جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین اخبار از مناطق سیل زده در سراسر کشور؛ ملاقات غیرمنتظره سیلاب و «مد اکبر» در اروندرود!/ این بزرگترین مد در ۲۵ سال اخیر است/

آخرین اخبار از مناطق سیل زده در سراسر کشور؛ ملاقات غیرمنتظره سیلاب و «مد اکبر» در اروندرود!/ این بزرگترین مد در ۲۵ سال اخیر است/

هنوز بارندگی‌های اخیر به پایین دست مسیر رود در خوزستان نرسیده که نگرانی‌ها از آب گرفتگی و غرق شدن خانه و کاشانه مردم در دو شهرستان جنوبی این استان به اوج رسیده است. در پی احتمال بروز «مد اکبر» و پس زدن آب دریا در رود‌ها و نهر‌هایی که به آن می‌ریزند، در آبادان و خرمشهر نگرانی‌ها اوج گرفته و وضعیت فوق العاده اعلام شده است. نگرانی از ملاقات غیرمنتظره سیلاب‌ها و مدی که هر ساله در این روز‌ها اوج می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، در پی احتمال بروز «مد اکبر» و پس زدن آب دریا در رود‌ها و نهر‌هایی که به آن می‌ریزند، در آبادان و خرمشهر نگرانی‌ها اوج گرفته و وضعیت فوق العاده اعلام شده است. نگرانی از ملاقات غیرمنتظره سیلاب‌ها و مدی که هر ساله در این روز‌ها اوج می‌گیرد.

البته این مد بزرگ به خودی خود نگران کننده نیست و مردمان مجاور دریا با آن آشنایی کافی دارند، اما مساله اینجاست که تمامی رود‌ها بر اثر بارش‌های پر حجم اخیر لبالب از آب هستند و جایی برای پس زدن آب دریا در مد ندارند. وضعیتی که پیش بینی می‌شود موجب خروج آب از بستر رودخانه و روانه شدن آن در شهر‌ها شود.

این در حالی است که طی روز‌های اخیر حجم بزرگی از آب از بالادست استان خوزستان به جنوب روانه شده و اوضاع در مناطقی، چون تالاب شادگان بحرانی شده است. اوضاعی که تلاقی مد و سیلاب می‌تواند بحرانی ترش کند و از این رو تدابیری مانند ساخت سیل بند در آبادان در دستور کار قرار گرفته است.

این خبر تکمیل می‌شود…

صدور رایگان دفترچه بیمه برای سیل‌زدگان تحت پوشش بیمه سلامت
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ – ۰۹:۰۰

مهندس طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت در مناطق سیل‌زده که که دفترچه‌های بیمه‌شان به دلیل سیل گم شده و یا از بین رفته است، گفت: افرادیکه در مناطق سیل‌زده تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارند و دفترچه‌های بیمه سلامت‌شان گم شده و یا دچار آسیب شده است، می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند تا بلافاصله برایشان دفترچه صادر ‌شود.

وی افزود: اعلام کرده‌ایم که دفترچه‌ای که قرار است برای این افراد صادر شود، المثنی نبوده و بدون مهر المثنی و بدون دریافت وجه المثنی که ۹۰۰۰ تومان است، برایشان صادر شود. حتی اعلام کرده‌ایم که پول اولیه‌ای که برای صدور دفترچه لازم است و بالغ بر ۳۰۰۰ تومان است هم از این افراد دریافت نشود و دفترچه بدون دریافت پول برایشان صادر شود.

موهبتی ادامه داد: در مناطقی که مردم مناطق سیل‌زده به دفاتر پیشخوان دولت برای صدور دفترچه دسترسی ندارند، اعلام کرده‌ایم که ارائه خدمت از طریق کد ملی‌شان انجام شود. در عین حال ممکن است در برخی مناطق کد ملی هم در سیستم جواب ندهد یا اینترنت قطع باشد، در آنجا هم اعلام کردیم که با اظهار خود فرد، دارو به او تحویل داده شود و سپس فرد اثر انگشت دهد تا پس از عادی شدن شرایط، این فرآیندها را کنترل کرده و سهم حق‌بیمه را پرداخت کنند.

روحانی وارد خرم آباد شد
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ – ۰۸:۴۲

همان گونه که دیروز اعلام شده بود، دکتر روحانی امروز عازم لرستان شد تا از مناطق سیل زده این استان دیدار کند.

رئیس جمهور لحظاتی پیش به فرودگاه خرم آباد وارد شد و شرکت در ستاد مدیریت بحران استان لرستان برای اطلاع از وضعیت مناطق سیل زده و نیز نحوه امداد رسانی، نخستین دستور کار وی در این سفر است. در این سفر وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، اطلاعات و جهاد کشاورزی رئیس جمهور را همراهی می کنند.

اینفوگرافی: آمار اردوگاه‌های مناطق سیل‌زده خوزستان
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ – ۰۸:۳۰

سیل بخش قابل توجهی از استان خوزستان را در برگرفته و باعث آبگرفتگی بسیاری از روستاها و شهرها شده است. از همان روزهای ابتدایی آغاز سیل و دستور تخلیه روستاها و شهرها، مراکز امدادی مثل هلال احمر اقدام به برپایی کمپ‌های اضطراری کردند. در این اینفوگرافی تعداد و محل این کمپ‌ها در استان خوزستان مشخص شده است.

ملاقات غیرمنتظره سیلاب و «مد اکبر» در اروندرود!

گرافیک: پدرام آقایی

پیش بینی آب و هوای امروز
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ – ۰۸:۰۴

مرتضی ضرابی کارشناس هواشناسی در خصوص پیش بینی آب و هوای امروز به صدا و سیما گفت: امروز از بخش‌های غربی، مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس و استان‌های ساحلی خزر بارندگی داریم.

وی افزود: از بامداد امروز از مناطقی در استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران گزارش بارندگی داشتیم و تمرکز بارش‌های امروز روی جنوب استان کردستان، بخش‌هایی از کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و قزوین خواهد بود، ضمن اینکه این بارش‌ها به تدریج به شمال شرق کشور نیز خواهد رسید.

این کارشناس افزود: پیش بینی می‌شود برای فردا عمدتا در بخش‌هایی از شمال غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و شمال شرق کشور بارندگی داشته باشیم و تمرکز بارش‌های فردا روی استان‌های مازندران، شرق لرستان، اردبیل، شمال آذربایجان غربی و شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی خواهد بود.

شرایط غیرقابل پیش بینی در آبادان
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ – ۰۷:۰۲

سید زین العابدین موسوی، فرماندار ویژه آبادان شامگاه جمعه در جلسه ستاد بحران شهرستان که در محل سالن اجتماعات بخشداری اروندکنار برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت در آبادان غیرقابل پیش بینی و فوق العاده است، ادغام شدن مد اکبر با روان آب‌ها وضعیت را غیر عادی و غیر قابل پیش بینی کرده است.

وی با تا کید بر اینکه در اروندکنار هیچ کسی را جابجا نکرده‌ایم، افزود: مد پیشین شرایط تلخی را برای مردم اروندکنار ایجاد کرد اما این بار آماده مقابله با هر بحرانی هستیم. مد امروز و فردا بسیار بیشتر از مد قبلی است و ما باید خود را برای مد اکبر آماده کنیم تا اروندکنار از مشکلات احتمالی حفظ شود.

فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه در تماس با مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان وی را نسبت به وقوع مدهای پیش رو مطلع کرده است، یادآور شد: این مدها هر ۲۵ سال یک بار رخ می‌دهد و باید مراقب بود؛ باید درباره موقعیت مدهای پیش رو نسبت به مد ۲۰ روز پیش، تصمیم‌های خود را برای بستن نهرهای اروند عملیاتی کنیم.

موسوی همچنین با اعلام تعطیلی مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه‌های شهرستان آبادان در روز شنبه برابر با ۲۱ فروردین ماه، از تشکیل کارگروه‌های اطلاع رسانی در این باره خبر داد و گفت، ۵ نهر در اروندکنار به دلیل وضعیت فوق العاده شهرستان بسته شود.

اعلام وضعیت فوق العاده به معنای آماده باش است
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ – ۰۷:۰۱

کوروش مودت شامگاه جمعه در جلسه ستاد بحران شهرستان خرمشهر در سالن شهید دورقی خرمشهر، اظهار کرد: بنا به دستور استاندار خوزستان در صبح امروز، سه شهر شادگان، آبادان و خرمشهر حالت فوق العاده اعلام شد در خرمشهر نیز به خاطر حجم آب اطراف شادگان و آبادان و مد اکبر در ماه‌های قمری از شنبه تا سه شنبه حالت فوق العاده است.

وی توضیح داد: حالت فوق العاده به معنای خطر نیست، بلکه به این معناست که همه باید در حالت آماده باش بوده و آمادگی هر گونه خطر احتمالی را داشته باشند. در این مدت تمام مرخصی‌ها لغو است و دستگاه‌ها باید برای خدمات کشیک‌های شبانه روزی داشته باشند.

سرپرست فرمانداری خرمشهر به تشریح شرایط احتمالی در زمان وقوع مد اکبر پرداخت و توضیح داد: با توجه به دبی آب و مد اکبر احتمال دارد ظرف شنبه تا سه شنبه سطح آب ۵۰ سانتی متر افزایش یابد و در برخی مناطق سرریز آب اتفاق بیافتد. البته تا کنون هیچ منزل مسکونی در خرمشهر دچار آبگرفتگی نشده و امیدواریم با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه همچنان مانع از متضرر شدن مردم خرمشهر از طغیان رودخانه شویم.

وی افزود: عملیات تحکیم سیل بندها در خرمشهر و مینوشهر انجام شده و همچنان ادامه دارد و با توجه که کار توسط برخی نیروی متخصص از دستگاه‌های مختلف انجام شده است می‌توان ادعا کرد کار جهادی و علمی نیز انجام گرفته است. ستاد مدیریت بحران از تمام متخصصان برای کمک در مناطق حادثه خیز دعوت می‌کند و اعلام نیز شد که از توان و تخصص هر فرد با هر تخصصی استقبال می‌شود.

مینوشهر آماده بحران احتمالی
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ – ۰۷:۰۰

هاشم سیاحی شامگاه جمعه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان خرمشهر در سالن شهید دورقی فرمانداری خرمشهر، اظهار کرد: در پی اعلام نیاز به ماشین آلات، منطقه آزاد اروند ماشین آلات خراب مینوشهر را تعمیر کرد که پس از این اقدام، تقویت بیشتر سیل بندها به سرعت بیشتر انجام می‌شود.

شهردار مینوشهر با بیان اینکه خطر از سه محل رودخانه اروند کبیر، صغیر و دجله و فرات مینوشهر را تهدید می‌کند، از احداث سدهای خاکی برای مقابله با خطر احتمالی سیلاب در این شهر خبر داد و گفت یک هزار و ۲۰۰ گونی خاک نیز به عنوان پدافند غیر عامل در مینوشهر آماده شده است.

سیاحی اعلام خطر به مردم را از دیگر اقدامات شهرداری مینوشهر در راستای کاهش خطر احتمالی ناشی از مد اکبر برشمرد و گفت: شرایط فوق العاده به مردم مینوشهر اعلام و از آنها خواسته شده هوشیار باشند و از تردد در نزدیک رودخانه بپرهیزند. همچنین به غرفه دارانی که در مسیر اروند به ارائه خدمات می پردارند اعلام شده که در این سه روز اعلام خطر، محل کار خود را تعطیل کنند.