شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر کار ایران: پاداش های نجومی و ۲۲۰ پرونده فساد در حال بررسی است

وزیر کار ایران: پاداش های نجومی و ۲۲۰ پرونده فساد در حال بررسی است

وزیر کار و رفاه ایران، از بررسی حقوق های نجومی و ۲۲۰ پرونده مفتوح فساد که سابقه ۱۵ ساله دارند خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸، در نشست تکریم و معارفه مدیرعامل صندوق بازنشستگی ایران، محمد شریعتمداری، وزیر کار و رفاه ایران، با اشاره به اینکه اسم مطالبات را فساد نمی گذارد اما پشت پرده آن باید فساد خوانده شود، گفت: نزدیک به ۲۲۰ پرونده مفتوح مطالبات داریم. به این سوال‌ باید پاسخ داد که آیا ممکن است مدیری که تصمیم گرفته شرکتی را ۲۲۰ میلیارد تومان از آدمی طلبکاری کرده، مسیر درستی را رفته باشد؟ به چه حقی باید این طلب ایجاد شود و سال‌های سال باقی بماند؟ و تا کی باید این پرونده‌ها که سابقه حتی تا ۱۵ سال دارند باز بمانند؟

وی افزود: یکی از چالش های مهم کشور، صندوق های بازنشستگی است. در این میان تامین اجتماعی در شرایط مطلوب تری به سر می برد. هر چند اگر وارد جزئیات شویم باید بگوییم دولت بدهی هنگفتی به تامین اجتماعی دارد و به همین علت هزینه های مالی انباشته و دریافت وام های بانکی کلان برای جبران هزینه ها را شاهدیم.

شریعتمداری، برخی صندوق های بازنشستگی را متوسط العمر و میانسال توصیف کرد و برخی دیگر را صندوق های در حال احتزار و دارای شرایط نامطلوبی دانست که در سرازیری قرار دارند.

وی، جدایی شورای عالی و سازمان بیمه سلامت و ادغام وزارتخانه های کار و تعاون و رفاه که طی چند سال اخیر رخ داد را باعث لطمه به اصول راهبردی منشا نگارش قانون جامع تامین اجتماعی و عمل به آن عنوان کرد.

وزیر کار و رفاه ایران، بالا رفتن سن مدیران و فاصله گرفتن از جوان گرایی را باعث دیرینه شدن روابط بین مدیران و افزایش محافظه کاری دانست که بیان مشکل را سخت می کند.

وی، با ضروری دانستن عرضه رزومه اشخاص منصوب شده روی سایت ها، اظهار کرد: از حقوق نجومی حرف زدیم؛ اما باز هم در برخی شرکت های ما افراد سفرهای داخلی و خارجی می روند و پاداش بالا و نامتعارف و بیش از مصوبه دولت می‌گیرند که از گوشت سگ حرام تر است که بررسی و پس خواهیم گرفت.

شریعتمداری ادامه داد: آنها که بیش از مصوبه هیئت وزیران دریافت کرده اند، حرام است و باید برگردانند، اگر هم برنگردانند، من خودم می گیرم و برمی گردانم. باید مسیر شفافیت را طی کنیم.

وی تاکید کرد که سال های سال یک نفر در جایی قرار دارد که نتوانسته به درستی تحلیل کند و برنامه بدهد و بهره وری را بالا ببرد. این خیانت به مردم است. نباید این اتفاق بیافتد.

وی تصریح کرد: اصل پایداری و موضوع شفاف سازی زمانی از نگاه مردم قابل باور است که همه امور در اتاقی شیشه ای رخ دهد.

گفتنی است، سازمان بین المللی شفافیت گزارشی را پیرامون وضعیت فساد در بین کشور‌های دنیا تهیه و منتشر کرد. این گزارش که مربوط به سال ۲۰۱۸ است، نشان می‌دهد که اوضاع ایران به لحاظ فساد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بدتر شده و نمره ایران از ۳۰ به ۲۸ تنزل یافته است. به همین دلیل، رتبه ایران در بین کشور‌های دنیا نیز از ۱۳۰ به ۱۳۸ ارتقا یافته است.