دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

هشدار اتحادیه اروپا در مورد اقدام یکجانبه آمریکا علیه ایران، ادعای عربستان سعودی در مورد نجات یک نفتکش ایرانی، کشف شبکه گسترده جاسوسی امارات در عمان، رجزخوانی وزیر خارجه بحرین علیه ایران و اظهارات وزیر خارجه ترکیه در مورد تحریم های ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به عملیات مشترک الحشد الشعبی و ارتش سوریه در مرزهای عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، فرماندهی عملیات الانبار عراق از آغاز عملیات جدیدی علیه بقایای تکفیریهای داعش خبر داد.

بر اساس این گزارش، فرماندهی عملیات الانبار اعلام کرد که عملیات نظامی گسترده‌ای علیه بقایای تکفیریها در مناطق مرزی کلید خورده است.

این فرماندهی تأکید کرد که عملیات گسترده مذکور در سه محور آغاز شده است.

طبق اعلام فرماندهی عملیات الانبار عراق، علاوه بر ارتش این کشور، نیروهای حشد شعبی نیز در عملیات پاکسازی مناطق مرزی مشارکت دارند.

هشدار اتحادیه اروپا در مورد اقدام یکجانبه آمریکا علیه ایران

«میگل آریاس کانته» کمیسر اتحادیه اروپا در امور انرژی گفت اتحادیه اروپا برجام را بهترین توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران دانسته و از آن حمایت می‌کند.

وی در نشست خبری مشترک با «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا در مورد به خطر افتادن برجام با اقدام واشنگتن در تمدید نکردن معافیت واردات نفت ایران از سوی هشت کشور هشدار داد.

عملیات مشترک الحشد الشعبی و ارتش سوریه در مرزهای عراق

به گفته کمیسر انرژی اروپا مواضع بروکسل در زمینه تحریم‌های نفتی علیه ایران با واشنگتن متفاوت است.

آریاس کانته همچنین تاکید کرد تا زمانی که تهران به توافق هسته‌ای پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز خود را موظف به پایبندی به آن می‌داند.

ادعای عربستان سعودی در مورد نجات یک نفتکش ایرانی

خبرگزاری دولتی عربستان «واس» روز پنجشنبه مدعی شد، گادر ساحلی این کشور یک نفت‌کش ایرانی را در نزدیکی بندر «جده» در دریای سرخ نجات داده است.

بر اساس این گزارش، تمام ۲۶ خدمه نفت‌کش «هَپینِس ۱» نجات پیدا کرده‌اند و آسیبی به آنها وارد نشده است؛ کشتی مذکور حامل فرآورده‌های نفتی بوده است.

سخنگوی رسمی نیروهای گارد ساحلی عربستان در این خصوص اعلام کرد: نفت‌کش ایرانی در نزدیکی بندر جده دچار نقض فنی شده بود و مرکز هماهنگی جستجو و نجات جده ابلاغیه‌ای از برج بندر جده و مرکز جستجو و نجات سعودی در اداره کل حمل و نقل عمومی دریافت کرد که شامل درخواست کمک کاپیتان کشتی هپینس ۱ به دلیل خرابی موتور و از دست دادن کنترل آن بود.

در ادامه این گزارش آمده، مشخص شد که کشتی مذکور، پرچم ایران دارد و خدمه آنها ۲۶ نفر -۲۴ ایرانی و ۲ بنگلادشی- هستند و حامل مواد نفتی است.

سخنگوی رسمی نیروهای گارد ساحلی عربستان سپس اعلام کرد، هیأت دائم این کشور در سازمان ملل، درخواست کمک رسمی از کاردار هیأت ایرانی (در سازمان ملل) دریافت کرد و به محض دریافت آن تمام اقدامات لازم برای خدمه کشتی مذکور انجام شد.

کشف شبکه گسترده جاسوسی امارات در عمان

روزنامه لبنانی الأخبار پنجشنبه (۱۲ اردیبهشت) در گزارشی از جاسوسی مقام‌های امارات علیه عمان، یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

این روزنامه بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، نوشت که دستگاه‌های امنیتی عمان چند وقت پیش، اطلاعاتی از یک شبکه جاسوسی اماراتی به دست آورده است که علیه مسقط فعالیت می‌کرد.

الاخبار به نقل از منابع آگاه نوشت که سازمان اطلاعات عمان، جزئیات این شبکه جاسوسی امارات از اسامی همه جاسوسان گرفته تا شرکت‌هایی را که با این شبکه همکاری داشته، به دست آورده و این افراد را به دام انداخته است.

عملیات مشترک الحشد الشعبی و ارتش سوریه در مرزهای عراق

بر اساس این گزارش، «محمد بن راشد»، حاکم دبی شخصا در امور این شبکه جاسوسی ضد عمانی دخالت داشته و این مسئله باعث «تنش بزرگی» بین اماراتی‌ها و عمانی‌ها شده است؛ چرا که مقام‌های عمان، بعد از به دست آوردن اطلاعات، پیام تهدید آمیزی علیه ابوظبی فرستاده‌اند با این مضمون که یا پرونده شبکه جاسوسی را افشا و علنی می‌کنیم یا اینکه ابوظبی اسامی همه جاسوس‌های قدیمی و جدید را در اختیار عمان قرار می‌دهد.

به گفته الاخبار، امارات و شخص بن راشد در واکنش به این پیام عمان، خط تماسی را با مقام‌های مسئول این کشور در دو بندر «الدقم» و «صحار» (بنادر رقیب امارات) ایجاد کرده و در مقابل سنگ‌اندازی این مقامات در توسعه بنادر مذکور به آن‌ها پیشنهاد رشوه داده است. این رشوه «سخاوتمندانه» شامل اعطای تابعیت اماراتی به مقام‌های دو بندر مذکور به همراه چند آپارتمان، خودرو و مبالغ مالی می‌شود.

منابع آگاه این روزنامه می‌گویند، قابوس بن سعید، سلطان عمان به دور از انظار نشست‌هایی را با برخی از حاکمان امارات که با حکام ابوظبی و دبی اختلافات دارند، داشته است.

به گفته این منابع، مسئله تنش بین مسقط و ابوظبی دامنه وسیعی دارد و «محمد بن زاید»، ولی‌عهد امارات رهبری حمله به کشورهای ترکیه، قطر و عمان را برعهده دارد و امارات، نظامی بانکی خود را در اختیار او گذاشته است.

بر اساس این گزارش، ولی‌عهد امارات علاوه بر اختلافات سیاسی با سه کشور، سعی بر تشدید قطع روابط تجاری با ترکیه، قطر و عمان دارد به گونه‌ای که اقدامات او علیه قطر، فراتر از تحریم این کشور بوده و به مرحله جلوگیری از هرگونه همکاری اقتصادی با دوحه رسیده است.

منابع آگاه الاخبار می گویند، سرویس اطلاعات امارات برای مشخص شدن هویت شرکت‌های تجاری و بازرگانانی که با کشورهای منطقه از جمله ترکیه، قطر و عمان دارند، به سیستم بانکی متوسل شده است و دستگاه‌های اطلاعاتی امارات از یک سال گذشته، «روش‌های پیچیده‌ای» برای به دام انداختن این شرکت‌ها به کار گرفته است.

به عنوان مثال، کارمند‌ها و نمایندگان بانک‌های اماراتی خود را به عنوان، تاجر جا زده و به برقراری روابط با برخی از شرکت‌ها در سه کشور مذکور دست زده‌اند. این نمایندگان از شرکت‌های ترکیه‌ای، قطری و عمانی خواسته‌‌اند در مقابل دریافت کارانه تشویقی، بارهای خود را به امارات تحویل داده و از این کشور تحویل بگیرند.

الاخبار نوشت که حاکم ابوظبی در ماجرای شبکه جاسوسی و مقام‌های بنادر عمان، به شیوه مذکور متوسل شده است؛ شیوه‌ای که استخبارات امارات در گذشته از آن برای به دام انداختن مزدوران سایر سرویس‌های استخباراتی در کشورهای مختلف استفاده کرده است.

رجزخوانی وزیر خارجه بحرین علیه ایران

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین که به یاوه گویی علیه ایران و البته دیگر کشورهای منطقه عادت کرده و آن را جزئی از وظایف دیپلماتیک خود تلقی می‌کند، به تازگی در گفتگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» اظهارات عجیب و البته توهین آمیزی را در خصوص کشورهای مختلف مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه بحرین که سابقه هتاکیِ خارج از موازین دیپلماتیک به دیگر کشورها و مقامات آنها را در پرونده خود می بیند، در سخنانی عجیب به رجزخوانی علیه تهران پرداخته و مدعی شده است: اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، در واقع خودش را خفه کرده است!

عملیات مشترک الحشد الشعبی و ارتش سوریه در مرزهای عراق

وی ضمن نادیده گرفتن حمایت‌های رژیم متبوعش از تروریست‌های تکفیری در سراسر منطقه، مدعی شد: ایران در امور کشورهای منطقه مداخله می‌کند و به تسلیح شبه نظامیان می‌پردازد.

این وزیر بحرینی همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه در خصوص توافق هسته‌ای ایران و غرب، مدعی شد: توافق صورت گرفته باید به مسأله موشک‌های بالستیک ایران نیز می‌پرداخت اما این اتفاق نیفتاد و شاهد بودیم که چنین توافقی موجب افزایش تهدیدات از سوی ایران شد! ایران باید در سیاست‌های خود در قبال آمریکا را تجدید نظر کند.

وی در خصوص سوریه نیز تأکید کرد که کشورش به دنبال بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب نیست. این مقام بحرینی گفت: نه ما و نه شرکایمان در منطقه به دنبال بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب نیستیم. ما می‌خواهیم با سوریه ارتباط داشته باشیم و این به معنای عادی سازی روابط و یا تعجیل برای عادی سازی نیست؛ ضمن اینکه به هیچ وجه تمایل نداریم ارتباطمان با سوریه از کانال ایران و ترکیه انجام شود.

وزیر خارجه بحرین که به متهم کردن ایران به دخالت در امور منطقه عادت کرده، در خصوص یمن نیز سنت شکنی نکرد و ایران را به نقش آفرینی در این کشور متهم کرد! وی همچنین نیروهای مقاومت یمن را به کارشکنی در مسیر صلح متهم کرد!

وی همچنین ضمن نادیده گرفتن اعتراضات شدید در عراق به دنبال توهین آشکارش به مقتدی صدر رهبر جریان صدر، بار دیگر لب به بیان اظهارات توهین آمیز علیه وی گشود. وزیر خارجه بحرین در این خصوص گفت: افرادی در عراق وجود دارند که از خارج دستور می‌گیرند و مقتدی صدر یکی از آنهاست. او همانطور که ایران می‌خواهد به بحرین توهین می‌کند!

ترکیه: جایگزینی برای نفت ایران نداریم

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد تنوع بخشیدن به واردات نفتی کار آسانی برای این کشور نیست.

وی این اظهارت را در واکنش به تهدید آمریکا مبنی بر لغو معافیت از تحریم نفتی ایران از امروز ۱۲ اردیبهشت، ایراد کرد.

چاووش اغلو تاکید کرد پالایشگاه‌های ترکیه برای نفت کشورهای دیگر (به جز ایران) مناسب نیستند و واشنگتن باید در تصمیم خود درباره ممنوعیت خرید نفت از ایران تجدید نظر کند.

عملیات مشترک الحشد الشعبی و ارتش سوریه در مرزهای عراق

گفتنی است واشنگتن چندی پیش در راستای اعمال فشار حداکثری بر ایران مدعی شد که دیگر معافیت ۶ کشور عمده خریدار نفت از ایران را تمدید نخواهد کرد!