یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:سفر غیرمنتظره پامپئو به بغداد و دیدار با عبدالمهدی و الحکیم/

آخرین تحولات خاورمیانه:سفر غیرمنتظره پامپئو به بغداد و دیدار با عبدالمهدی و الحکیم/

واکنش حزب الله عراق به ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خاورمیانه

به گزارش تابناک، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا عصر روز سه شنبه وارد بغداد پایتخت عراق شد. یک منبع آگاه گفت که پامپئو با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر و محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق نشست برگزار کرده است.

ادعای پنتاگون درباره علت اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس/سفر غیرمنتظره پامپئو به بغداد و دیدار با عبدالمهدی و الحکیم/تکذیب توافق آمریکا و چین بر سر نفت ایران/واکنش حزب الله عراق به ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خاورمیانه

سفر پامپئو به بغداد در حالی صورت گرفت که قرار بود او به آلمان سفر کند. سخنگوی سفارت آمریکا در برلین ضمن اشاره به بروز برخی مشکلات برنامه ریزی در جریان سفر مایک پامپئو به آلمان گفت: سفر برنامه ریزی شده پامپئو به برلین برای روز سه شنبه لغو شده است.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایران به گزارش‌ها درباره احتمال اتخاذ تصمیم‌های جدید از سوی ایران درباره برجام در واکنش به بدعهدی‌های طرف غربی در اجرای این توافق واکنش نشان داد.

پامپئو که به بغداد سفر کرده در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی گزارش‌ها حکایت از این دارند که ایران قصد دارد با استناد به مفاد برجام برخی از تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد گفت: «شما یا به این توافق پایبند هستید و یا نیستید. ما از این توافق خارج شده‌ایم، آنها  می‌توانند تصمیم خودشان را بگیرند.»

ادعای پنتاگون درباره علت اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس

پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی ادعا کرد: من با اعزام یک فروند ناو هواپیمابر و بمب افکن ها به خاورمیانه موافقت کردم زیرا نشانه هایی از تهدیدات معتبر نیروهای ایرانی مشاهده کردیم.

وی حاضر نشده است که جزئیاتی را برای اثبات این ادعاها را مطرح کند. روز یکشنبه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که ایالات متحده در حال مستقر کردن گروه ضربت ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خاورمیانه است تا یک پیام روشن و آشکار را برای ایران بفرستد.

در حالی که نه بولتون و نه شاناهان هیچ گونه جزئیاتی را برای اثبات ادعاهای خود ارائه نداده‌اند، برخی مقام های رسمی آمریکایی مدعی شدند که تهدیدات معتبر و مکرری علیه نیروهای آمریکایی وجود داشته است، از جمله در عراق.

شاناهان ضمن تکرار ادعاهای بی پایه و اساس علیه تهران، افزود: از ایران می خواهم “اقدامات تحریک آمیز” خود را متوقف کند.

وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: اقدام ما در اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب افکن ها به منطقه تحت نظارت سنتکام، یک اقدام دور اندیشانه برای تغییر وضعیت تجهیزات نظامی و در واکنش به تهدیدات معتبر از سوی نیروهای ایرانی بوده است.

ادعای پنتاگون درباره علت اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس/سفر غیرمنتظره پامپئو به بغداد و دیدار با عبدالمهدی و الحکیم/تکذیب توافق آمریکا و چین بر سر نفت ایران/واکنش حزب الله عراق به ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خاورمیانه

وی افزود: از ایران می خواهیم تا همه اقدامات تحریک آمیز را متوقف کند. ما ایران را برای هرگونه حمله به منافع آمریکا یا نیروهای آمریکایی در منطقه پاسخگو خواهیم کرد.

پنتاگون نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: “این اقدام وزارت دفاع آمریکا در واکنش به افزایش آمادگی نیروهای ایرانی برای انجام عملیات تهاجمی علیه نیروهای آمریکایی و منافع ما اتخاذ شده است.”

واکنش حزب الله عراق به ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خاورمیانه

گردان‌های حزب الله عراق به ورود نیروهای جنگی آمریکا به خاورمیانه واکنش نشان داد.

محمد محی سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرد: این تشدید نظامی خطرناک از جانب آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در درجه اول و محور مقاومت به شکل کلی است.

وی افزود: این تحرکات گواه آن است که آمریکا قصد دارد که منطقه را به سوی درگیری بکشاند و آنرا بی ثبات کند و این مشابه کاری است که سالهای گذشته از طریق داعش انجام داده و منطقه را وارد جنگ‌ها کرده است و اگر محور مقاومت و پایداری ملت‌های منطقه نبود این تروریست‌ها داعش از منطقه خارج نمی‌شدند.

سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق گفت: تنها هدف آمریکا حمله به گروههای مقاومت، حشد شعبی و ایران است و گرنه خطری از ناحیه داعش و القاعده یا هر گروه تروریستی دیگری نمی بیند.

محی تاکید کرد: آمریکا باید از عراق برود تا در معرض تهدید قرار نگیرد و ما نیازی به آن نداریم. آمریکا در راستای وارد کردن منطقه در بحران و بی ثباتی آن حرکت می‌کند و این مقدمه اعلام معامله قرن است که اعلام کرده اند پس از ماه رمضان اعلام خواهند کرد و این مقدمات عبارتند از تهدیدات و باج خواهی از کشورهای منطقه که این معامله را قبول کنند و گرنه در معرض حمله آمریکا و متحدانش واقع می‌شوند.

تماس تلفنی امیر قطر و نخست‌وزیر بحرین

رسانه های قطری خبرداداند، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز دوشنبه با خلیفه بن سلمان آل خلیفه تلفنی گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر رژِیم آل خلیفه  در این تماس حلول ماه مبارک رمضان را به امیر قطر تبریک گفت.

ادعای پنتاگون درباره علت اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس/سفر غیرمنتظره پامپئو به بغداد و دیدار با عبدالمهدی و الحکیم/تکذیب توافق آمریکا و چین بر سر نفت ایران/واکنش حزب الله عراق به ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خاورمیانه

این اولین گفت‌وگوی تلفنی بین امیر قطر با یکی از رهبران بحرین از زمان قطع روابط دو کشور محسوب می‌شود.

تکذیب توافق آمریکا و چین بر سر نفت ایران

در جریان نشست مطبوعاتی هفتگی وزارت خارجه چین، «گنگ شوانگ»، سخنگوی این وزارتخانه هرگونه توافق با آمریکا در ارتباط با قطع یا کاهش خرید نفت از ایران را به شدت تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در عین حال از قدرت‌های بزرگ فرامنطقه‌ای خواسته است تا از اقداماتی که به افزایش و تشدید تنش‌ها منجر می‌شود، خودداری کنند.

گنگ شوانگ همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد خبر توافق محرمانه پکن و واشنگتن در مورد قطع خرید نفت از ایران، اظهار داشت مشخص نیست منبع این خبر کجاست ولی پکن این موضوع را رد می‌کند.

گنگ شوانگ همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مطرح شدن موضوع خروج ایران از برجام ضمن مهم برشمردن این توافق چند جانبه، خواستار تداوم و حفظ آن شد.