چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سیارک‌های اولیه آتشفشان های پرتابگر آهن بوده اند!

سیارک‌های اولیه آتشفشان های پرتابگر آهن بوده اند!

بررسی‌های تازه علمی نشان می‌دهد سیارک‌های اولیه شباهت زیادی به کوره‌های ریخته گری داشته اند و سطح آنها آتشفشانی بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این سیارک‌ها که در روزهای اولیه شکل گیری منظومه شمسی به وجود آمده بودند، پوشیده از آتشفشان هایی بودند که آهن داغ و مذاب را به جای گدازه‌های عادی در محیط اطراف پخش می‌کردند.

بر اساس مدل‌های تهیه شده توسط پژوهشگران سانتاکروز آمریکا، سیارک‌های خاموش امروزی در زمان شکل گیری منظومه شمسی خاموش و ساکن نبوده اند و محیط بسیار آتشین و پرسوز و گدازی داشته اند. از سوی دیگر حرکت مستمر این سیارک‌ها و برخورد مدوام آنها با یکدیگر باعث انفجارها و آتش سوزی‌های گسترده می‌شد.

سیارک‌های آتشفشانی اولیه مملو از آهن و نیکل بوده و شکل گیری نهایی آنها بعد از پایان فعالیت آتشفشان های فعال در سطح آنها رخ داده است.

ناسا قصد دارد برای درک بهتر فرایندهای رخ داده در این زمینه در سال ۲۰۲۲ فضاپیمایی را به سمت سیارک Psyche که در آن مقدار زیادی آهن وجود دارد، پرتاب کند. در برخی موارد ترکیبات پرتاب شده از این آتشفشان ها به سمت بیرون سیارک‌ها کریستال‌ها و اشکال جالبی را خلق کرده که ستاره شناسان در تلاش برای مطالعه بیشتر آنها هستند.