جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

واکنش ظریف به ممانعت از ورود تجهیزات امدادی توسط آمریکا، ادعاهای جدید برایان هوک علیه ایران، برملا شدن دروغ پمپئو توسط ظریف و دیدار نتانیاهو با پوتین از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست ۳ کشور اروپایی درباره برنامه موشکی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل روز سه‌شنبه طی نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل مدعی شدند که اقدام اخیر ایران در ساخت و راه‌اندازی موشک‌های بالستیک دارای تاثیرات بی ثبات کننده در منطقه بوده و تنش‌های موجود را افزایش می‌دهد.

نمایندگان این سه کشور اروپایی مدعی شدند که فعالیت‌های ایران با قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل در تضاد است. در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا از هرگونه فعالیتی که شامل موشک‌هایی باشد که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است خودداری کند.

درخواست ۳ کشور اروپایی درباره برنامه موشکی ایران/واکنش ظریف به ممانعت از ورود تجهیزات امدادی توسط آمریکا/ادعاهای جدید برایان هوک علیه ایران

این سه کشور اروپایی در حالی مدعی شده‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه یاد شده است که در این قطعنامه تنها با لحنی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته شده» موشک‌هایی را که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، آزمایش نکند. تهران نیز بارها تأکید کرده هیچکدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان از گوترش خواستند تا در گزارش بعدی خود که انتظار می‌رود در ماه ژوئن منتشر شود، گزارش کاملی درباره فعالیت موشک‌های بالستیک ایران ارائه دهد.

واکنش ظریف به ممانعت از ورود تجهیزات امدادی توسط آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان ممانعت آمریکا از ورود تجهیزات امدادی مورد نیاز هلال احمر را تروریسم اقتصادی قلمداد کرد.

درخواست ۳ کشور اروپایی درباره برنامه موشکی ایران/واکنش ظریف به ممانعت از ورود تجهیزات امدادی توسط آمریکا/ادعاهای جدید برایان هوک علیه ایران

محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: سیاست ” فشار حداکثری” دونالد ترامپ که موجب نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و حکم دیوان بین المللی دادگستری می‌شود، در تلاش‌های امدادی هلال احمر ایران به تمامی مناطق آسیب دیده از سیل‌های ویرانگر و بی سابقه اخلال ایجاد کرده است. تجهیزات ممنوعه شامل بالگردهای امدادی می‌شود: این فقط جنگ اقتصادی نیست، این تروریسم اقتصادی است.

نظریات جدید برایان هوک علیه ایران

«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با شبکه اردنی «الغد» به بیان ادعاهای تازه‌ای علیه ایران پرداخت.

وی مدعی شد، واشنگتن «برنامه پیچیده مالی» را که ایران برای نفوذ به سیستم مالی آمریکا جهت دستیابی به اموالی برای تأمین نهادهای نظامی خود استفاده می‌کرده، کشف کرده است.

هوک در ادامه بر تداوم تحریم‌ها و تشدید فشارها بر اقتصاد ایران در بالاترین حد تأکید کرد و افزود، آمریکا به دلیل برنامه موشکی ایران «دو بسته تحریمی جدید» علیه این کشور وضع کرده است: «دولت آمریکا تا کنون ۲۲ تا ۲۳ بسته تحریمی علیه ایران اعمال کرده و هم‌اکنون حدود ۹۰ شرکت یا سازمان تحت تحریم قرار دارند؛ تحریم‌های اخیر مربوط به صنعت نقل و انتقالات دریایی است»

وی مدعی شد: «ایران از نفت‌کش‌های خود برای انتقال تجهیزات نظامی به سوریه استفاده می‌کند؛ ایران یا مانند «کشوری عادی» رفتار می‌کند یا اینکه اقتصادی فرو خواهد پاشید».

مجری شبکه «الغد» پرسید: «شما یک توافق با عمان برای مقابله با ایران در تنگه هرمز امضا کردید، اهمیت این توافق چیست و اگر ایران تنگه هرمز را ببندد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟»

هوک اینگونه پاسخ داد: «اخیرا با مایک پامپئو وزیر خارجه و جرد کوشنر مشاور رئیس‌جمهور در عمان بودم؛ در این دیدار درباره برخی مسائل منطقه صحبت کردیم و گفتیم که سیاست‌های خارجی ایران عامل ایجاد تنش و بی‌ثبات‌کننده در کشورهایی از منطقه است که درباره آنها بحث شد. (به عنوان مثال) آنچه ایران از طریق عواملش در لبنان (حزب‌الله) انجام می‌دهد، اینکه چطور از سوریه برای شلیک موشک به سمت اسرائیل استفاده می‌کند، نیروهایش را در عراق تجهیز می‌کند».

وی ادامه داد: «یا آنچه آنها (ایران) در بحرین یا جنوب یمن انجام می‌دهند؛ بنابراین در راستای منافع برخی کشورها مانند عمان است که جلوی نفوذ ایران که دریانوردی در تنگه هرمز را تهدید می‌کند، بگیرند. همانطور که حمایت ایران از حوثی‌ها نشان می‌دهد آنها دنبال جای پا در باب‌المندب هستند تا تهدید مسیرهای بین‌المللی دریایی از طریق دو تنگه (هرمز و باب‌المندب) برای آنها فراهم شود».

هوک سپس آمریکا را «تضمین‌کننده (امنیت) مسیرها و گذرگاه‌های تجاری جهان» خواند و مدعی شد، آمریکا، مانع از بستن تنگه هرمز توسط ایران شده و این کار را در تنگه باب‌المندب یمن تکرار خواهد کرد.

خبرنگار الغد در ادامه پرسید «همکاری امارات و آمریکا برای مقابله با ایران در خاورمیانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» برایان هوک همکاری و روابط متقابل با امارات در سطح عالی خوانده و گفت، این روابط هیچ زمانی بهتر از برهه کنونی نبوده است. وی ادامه داد، این اتفاق زمانی رخ داد که با کمک امارات یک شبکه مالی مشکوک در امارات کشف و برچیده شد (شبکه‌ای که آمریکا مدعی است ایران از آن برای انتقال غیرقانونی پول استفاده می‌کرده است).

تبادل جملاتی میان پمپئو و ظریف

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه امروز «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره سیل اخیر در ایران در پیامی در توئیتر نوشت:«خبر جعلی: ادعای آقای پمپئو که ایالات متحده آماده کمک به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که می تواند پول ها را برای جمعیت هلال احمر ایران ارسال کند.

خبر واقعی: بر اساس اظهارات رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران نمی تواند هیچگونه منابع مالی را به دلیل تحریم های غیر قانونی آمریکا دریافت کند. ایالات متحده باید مسئولیت تروریسم اقتصادی خود را بپذیرد.»

درخواست ۳ کشور اروپایی درباره برنامه موشکی ایران/واکنش ظریف به ممانعت از ورود تجهیزات امدادی توسط آمریکا/ادعاهای جدید برایان هوک علیه ایران

پامپئو طی بیانیه‌ای متذکر شد که آمریکا مایل است در عملیات امداد و کمک به سیل‌زدگان  از طریق پشتیبانی از عملیات صلیب سرخ جهانی و هلال احمر کمک کند.

دیدار نتانیاهو با پوتین

دفتر بنیامین نتانیاهو،  اعلام کرد که او پنج‌شنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار می‌کند.

کرملین روز گذشته اعلام کرد که نتانیاهو تماس تلفنی با پوتین برقرار کرد که دو طرف در این تماس در خصوص هماهنگی نظامی میان تل آویو و مسکو و اوضاع در خاورمیانه گفت‌وگو کردند.