دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اعزام ناوگروه آمریکا به خلیج فارس در پی اطلاعاتی درباره طرح حمله رژیم ایران به نیروهای آمریکایی -توسط اسرائیل- صورت گرفت/

اعزام ناوگروه آمریکا به خلیج فارس در پی اطلاعاتی درباره طرح حمله رژیم ایران به نیروهای آمریکایی -توسط اسرائیل- صورت گرفت/

گزارش رسانه‌های امریکایی حاکی از آن است که تصمیم وزارت دفاع آمریکا به اعزام نیرو به خلیج فارس در پی دریافت اطلاعاتی از «طرح ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی» گرفته شده است.

بخش خبری شبکه سی‌بی‌اس در آمریکا روز دوشنبه در گزارش خود گفت که بخشی از این اطلاعات توسط اسرائیل در اختیار ایالات متحده قرار گرفته است.

در همین زمینه روزنامه وال استریت جورنال روز دوشنبه نوشت که جمهوری اسلامی طرح حمله به نیروهای آمریکایی در تنگه باب‌المندب در یمن و همین طور آب‌های خلیج فارس را در دست دارد.

در این گزارش همچنین به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه نیز اشاره شده است.

در پی بیانیه‌ای از دفتر جان بولتون، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید، درباره اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت که اعزام نیرو به خلیج‌ فارس به دنبال نشانه‌هایی از تهدید جدی از طرف نیروهای نظامی ایران صورت گرفته است.

او همچنین از تهران خواست تا از «اقدامات تحریک‌آمیز» دست بردارد.

واکنش اروپا به قصد ایران برای تصمیم گیری های جدید در خصوص برجام، وقوع چند انفجار در شمال غربی عربستان، بمباران عراق از سوی جنگنده‌های ترکیه و آغاز عملیات گسترده نظامی ارتش سوریه در حومه حماه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نهایی شدن اقدامات عملیاتی ایران در پاسخ به نقض برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرها حاکی از آن است که در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت‌های خریداران نفت، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است طی روزهای آینده، تصمیمات ویژه‌ای را در واکنش به تحریم‌های یکجانبه آمریکا عملیاتی کند.

براساس این تصمیم چنانچه تحریم‌های نفتی و بانکی ظرف ساعات آینده لغو نشود، این اقدامات ویژه در چارچوب مفاد برجام با قاطعیت اجرا خواهد شد.

مقامات اتحادیه اروپا نیز که در یک سال گذشته فقط به ارائه وعده‌های اجرا نشده اکتفا کرده‌اند، غیررسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، چهارشنبه هشتم می (۱۸ اردیبهشت ماه) سالروز خروج آمریکا از برجام است.

واکنش اروپا به قصد ایران برای تصمیم گیری های جدید در خصوص برجام

دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه درباره گزارش‌هایی مبنی بر قصد ایران برای استناد به برخی از بندهای برجام برای تصمیم‌های جدید در واکنش به تحریم‌های آمریکا اظهارنظر کردند.

دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده‌اند، ایران قصد دارد در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، اجرای برخی از تعهداتش ذیل برجام را متوقف کند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی قصد ایران برای تصمیمات جدید در خصوص تحریم‌ها را به «خروج نسبی» تعبیر کرده است. وال‌استریت‌‌ژورنال نوشته مقام‌های ایرانی در حال بررسی خروج نسبی از برجام هستند، اما هنوز مشخص نیست تصمیم‌ نهایی گرفته شده یا خیر.

نهایی شدن اقدمات عملیاتی ایران در پاسخ به نقض برجام/ واکنش اروپا به قصد ایران برای اتحاذ تصمیمات جدید در خصوص برجام/ وقوع چند انفجار در شمال غربی عربستان/ بمباران عراق از سوی جنگنده های ترکیه

این دیپلمات گفت: «می‌دانم که آنها در حال بررسی این گزینه در کنار گزینه‌های دیگری هستند که گام را فراتر می‌گذارد.»

وال‌استریت‌ژورنال چنین اقدامی را شدیدترین واکنش ایران به مجموعه‌ای از اقدامات آمریکا برای افزایش فشار علیه تهران دانسته است. این روزنامه می‌گوید این اقدام اروپا را نیز در منگنه قرار خواهد داد.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده ‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین به ‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

وقوع چند انفجار در شمال غربی عربستان

عصر روز دوشنبه، وقوع چند انفجار شهر «یَنبُع» واقع در شمال غربی عربستان را لرزاند. البته گزارشی درباره جزئیات این انفجارها که در دومین شهر بزرگ عربستان سعودی در کرانه دریای سرخ رخ داده، منتشر نشده است.

بمباران عراق از سوی جنگنده های ترکیه

وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: نیروی هوایی ارتش طی عملیاتی در مناطق «حاکورک» و «آواشین-باسیان» واقع در شمال عراق مقر تسلیحاتی، پناهگاه و انبار مهمات گروه تروریستی پ‌ک‌ک را منهدم کردند.

در این عملیات چندین پناهگاه و انبار مهمات پ‌ک‌ک هدف قرار گرفته و کامل تخریب شده است.

وزارت دفاع ترکیه بدون اینکه به اقدامات غیرقانونی این کشور در عراق بدون اخذ مجوز از دولت قانونی بغداد اشاره‌ای داشته باشد، بر ادامه عملیات مبارزه با تروریسم در داخل و خارج کشور تأکید کرده است.

نهایی شدن اقدمات عملیاتی ایران در پاسخ به نقض برجام/ واکنش اروپا به قصد ایران برای اتحاذ تصمیمات جدید در خصوص برجام/ وقوع چند انفجار در شمال غربی عربستان/ بمباران عراق از سوی جنگنده های ترکیه

آغاز عملیات گسترده نظامی ارتش سوریه در حومه حماه

ارتش سوریه عملیات نظامی گسترده‌ای علیه تروریست‌ها در حومه شمالی حماه آغاز کرده است.

عملیات برق آسای ارتش سوریه با حمله به روستای کفرنبوده آغاز شده است که با فروپاشی سریع تروریست‌هایی که در این منطقه حضور داشتند، همراه بود.

نیروهای ارتش سوریه در حال پیشروی به روستای الجنابره در شمال پس از نبرد سنگین با تروریست‌ها هستند.

این در حالی است که جنگنده‌های سوری حمایت گسترده‌ای از نیروهای زمینی ارتش سوریه کرده و مواضع و استحکامات تروریست‌ها را در روستیا تل الصخر در شمال و محور السرمانیه در غرب هدف قرار داده اند.

همچنین جنگنده‌های سوری مواضع جبهه النصره را در کفرعوید، کفرسجنه، عابدین، کنصفره، الهبیط، بلشون، النقیر، شنان و دیر سنبل در حومه جنوبی ادلب بمباران و تلفات و خسارات سنگینی به آنها وارد کردند.