جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » نمایش «شهاب‌سنگ قاجاری» در کاخ گلستان

نمایش «شهاب‌سنگ قاجاری» در کاخ گلستان

تماشای بزرگ‌ترین نمایشگاه شهاب‌سنگ‌های ایران و بیابان لوت را از دست ندهید. این شهاب سنگ 130 سال پیش در حوالی اشتهارد با جرم 54 کیلوگرم سقوط کرد، ایل شاهسون که در حوالی محل سقوط شهاب سنگ چادرشان را برپا کرده بودند سه ساعت پیش از غروب آفتاب این واقعه را به چشم دیدند.

نمایش «شهاب‌سنگ قاجاری» در کاخ گلستان +عکس

اگر اهل موزه‌گردی باشید و علاقمند به علم اجرام و آسمان، می‌توانید با حضور در کاخ گلستان از بزرگ‌ترین نمایشگاه شهاب‌سنگ‌های ایران و بیابان لوت دیدن کنید.

برای بازدید از این نمایشگاه باید از مترو 15 خرداد به سمت ضلع شمالی میدان ارگ حرکت کنید و با رسیدن به کاخ گلستان و تهیه بلیط،‌ به سمت موزه مردم شناسی بروید که بزرگ‌ترین نمایشگاه شهاب‌سنگ‌های ایران و بیابان لوت در آنجا برپاست.

در این نمایشگاه که از 8 تا 28 اردیبهشت ماه دایر است می‌توانید مهم‌ترین شهاب سنگ تاریخ ایران را ببینید.

  این شهاب سنگ 130 سال پیش در حوالی اشتهارد با جرم 54 کیلوگرم سقوط کرد، ایل شاهسون که در حوالی محل سقوط شهاب سنگ چادرشان را برپا کرده بودند سه ساعت پیش از غروب آفتاب این واقعه را به چشم دیدند و پس از آن خان ایل، شهاب سنگ را به دربار ناصرالدین شاه فرستاد.

دربار قاجار قطعاتی از این شهاب سنگ را به نزدیکان خود هدیه کرد تا اینکه «هِنری وارد» آمریکایی، متوجه وجود این شهاب سنگ شد و برای تکمیل مجموعه خود به ایران سفر کرد و قطعه‌ای از این شهاب سنگ را با خود برد.

به این صورت تکه‌های شهاب سنگ ورامین در بیش از ده موزه بزرگ علوم طبیعی جهان پخش شد و نامش در کتاب‌های بزرگ شهاب سنگ‌های جهان بارها و بارها به چاپ رسید.

این شهاب سنگ یکی از 145 شهاب سنگ مزوسیدریتی جهان است که تا ژوئیه 2009 میلادی کشف و ثبت شده و نوع خاصی از شهاب سنگ‌های سنگی – آهنی است و به عنوان یکی از اسناد دوره قاجاری شناخته می‌شود.

در کنار نمایش شهاب سنگ قاجاری شما می‌توانید از بزرگترین مجموعه شهاب سنگ با بیش از 700  قطعه دیدن کنید، شهاب سنگ‌هایی که قدیمی‌ترین آن 50 هزار سال پیش سقوط کرده است. ارزش ارزان‌ترین شهاب سنگ در این نمایشگاه از گرمی 10 دلار است و گاهی تا 4 هزار دلار هم می‌رسد.

مهران مقصودی رئیس پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خصوص این نمایشگاه می‌گوید: همیشه وقتی از ظرفیت‌های بیابان لوت صحبت می‌کردیم فقط از جاذبه‌های طبیعی آن می‌گفتیم، هر چقدر جلوتر می‌رویم، می‌بینیم که ارزش‌های دیگری نیز وجود دارد که این بیابان را ارزشمندتر می‌کند.
از ٣٠٠ قطعه‌ شهاب سنگی که در جهان ثبت شده ٢١۴ قطعه آن در عرصه و حریم بیابان لوت است، دلیل اینکه چرا بیشتر شهاب سنگ‌ها در بیابان پیدا می‌شود این است که در کویر فرسایش و تخریب فیزیکی کمتر بوده و برخی شهاب سنگ‌ها هم زیر تپه‌های ماسه‌ای بوده‌اند که در طول زمان این تپه‌ها حرکت می‌کنند و شهاب سنگ‌ها را نشان می‌دهند.

این نمایشگاه از امروز همه روزه تا 28 اردیبهشت ماه از ساعت 9:30 تا 17 در موزه مردم شناسی کاخ گلستان پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/