یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دستور نتانیاهو برای حمله گسترده به غزه/حملات متقابل مرگبار اسرائیل و فلسطینیان در نوار غزه!

دستور نتانیاهو برای حمله گسترده به غزه/حملات متقابل مرگبار اسرائیل و فلسطینیان در نوار غزه!

به گزارش آسوشیتدپرس در سومین روز  درگیری‌های مرزی اسرائیل و غزه،  ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای نوشت جنگنده‌ها و بالگردهایش به تونل‌ها، مجتمع‌های نظامی، یک کارخانه اسلحه‌سازی و چند محل پرتاب موشک در نوار غزه حمله کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، خبر داد که به ارتش کشورش دستور داده به «حملات انبوه» خود علیه شبه‌نظامیان غزه ادامه دهند.

روز یک‌شنبه اصابت یک راکت که از غزه پرتاب شده بود جان دو نفر را در اسرائیل گرفت و در طرف فلسطینی نیز دست‌کم دو فرد مسلح بر اثر حملات اسرائیل کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اسرائیل می‌گوید از روز جمعه بیش از ۴۵۰ موشک، که بیشترشان توسط سامانه پدافندی «گنبد آهنین» اسرائیل خنثی شده، از غزه به سوی شهرها و روستاهای جنوب اسرائیل شلیک شده است.ارتش اسرائیل هم‌چنین می‌گوید که از جمعه حدود ۲۲۰ هدف متعلق به گروه‌های مسلح در غزه را هدف قرار داده است.ارتش اسرائیل می‌گوید که طی سه روز اخیر یک رشته «اهداف جدید» را هدف قرار داده که شامل اماکنی «مخفی» در منازل افراد حماس یا «پنهان در میان مناطق مسکونی» بوده‌اند.

تلفات طرف فلسطینی تا بامداد یکشنبه پانزدهم اردیبهشت به ۱۲ تن رسید و یک مرد اسرائیلی نیز بر اثر اصابت مستقیم راکت شبه نظامیان فلسطینی در حیاط خانه یکی از بستگانش کشته شد. روز یک‌شنبه خبرگزاری‌ها کشته شدن شهروند دیگری را نیز در اسرائیل بر اثر این حملات گزارش کردند.

به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، کشته‌های فلسطینیان سه شبه‌نظامی حماس، سه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطین و چهار غیرنظامی بوده‌اند.

فلسطینی‌ها می‌گویند کشته‌های غیر نظامی شامل دو زن بوده که یکی از آنها مادری بود که با طفل شیرخواره خود کشته شد؛ ارتش اسرائیل با رد مسئولیت کشتن این مادر و کودک می‌گوید آن‌ها بر اثر ترکش خمپاره خود فلسطینی‌ها کشته شدند.

منابع بیمارستانی غزه می‌گویند که ده‌ها فلسطینی نیز در حملات اسرائیل زخمی شده و به مراکز بهداشتی انتقال یافته‌اند.

اسرائیل ساختمان‌های بلند منهدم شده را اماکنی نامید که حماس و جهاد اسلامی فلسطین از آن به «هدایت حملات راکتی» اقدام می‌کردند.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل اذعان دارند که یکی از ساختمان‌ها شامل دفتر نمایندگی خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز بود.

دور تازه خشونت پس از آن درگرفت که در تظاهرات هفتگی مرزی فلسطینیان در روز جمعه سیزدهم اردیبهشت که چهار فلسطینی نیز کشته و ده‌ها تن دیگر از آنان زخمی شدند، یک خودروی نظامیان اسرائیلی مورد حمله فلسطینیان قرار گرفت و یک افسر و یک دختر سرباز زخمی شدند.

عکس متعلق به ۳۰ آوریل،‌ چهار روز پیش

نیروی هوایی اسرائیل در واکنش به زخمی شدن دو نظامی‌اش حملات هوایی به غزه را آغاز کرد که شبه‌نظامیان فلسطینی در واکنش به آن، از حدود ساعت ده بامداد شنبه حملات راکتی گسترده به سوی اسرائیل را آغاز کردند.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در هدف قرار دادن مناطق جنوبی اسرائیل با راکت، متحد عمل کرده‌ و هر دو به اسرائیل نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع، هشدار داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه شنبه در نشستی اضطراری با فرماندهان ارتش و شماری از وزیران عضو «کابینه امنیتی»، وضع را بررسی کرده و به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دستور تشدید حملات به غزه را صادر کرد.

ارتش این کشور از بامداد یکشنبه یگان‌های پیاده‌نظام بیشتری را نیز در نزدیکی مرز غزه مستقر کرده است.

ده‌ها خانه در اسرائیل در اصابت راکت‌ها آسیب جدی دیده و یک مرد ۵۸ ساله بر اثر اصابت راکت به حیات خانه بستگانش در بندر اشکلون جان داد؛ یک زن ۸۰ ساله نیز شنبه بر اثر برخورد راکت در خیابان شدیدا زخمی شد.

شمار دیگری از مجروحین اسرائیلی به بیمارستان‌ها انتقال یافته‌اند.

واکنش‌ها

تشدید بحران در حالی است که از یک سو ماه رمضان در سرزمین‌های فلسطینی آغاز می‌شود و از سوی دیگر، اسرائیل در روزهای آینده جشن استقلال را برگزار می‌کند و نیز میزبان مسابقه انتخاب بهترین ترانه اروپا، یوروویژن است.

نیکلای ملادنوف، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی شدید از اوضاع بحرانی، از طرفین خواست آرامش را حفظ کرده و تفاهم‌هایی را که چند ماه پیش با تلاش‌های مصر به دست آمده بود، رعایت کنند.

در حالی که مصر برای توقف خشونت‌ها دوباره به اقدام پرداخته، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، که دفتر خبرگزاری کشورش در غزه منهدم شد، اسرائیل را مورد انتقاد شدید قرار داد و جامعه جهانی را به توقف حملات اسرائیل فرا خواند.

اما وزارت خارجه آمریکا عصر شنبه حملات راکتی فلسطینیان به اسرائیل را محکوم کرد و خواهان قطع خشونت‌ها شد.

بیانیه واشینگتن تاکید دارد که دولت آمریکا «در کنار اسرائیل می‌ایستد و کاملا از حق این کشور در دفاع از خود و مردمش در برابر حملات انزجار‌آور حمایت می‌کند».

روز یک‌شنبه اردن نیز به این تحولات واکنش نشان داده و دولت اردن از اسرائیل خواست تا از تشدید حملاتش در منطقه پرازدحام غزه پرهیز کرده و به این حملات پایان دهد.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس / ف.ر. / پ.پ