی را آزاد کند، آمریکا با ایران وارد مذاکره در امور کنسولی خواهد شد.

منبع آگاه مورد استناد سی‌ان‌ان گفته او براین این نامه را اندکی بعد از آن نوشت که ظریف در نیویورک گفته بود، او برای تبادل زندانیان اختیار دارد.

محمد جواد ظریف پیش از این در مصاحبه‌ روز ششم اردیبهشت‌ماه دریافت این نامه را تأیید کرده بود. او گفت در این نامه درخواست شده اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران آزاد شوند. ظریف در آن مصاحبه بدون اشاره به زمان ارسال این نامه آن را «یکجانبه» توصیف کرده بود.

منبع آگاه سی‌ان‌ان گفته که ایرانی‌ها پیشنهاد مطرح‌ از سوی آمریکا را رد کرده و گفتند قبل از هر گفت‌وگوی احتمالی، هیچ پیش‌شرطی نباید باشد. این دومین نامه‌ای است که او براین برای ایرانی‌ها ارسال کرده است.

بازگشایی سفارت عمان در عراق

محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق نامه یوسف بن علوی همتای عمانی خود را دریافت کرد که در آن بر عزم مسقط برای بازگشایی سفارت خود در بغداد تأکید شده است.

به گفته یوسف بن علوی، این گام بیانگر تمایل برادران در سلطان نشین عمان برای تعمیق روابط برادرانه بین دو کشور است.

وزارت خارجه عراق نیز به نوبه خود اعلام کرد: تمایل جدی برای مبادله هیأت های دیپلماتیک در راستای تحقق منافع مشترک وجود دارد. این امر باعث تقویت پیوند و همکاری دوجانبه بین عمان و عراق می شود.

درخواست عمار حکیم برای میانجیگری میان ایران و آمریکا/ آغاز خروج انصارالله یمن از بنادر استان الحدیده/درخواست آمریکا از ایران درباره یک محکوم امنیتی/تسلط ارتش سوریه بر مناطق جدید در حومه حماه

این وزارتخانه افزود: عراق معتقد است که تصمیم سلطان نشین عمان برای بازگشایی سفارت خود در بغداد نشانه ای از تحول مثبت برای حضور اعراب است و به تقویت فعالیت مشترک کمک می کند.

درخواست عمار حکیم برای میانجیگری میان ایران و آمریکا

سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف «الإصلاح و الإعمار» عراق طی سخنانی در مراسم بزرگداشت دهمین سالروز رحلت سید عبدالعزیز الحکیم در نجف اشرف گفت: انتقاداتی جدی به برخی از وزرای منتخب کابینه وارد است. اولویت‌های دولت مشخص نیست و حل مشکلات مردم اولویت دولت نیست.

حکیم همچنین خواستار تسریع در تکمیل کابینه و اجرای برنامه‌هایی شد که دولت از ابتدای تشکیل تاکنون وعده آن را داده است.

رئیس جریان حکمت ملی عراق گفت: با وجود اینکه ما از دولت عادل عبدالمهدی حمایت کردیم و خود در این دولت حضور نداریم، مراقبیم و اگر ببینیم که دولت در اجرای برنامه‌ها تعلل و کُندی می‌کند، واکنش نشان خواهیم داد.

وی درباره تحولات منطقه گفت: ما خطراتی که در نتیجه درگیری بین آمریکا و ایران و عراق را احاطه کرده است درک می‌کنیم. تاثیرپذیری عراق از این درگیری به این دلیل نیست که مواضع معینی اتخاذ کرده، بلکه به این دلیل است که عراق در قلب منطقه واقع شده است و ما باید در دور کردن عراق از هر گونه آثار احتمالی این درگیری جدی باشیم، زیرا زمانی که بر طبل جنگ کوبیده می‌شود، عقل و منطق از بین می‌برد.

حکیم اظهار داشت: عراق هرگاه منافع و امنیتش در نتیجه درگیری بین آمریکا و عراق به خطر افتد، دست بسته نخواهد ماند.

درخواست عمار حکیم برای میانجیگری میان ایران و آمریکا/ آغاز خروج انصارالله یمن از بنادر استان الحدیده/درخواست آمریکا از ایران درباره یک محکوم امنیتی/تسلط ارتش سوریه بر مناطق جدید در حومه حماه

رئیس ائتلاف الإصلاح و الإعمار اظهار داشت: سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران توسط امریکا، یعنی انتقال از سیاست فشار به سیاست خفه کردن ایران و دولت و ملت ایران و این اقدام پیامدهای خطرناک و فاجعه باری برای منطقه و به‌ویژه برای عراق دارد.

وی تأکید کرد، عراق باید مواضع مسئولانه‌ای برای جلوگیری از این فاجعه در پیش گیرد و برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا میانجیگری کند.

حکیم از دولت عراق خواست که طرحی برای میانجیگری بین آمریکا و عراق برای حل تنش‌های اخیر ارائه کند.

رئیس جریان حکمت ملی درباره بازگشت دوباره تروریسم به منطقه هشدار داد و گفت که اقدامات تروریستی اخیر زنگ خطر را به صدا درآورده است و نباید اجازه داده شود که موضوع گروه تروریستی داعش و گروه‌های وابسته به آن به یک برگه فشار منطقه‌ای یا بین‌المللی تبدیل شود. امنیت عراق خط قرمز است و ما هرگز اجازه بازگشت تروریسم به بغداد و سایر شهرهای امن خود را نخواهیم داد.

تسلط ارتش سوریه بر مناطق جدید در حومه حماه

منابع سوری از تسلط ارتش سوریه بر روستای الجمبازیه در جنوب روستای الشریعه در حومه حماه خبر دادند.

این منابع بیان کردند که ارتش سوریه همچنین بر روستای باب الطاقه در شرق روستای الشریعه و روستای المستریحه در شمال قلعه المضیق در حومه شمال غربی حماه مسلط شده است.

به گفته منابع سوری، تسلط بر این مناطق پس از نبرد سنگین با تروریست‌ها بوده است.