جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

افشای جزئیات جدید از طرح «معامله قرن»، از کنترل خارج شدن سد دوکان عراق، ارسال کمک‌های کویت برای سیل زدگان در ایران و واکنش ظریف به اظهارات متناقض پامپئو درباره ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تهدید عربستان به حذف دلار از معاملات نفت نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ عربستان سعودی تهدید کرده است، اگر واشنگتن لایحه نوپک را تصویب کند، نفت را با ارزهایی غیر از دلار معامله می کند. قانون نوپک اعضای اوپک را مشمول دادخواهی های ضد تراست (مخالف تشکیل اتحادیه صنایع بزرگ) می کند.

سه منبع آگاه از سیاست انرژی عربستان گفتند که مقامات انرژی عربستان در ماه های اخیر در مورد این گزینه بحث کرده اند. دو منبع از این منابع اعلام کردند، در مورد این طرح با اعضای اوپک مذاکره شده و ریاض این تهدید را به اطلاع مقامات انرژی آمریکا هم رسانده است.

احتمال اجرایی شدن تغییرات این لایحه آمریکایی که آن را با نام «نوپک» می‌شناسند، کم است، ولی تصمیم ریاض برای برداشتن این قدم جدی نشان دهنده دلخوری آن از چالش‌های قانونی احتمالی آمریکا برای اوپک است.

در صورتی که ریاض دلار را که ارز اصلی ذخیره دنیاست از معاملات نفتی خود حذف کند، نفوذ واشنگتن در تجارت جهانی کاهش می یابد و توانایی آن در اعمال تحریم ها بر کشورها تضعیف می‌شود.

یکی از منابع آشنا با موضوع گفت: «عربستان می داند که دلار در دست آنها مثل یک گزینه هسته ای است.»

افشای جزئیات جدید از طرح «معامله قرن»/ از کنترل خارج شدن سد دوکان عراق/ ارسال کمک های کویت برای سیل زدگان در ایران/ تهدید عربستان به حذف دلار از معاملات نفت

عربستان می گوید، بگذارید آمریکا نوپک را تصویب کند، اقتصاد خودش از هم می پاشد. یک مقام دولتی آمریکا گفت: «نوپک در دست مطالعه است و ما در مورد آن نظری نمی دهیم.»

وزارت انرژی آمریکا نظری در این مورد نداد. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا گفت، نوپک باعث پیامدهای ناخواسته ای می شود.

افشای جزئیات جدید از طرح «معامله قرن»

روزنامه الاخبار گزارش داد، دولت آمریکا از اردن خواسته تا نیم میلیون آواره فلسطینی را در مقابل سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری در اردن در این کشور اسکان دهد و این اقدام در چهارچوب معامله قرن صورت می‌گیرد.

الاخبار گزارش داد، مصر و اردن موافقت اولیه خود با بندهای معامله قرن را اعلام کرده‌اند؛ اما «عبدالله دوم» پادشاه اردن گفته که این معامله خطرناک بوده و اجرای آن بسیار دشوار است.

به گزارش این روزنامه، قرار است بر اساس معامله قرن، بخش‌هایی از اراضی اردن به رژیم صهیونیستی داده شود و در مقابل، عربستان سعودی نیز به همین مقدار اراضی خود را به اردن بدهد.

روزنامه مذکور تأکید کرد، معامله قرن همچنین شامل تشکیل کنفدراسیون مشترک بین رژیم صهیونیستی، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره کرانه باختری خواهد بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، نقش مصر در این بین، تسهیل تردد فلسطینیان به مصر و بالعکس و اسکان آن‌ها در این کشور و ساخت مناطق بزرگ صنعتی برای آنان در خاک مصر خواهد بود و در مقابل، ۶۵ میلیارد دلار به این کشور پرداخت شده و شبه جزیره سینا نیز بازسازی خواهد شد.

روزنامه الاخبار تأکید کرد، قرار است جزئیات نهایی معامله قرن در جریان سفر هفته آینده «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به واشنگتن به او ارائه شود.

این روزنامه تأکید کرد، تأمین منابع مالی اجرای بندهای معامله قرن به عهده برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواهد بود.

از کنترل خارج شدن سد دوکان عراق

پشتیوان احمد رئیس شورای بخش دوکان عراق در کنفرانس مطبوعاتی گفت: آب سد از کنترل آنها خارج شده است و توان مقابله با مقادیر عظیم آب ورودی به سد را ندارند.

وی افزود: میزان آب باران ورودی به سد هر لحظه افزایش می یابد و روند اوضاع از کنترل دولت محلی در بخش دوکان خارج شده است.

پشتیوان احمد از شهروندان عراقی خواست تا از مناطقی که آب بالا آمده است، دوری کنند.

افشای جزئیات جدید از طرح «معامله قرن»/ از کنترل خارج شدن سد دوکان عراق/ ارسال کمک های کویت برای سیل زدگان در ایران/ تهدید عربستان به حذف دلار از معاملات نفت

وی همزمان از نیروهای امنیتی عراق خواست به افراد عبوری از منطقه کمک کرده و آنها را تخلیه کنند.

سند دوکان در استان سلیمانیه عراق واقع است. این سد سه شنبه گذشته برای دومین بار شاهد جاری شدن آب از سرریز سد شد.

سرریز سازه‌ای است که برای عبور آب‌های اضافی و سیلاب‌ها از بالادست سد یا سراب به پایین‌دست سد یا پایاب ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این حادثه برای اولین بار از سال 1988 میلادی در سند دوکان اتفاق افتاد. سد دوکان در سال های 1954 تا 1959 میلادی احداث شد و طول سد 360 متر و ارتفاع آن 116.6 متر و عرض آن در پایین سد 32.5 متر و در بالا 6.2 متر است. مساحت کامل دریاچه پشت سد 270 کیلومتر مربع است و ظرفیت آن هفت میلیارد متر مکعب است.

ارسال کمک های کویت برای سیل زدگان در ایران

کویت اقدام به ارسال هواپیماهای حامل کمک‌های انسان دوستانه برای سیل زدگان در ایران کرد که شامل ادوات جستجوی مفقودین و پمپ‌های بزرگ برای کشیدن آب است.

افشای جزئیات جدید از طرح «معامله قرن»/ از کنترل خارج شدن سد دوکان عراق/ ارسال کمک های کویت برای سیل زدگان در ایران/ تهدید عربستان به حذف دلار از معاملات نفت

منابع کویتی اعلام کردند که این کمک‌ها شامل کمک‌های دارویی و غذایی و نیز ادوات جستجو از مفقودین است.

واکنش ظریف به اظهارات متناقض پامپئو درباره ایران

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر به اظهارات خیر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درنشست ناتو درباره ضرورت مقابله با ایران واکنش نشان داد.

وی در این پیام نوشت: «تغییر ناگهانی عالی: یک روز آمریکا مدعی آن است که ایران در آستانه فروپاشی است و یک روز دیگر ما به عنوان یک “قدرت بزرگ” که ناتو را تهدید می‌کند به تصویر کشیده می‌شویم.»

افشای جزئیات جدید از طرح «معامله قرن»/ از کنترل خارج شدن سد دوکان عراق/ ارسال کمک های کویت برای سیل زدگان در ایران/ تهدید عربستان به حذف دلار از معاملات نفت

ظریف ادامه داد: «پامپئو و رئیسش از هرگونه ادعای متناقض که مناسب رویدادی است  که حرف می‌زنند استفاده می‌کنند. در مقابل، ایران پیوسته مسئولانه و صلح طلب است.»

 وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر ایران را یک «تهدید» توصیف کرد و گفت، آمریکا با اعمال تحریم علیه تهران تلاش می‌کند منابع مالی در اختیار ایران را محدود کند.

پامپئو که در پایان نشست وزرای خارجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن صحبت می‌کرد، میزان چالش‌هایی که ایران برای آمریکا ایجاد کرده را «زیاد» خواند و گفت واشنگتن از تهران می‌خواهد «مانند کشوری عادی رفتار کند.»