یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

پیام کتبی محمد جواد ظریف به امیر قطر، محل اختفای «البغدادی» از زبان «دیلی تلگراف»، رایزنی هند با آمریکا درباره تحریم نفتی ایران و پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری «بن سلمان» به «عباس» برای پذیرش معامله قرن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پیشنهاد عربستان برای تشکیل «کشور واحد اسرائیل» نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه «الاخبار» روز سه‌شنبه در سلسله گزارشی به بررسی اتفاقات مربوط به معامله قرن و نقش عربستان در پیشبرد و تحمیل آن به دیگر کشورهای عربی پرداخته است.

در یکی از این گزارش‌ها که بر اساس اسناد متعلق به اردن تهیه شده، گزارشی از نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در امان برای بررسی پیامدهای تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل منتشر شده است.

این روزنامه لبنانی نوشت: جلسه‌ای که در آن اعراب از آمریکا می‌ترسیدند و به نظر هم می‌رسید، وزیران ریاض و هم ابوظبی علاقه‌مند به ریشه‌کن کردن هر گونه تصمیم‌گیری در برخورد با ایالات متحده هستند. احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب هم خبر داد که هیچ کشور عربی به دو کمیته‌ای که اتحادیه عرب برای مقابله با نفوذ تل آویو تشکیل داده است، نپیوستند.

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان هم در این نشست «پیشنهادی بهت آور» مطرح کرد و آن هم تشکیل کشوری واحد و پایان دادن به تشکیلات خودگردان در رام الله بود؛ موضعی که با واکنش همتای فلسطینی او همراه بود که در آن از الجبیر پرسید: «اعتبار و اخلاق ما کجا رفته است؟».

پیشنهاد عربستان برای تشکیل «کشور واحد اسرائیل»/محل اختفای «البغدادی» از زبان «دیلی تلگراف»/پیام کتبی محمد جواد ظریف به امیر قطر/پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری«بن سلمان» به «عباس» برای پذیرش معامله قرن

اردن در روزهای جاری با نگرانی‌های بسیاری در رابطه با طرح آمریکا برای مسأله فلسطین به نام «معامله قرن» روبه‌روست. طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، «امان» را در چند مورد تهدید می‌کند که با اسکان دایمی آوارگان فلسطینی آغاز می‌شود و به کنار زدن قیمومیت خاندان هاشمی اردن بر مقدسات قدس ختم نخواهد شد.

معامله قرن بنا به گفته «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در اردن (در سال گذشته) شامل خط زدن پایتختی قدس برای دولت مستقل فلسطین، کنار زدن حق آوارگان، ادامه شهرک‌سازی اسرائیلی و الحاق منطقه «C» (ج) به اراضی اشغالی است.

پیام کتبی محمد جواد ظریف به امیر قطر

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز سه شنبه به‌ منظور شرکت در نشست همکاری و گفت وگوی آسیایی (ACD)، تهران را به مقصد دوحه قطر ترک کرد.

روزنامه الرایه قطر نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پیام کتبی برای شیخ محمد‌بن عبدالرحمن آل‌ثانی وزیر خارجه قطر به مسائلی که برای دو کشور ایران و قطر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت دارد و روابط دوجانبه اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، ظریف در پیام کتبی خود بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه میان قطر و ایران در تمام زمینه‌ها تأکید کرده است.

پیشنهاد عربستان برای تشکیل «کشور واحد اسرائیل»/محل اختفای «البغدادی» از زبان «دیلی تلگراف»/پیام کتبی محمد جواد ظریف به امیر قطر/پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری«بن سلمان» به «عباس» برای پذیرش معامله قرن

بر اساس گزارش الرایه، محمدعلی سبحانی سفیر ایران در قطر، پیام کتبی ظریف را تقدیم سلطان بن‌ سعد المریخی وزیر مشاور در امور خارجی قطر کرده است.

محل اختفای «البغدادی» از زبان «دیلی تلگراف»

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» در گزارشی در خصوص فیلم منتشره از «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش نوشت: اکثریت غربی‌ها بر این باورند که البغدادی در یک منطقه در صحرای عراق واقع در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه پنهان شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: سرویس‌های اطلاعاتی غربی تلاش می‌کنند، از هر ثانیه از این فیلم ویدئویی بفهمند که البغدادی در کجا پنهان شده است.

در این گزارش تأکید شده است: این فیلم ویدئویی با تکنیک‌های پیچیده و دوربین‌های بسیار با کیفیت گرفته شده و نور پردازی آن بسیار حرفه‌ای بوده است.

پیشنهاد عربستان برای تشکیل «کشور واحد اسرائیل»/محل اختفای «البغدادی» از زبان «دیلی تلگراف»/پیام کتبی محمد جواد ظریف به امیر قطر/پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری«بن سلمان» به «عباس» برای پذیرش معامله قرن

در ادامه این گزارش آمده است: البغدادی که گفته می‌شد در جریان حملات هوایی آمریکا مجروح شده در این فیلم کاملاً سرحال دیده می‌شود.

رایزنی هند با آمریکا درباره تحریم نفتی ایران

منابع آگاه تأکید کردند، «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند روز شنبه با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره انعطاف در خصوص تحریم‌های اعمال شده علیه واردات نفت ایران صحبت کرده ولی این دیپلمات ارشد آمریکایی هیچ گونه تعهدی نداده است.

این منابع آگاه گفتند: وزیر خارجه هند در جریان گفت وگوی تلفنی با پامپو گفته است که هند باید اجازه واردات نفت از ایران برای مدت بیشتری را داشته باشد، بدون اینکه شامل تحریم‌های ثانویه آمریکا شود.

این در شرایطی است که هند در حال برگزاری انتخابات سراسری است و دولت بعدی درخواست جدیدی را در خصوص این مسأله به دولت آمریکا ارائه خواهد کرد.

وزیر خارجه هند در این گفت وگوی تلفنی، شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور را برای پامپئو تشریح کرده و گفته که دهلی نو به دنبال برخی معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت از ایران است.

پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری «بن سلمان» به «عباس» برای پذیرش معامله قرن

گزارش‌های ارسالی نماینده اردن در رام الله به وزارت خارجه اردن بیانگر پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرش معامله قرن است.

در این گزارش آمده است: در جریان دیدار اخیر میان بن سلمان و محمود عباس، ولیعهد عربستان اعلام کرد، از تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت مالی به ارزش ۴ میلیارد دلار به صورت اولیه انجام خواهد داد. عباس نیز تأکید کرد، نمی‌تواند در خصوص شهرک‌های صهیونیست نشین و راه کار دو دولتی و قدس اشغالی هیچ امتیازی بدهد.

در این گزارش آمده است: عباس تأکید کرده، آمریکا هیچ پیشنهاد جدی نخواهد داد و اعمال فشار از سوی هر طرفی بر تشکیلات خودگردان در نهایت منجر به انحلال نهادهای این تشکیلات می‌شود و مسئولیت اداره اوضاع در اراضی اشغالی با اسرائیل خواهد بود.

بن سلمان در این دیدار درباره جزئیات معامله قرن گفت وگو کرده و از عباس خواسته تا به این معامله تن دهد. بن سلمان از عباس پرسیده که چقدر پول می‌خواهد تا امور تشکیلات را سروسامان دهد و در ادامه گفته، اگر با معامله قرن موافقت کند ۱۰ میلیارد دلار به مدت ده سال به وی خواهد داد. محمود عباس نیز با این طرح مخالفت کرده و گفته که این مسأله به زندگی سیاسی وی پایان می‌دهد.