جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

اختلاف گروه هفت بر سر موضوع ایران، واکنش شدیداللحن وزارت خارجه سوریه به اتهامات سه کشور غربی، خروج نیمی از دیپلمات‌های آمریکا در افغانستان و عراق و مخالفت آمریکا با هسته‌ای شدن عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح نخست وزیر عراق برای عربستان و ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک منبع سیاسی عراقی نزدیک به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این کشور تأکید کرد، قرار است عبدالمهدی در جریان سفر به ایران طرحی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران و عربستان ارائه دهد.

وی در ادامه افزود: نخست وزیر عراق در این سفر درباره روابط میان بغداد و تهران و راه های تقویت آن و اجرای یادداشت‌های همکاری امضا شده میان دو کشور رایزنی می‌کند.

طرح نخست وزیر عراق برای عربستان و ایران/اختلاف گروه هفت بر سر موضوع ایران/پمپئو: اجازه نمی‌دهیم عربستان قدرت هسته‌ای شود/خروج نیمی از دیپلمات های آمریکا در افغانستان و عراق

این منبع عراقی تصریح کرد: طرح مذکور از زمان سفر عادل عبدالمهدی به مصر طی ماه گذشته آغاز شده و در جریان سفر نخست وزیر عراق به عربستان طی روزهای آینده منسجم‌تر می‌شود.

گفتنی است، نخست وزیر عراق امروز در رأس هیأت وزارتی وارد تهران شد.

اختلاف گروه هفت بر سر موضوع ایران

روز شنبه «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد: وزرای خارجه گروه 7 در نشست دو روزه خود در فرانسه در مورد موضوعات گسترده‌ای به توافق رسیدند، اما نتوانستند اختلافات خود در مورد نحوه رفتار با ایران و درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را کنار گذارند.

این دیپلمات ارشد فرانسوی گفت: به‌ رغم هوای تازه دینرد، نتوانستیم بر برخی اختلافاتمان غلبه کنیم.

وی که در پایان نشست دو روزه گروه 7 در غرب فرانسه سخن می‌گفت، افزود: از نظر من، حال و هوا و اساس مذاکرات، سازنده و خوشایند بود.

نشست وزرای امور خارجه گروه 7 در حالی برگزار شد که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در آن حضور نداشت و «جان سالیوان» نفر دوم وزارت امور خارجه آمریکا در این نشست شرکت کرد.

قرار است چهل و پنجمین نشست سران گروه 7 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، ژاپن، ایتالیا و آلمان از سوم تا پنجم شهریورماه در شهر بیاریتز فرانسه برگزار شود.

واکنش شدیداللحن وزارت خارجه سوریه به اتهامات سه کشور غربی

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه به تبلیغات پوچ و سیاست‌های شکست خورده خود برای دور کردن شبهات از حمایتی که این کشورها از تروریست‌ها انجام می‌دهند، ادامه می‌دهند.

این منبع بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست که این کشورها مشوق گروه های تروریستی برای به کارگیری مواد شیمیایی سمی در خان شیخون، دوماً و حلب اخیراً در روستای الرصیف در شمال شهر حماه هستند. تسلیحات و پول‌های فراوانی که این کشورها به گروه های تروریستی داده‌اند از جمله میلیون‌ها دلاری که به تازگی به کلاه سفیدها به عنوان بازوی اصلی همه جنایات جبهه النصره تروریست؛ بزرگترین دلیل بر دروغی است که این کشورها و وزیران خارجه آنها می‌گویند. هدف بیانیه‌های این کشورها سرپوش گذاشتن بر جنایات به کارگیری سلاح شیمیایی آتی است که از سوی این دولت‌های جنایتکار برنامه ریزی می‌شود.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: سوریه دوباره تعدی‌ها و تهدیدات آمریکا، فرانسه و انگلیس و سیاست‌های آنها برای از بین بردن اهدافی که سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای آن ایجاد شده است را محکوم می‌کند. این کشورها به دنبال بهره برداری از سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای تحقق اهداف پست خود هستند.

طرح نخست وزیر عراق برای عربستان و ایران/اختلاف گروه هفت بر سر موضوع ایران/پمپئو: اجازه نمی‌دهیم عربستان قدرت هسته‌ای شود/خروج نیمی از دیپلمات های آمریکا در افغانستان و عراق

منبع وابسته به وزارت خارجه سوریه گفت: این کشورها که از سلاح شیمیایی در مستعمرات سابق و ضد ملت‌هایی که برای دستیابی به حاکمیت و آزادگی و استقلالشان مبارزه می‌کنند، استفاده کرده‌اند صلاحیت اخلاقی برای متهم کردن سوریه در این زمینه را ندارند. استفاده فسفر سفید از سوی آمریکا در استان دیرالزور و ویرانی شهرها و روستاهای سوریه در الرقه بر سر غیرنظامیان، بزرگترین دلیل بر اقدامات شنیع این کشورهاست.

شایان ذکر است، مایک پمپئو، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران امور خارجه آمریکا، انگلستان و فرانسه با انتشار بیانیه مشترک مدعی شدند که دو سال پس از حمله شیمیایی وحشتناک در خان شیخون و تقریباً یک سال پس از حمله در دوما؛ آمریکا، انگلیس و فرانسه هشدار می‌دهند و تأیید می‌کنند که به صورت مقتضی به هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی پاسخ می‌دهند.

در این بیانیه که در سایت وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده با ادعای اینکه نظام سوریه در استفاده مکرر از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم کشورش سابقه تاریکی دارد، اعلام شده است: حملات شیمیایی در سوریه هنجارهای بین المللی را نقض می‌کند، باعث بدتر شدن بحران‌های بشردوستانه در این کشور شده است.

خروج نیمی از دیپلمات های آمریکا در افغانستان و عراق

دولت ترامپ تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۰، دیپلمات‌های خود را در عراق و افغانستان به نصف کاهش دهد تا به‌ این‌ ترتیب، فرصت رقابت با چین و روسیه را در دیگر نقاط جهان داشته باشد.

این در حالی است که انتظار می‌رود همزمان با عزم واشنگتن برای کاهش تمرکز بر خاورمیانه و جنوب آسیا و در مقابل، افزایش توجه به رقابت با چین و روسیه، در همین بازه زمانی شاهد کاهش نیمی از دیپلمات‌های آمریکایی اعزامی به بغداد نیز باشیم.

این در حالی است که تصمیم برای کاهش شمار دیپلمات‌ها در کابل، با مذاکرات صلح افغانستان و رایزنی‌ها درباره نحوه خروج نیروهای خارجی از این کشور همزمان شده است.

یک منبع وابسته به وزارت خارجه آمریکا در این باره مدعی شد: این اواخر خبرهایی مبنی بر افزایش شمار دیپلمات‌های چینی در آفریقا می‌شنویم که روی مسائل اقتصادی و دیگر موضوعات کار می‌کنند. ما نمی‌توانیم تمام منابع خود را در افغانستان و عراق متمرکز کنیم.

وی افزود: مهم است که به کجا می توانیم منابع محدودمان را اعزام کنیم تا مانع از واگذاری مناطق بیشتر به رقبای اصلی شویم؛ روندی که با سرعت رو به گسترش است برای ما قابل پذیرش نیست.

پمپئو: اجازه نمی‌دهیم عربستان قدرت هسته‌ای شود

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی بی اس با بیان این مطلب گفت: آمریکا اجازه نمی‌دهد که عربستان تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شده و امنیت خود و اسرائیل را تهدید کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: ما هرگز چک ۱۵۰ میلیارد دلاری به سعودی‌ها نداده و به آنها این قابلیت را که بتوانند با تسلیحات اتمی اسرائیل و آمریکا را تهدید کنند نمی‌دهیم.

اسپوتنیک نیز با مخابره این خبر عنوان داشته، منظور پمپئو از چک ۱۵۰ میلیارد دلاری، ادعایی است که در مورد توافق هسته‌ای ایران (برجام) مطرح شده و گفته می‌شود دولت اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران پرداخت کرده است.

پمپئو در حالی این مطلب را بیان کرده که «ریک پری» وزیر انرژی ایالات متحده تأیید کرد، آمریکا شش مجوز مخفی برای چند شرکت صادر کرده است که بر اساس آن می‌توانند تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشند.

رویترز اعلام کرده که یک کپی از اسناد مرتبط با این مجوزها را روز چهارشنبه مشاهده کرده است. بر طبق این اسناد، شرکت‌های آمریکایی فعلاً اجازه دارند کار مقدماتی در زمینه انتقال تکنولوژی هسته‌ای انجام دهند و انتقال تأسیسات پیش از توافقات میان دو کشور صورت نمی‌گیرد.

وزارت انرژی آمریکا می‌گوید، شرکت‌ها از دولت ترامپ خواسته‌اند که مجوز دولت برای کار با عربستان سعودی در ارتباط با فناوری هسته‌ای مخفی نگاه داشته شود.