جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نائب رییس شورای ملی زعفران ایران غلامرضا میری:«شرایط به گونه‌ای است که برخی از تجار ما ناگزیر به فروش زعفران ایران با نام افغانستان هستند».

نائب رییس شورای ملی زعفران ایران غلامرضا میری:«شرایط به گونه‌ای است که برخی از تجار ما ناگزیر به فروش زعفران ایران با نام افغانستان هستند».

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از نائب رییس شورای ملی زعفران ایران غلامرضا میری،

میری رسماًدر مورد افزایش فعالیت افغانستان در بازار زعفران  تایید کرد: «شرایط به گونه‌ای است که برخی از تجار ما ناگزیر به فروش زعفران ایران با نام افغانستان هستند.در نتیجه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و محدودیت صادرات به هند، آمریکا و سعودی، سهم ایران از بازار زعفران کاهش یافته و افغانستان که با محدودیت‌های ایران روبه‌رو نیست، این بازار را از آن خود کرده است.متاسفانه ما دو دوستی این بازار را در اختیار افغانستان قرار می‌دهیم و مشتریان و بازار خود را به این کشور واگذاری می‌کنیم، بطوریکه ما هر سال 7 یا 8 واحد بسته ‌بندی و صادراتی در نمایشگاه گلفود دبی داشتیم که این رقم به یک واحد کاهش یافته و در مقابل حالا افغانستان 8 واحد بسته ‌بندی و صادراتی دارد. در واقع فعالیت افغانستان در این بازار رو به افزایش است چون ما محدودیت در ارایه سرویس به مشتریان داریم در حالی که آنها ندارند، ما محدودیت صادرات به هند، آمریکا و سعودی داریم اما آنها به راحتی می‌توانند از این بازارها استفاده کنند. حتی شرایط به گونه‌ای است که برخی از تجار ما ناگزیر به فروش زعفران ایران به نام افغانستان هستند».

رشد صادرات زعفران افغانستان در بازار جهانی

به گزارش العربیه محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در سال 2018 واردات زعفران و پیاز آن را به این کشور ممنوع اعلام کرد و هدف آن را «حفظ جایگاه جهانی، پایداری کیفیت، ارزش‌افزایی و گسترش تولید زعفران افغانستان» عنوان نمود.

دولت افغانستان در چند سال اخیر به این طرف در بخش کشت، تولید و صادرات زعفران به بازارهای جهانی شدیداً تلاش دارد و با کشورهای مختلف نیز در مورد بازاریابی این محصول صحبت های کرده است.

در تازه ترین مورد، مقام های کشور امارات متحده عربی در دیدار با محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان اعلام کرد که در بخش بازاریابی برای زعفران افغان در امارات همکاری می کنند.

از سوی دیگر، در پی امضای تفاهمنامه مبنی بر ایجاد دهلیز هوایی تجاری میان افغانستان و پادشاهی عربی سعودی بتاریخ 26 ژوئن 2018 در اولین پرواز تجاری از کابل به جده 500 کیلوگرام زعفران به سعودی فرستاده شد و قرار است این روند ادامه یابد.

وزارت زراعت افغانستان با بخش هماهنگی همکاری‌های ترکیه برای افغانستان اخیراً توافق کرد که براساس آن، ترکیه به جای خرید زعفران از اسپانیا زعفران افغانستان را خریداری می‌کند.

قابل ذکر است که ولایت هرات در غرب افغانستان مرکز کشت، تولید و صادرات زعفران می باشد که براساس گزارش ریاست زراعت این ولایت، در سال گذشته حاصلات زعفران در این ولایت به 15 تٌن رسید.

زعفران افغانستان با کیفیت‌ترین زعفران جهان است که از چند سال تاکنون از لحاظ کیفیت مقام اول را در جهان گرفته است.