جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

تاسیس نخستین سازمان فضایی عربی، دیدار یک هیأت از کنگره آمریکا با نخست‌وزیر عراق، سفر بشار اسد به عراق و گمانه زنی ها در مورد باز شدن گذرگاه البوکمال میان سوریه و عراق در ماه آتی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به استقرار گسترده نظامیان ترکیه‌ای در ادلب نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، ارتش ترکیه شمار زیادی از نظامیان خود را با حمایت گروه‌های مسلح معارض سوری در استان ادلب این کشور مستقر کرده است.

نظامیان ترکیه‌ای به همراه عناصر مسلح گروه ”فیلق الشام“ که از حمایت آنکارا برخوردار است، در شهر‌های مختلف استان ادلب گشت‌زنی می‌کنند. استقرار گسترده نظامیان ترکیه‌ای در استان ادلب سوریه، باعث مطرح شدن سوالاتی درباره ماموریت این نظامیان شده است.

معارضان مسلح سوری می‌گویند هدف این نظامیان، حمایت از ساکنان استان ادلب است، اما منابع مطلع از تغییر شیوه تحرکات نیرو‌های ترکیه‌ای خبر دادند. به گفته این منابع، نظامیان ترکیه‌ای به همراه خودرو‌های نظامی خود و با تجهیزات کامل نظامی به عمق استان ادلب تردد می‌کنند. این در حالی است که در گذشته به حضور در شمال استان ادلب اکتفا می‌کردند.

تاسیس نخستین سازمان فضایی عربی/استقرار گسترده نظامیان ترکیه‌ای در ادلب/گمانه زنی ها در مورد باز شدن گذرگاه البوکمال میان سوریه و عراق در ماه آتی/سفر بشار اسد به عراق

معارضان مسلح سوری که از حمایت آنکارا برخوردار هستند، استقرار ترکیه در ادلب را یک اقدام عادی و در چارچوب توافقنامه ادلب توصیف کردند که سپتامبر گذشته با روسیه امضا شده بود. اما منابع مطلع تاکید کردند هدف ارتش ترکیه از حضور گسترده در استان ادلب، حفظ نیروهایش در این استان در آینده است.

تاسیس نخستین سازمان فضایی عربی

11کشور عربی از جمله امارات روز سه شنبه نخستین سازمان فضایی عربی را راه اندازی کردند. نخستین طرح این سازمان ساخت ماهواره‌ای برای نظارت بر تغییرات زیست محیطی و آب و هوایی است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور امارات و امیر دبی در مراسم امضای اساسنامه این گروه عربی برای همکاری‌های فضایی شرکت کردند. این مراسم همزمان با آغاز به کار کنگره جهانی فضا در ابوظبی برگزار شد.

امیر دبی در این مراسم اعلام کرد نخستین برنامه این گروه توسعه ماهواره‌ای موسوم به “۸۱۳” است و این ماهواره در امارات متحده عربی ساخته خواهد شد.

کنگره جهانی فضا که از نوزدهم تا بیست و یکم ماه مارس برگزار می‌شود یکی از رویداد‌های کلیدی برای گردهم آمدن مسئولان بخش‌های فضایی خاورمیانه و شمال آفریقاست.

دولت امارات یازدهم ماه مارس راهبرد فضایی ملی ۲۰۳۰ را تصویب کرد که شامل ۳۶ برنامه و ۱۱۹ ابتکار عمل است و به عنوان چارچوب عمومی صنعت و فعالیت‌های فضایی این کشور تا سال ۲۰۳۰ در نظر گرفته می‌شود.

دیدار یک هیأت از کنگره آمریکا با نخست‌وزیر عراق

یک هیأت از کنگره آمریکا شامگاه سه‌شنبه در بغداد به دیدار «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق رفت.

شبکه خبری «السومریه» به نقل از دفتر نخست وزیر عراق گزارش داد که آمریکا اعلام کرده است که تمایل دارد به همکاری خود با بغداد در حوزه‌های بازسازی، مسائل بشردوستانه و مبارزه با تروریسم ادامه دهد.

هیأت آمریکایی از سیاست درهای باز عراق مقابل همسایگان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و سفرهای دیپلماتیک به این کشور استقبال کرده است.

عبدالمهدی نیز بر اهمیت روابط بین عراق و آمریکا و تدام کمک به عراق برای مقابله با عناصر باقی مانده داعش و آموزش نیروهای عراقی تأکید کرد.

تاسیس نخستین سازمان فضایی عربی/استقرار گسترده نظامیان ترکیه‌ای در ادلب/گمانه زنی ها در مورد باز شدن گذرگاه البوکمال میان سوریه و عراق در ماه آتی/سفر بشار اسد به عراق

نخست وزیر عراق همچنین به اهمیت تحرکات عراق و استقبال از رؤسای جمهوری و مسئولان بلندپایه سایر کشورها اشاره کرد.

وی تصریح کرد که شیوه دولت این است که عراق نقطه تلاقی، صلح، تبادل منافع و ایجاد شبکه روابط اقتصادی باشد که امنیت و ثبات منطقه را تقویت می‌کند.

سفر بشار اسد به عراق

روزنامه “الدیار” لبنان نوشت که احتمالا رئیس جمهوری سوریه به زودی به عراق سفر می‌کند.

روزنامه “الدیار” لبنان در گزارشی نوشت که طبق اطلاعات به دست آمده پس از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به بغداد، احتمال دارد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به زودی به این کشور سفر کند.

این روزنامه لبنانی همچنین نوشت: فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق در تلاش است تا برنامه‌ها در جدول کاری را با طرف سوری هماهنگ کند.

پارلمان عراق نیز در بیانیه‌ای از سفر رئیس پارلمان لبنان به بغداد در ۳۱ مارس خبر داد.

در بیانیه پارلمان همچنین آمده است: این سفر تا پنجم آوریل به طول می‌انجامد و جدول کاری این سفر شامل بازدید از استان‌های نجف و کربلا خواهد بود.

گمانه زنی ها در مورد باز شدن گذرگاه البوکمال میان سوریه و عراق در ماه آتی

یک منبع دیپلمات عراقی در دمشق اعلام کرد که احتمال می‌دهد گذرگاه البوکمال- القائم در ماه میلادی آتی گشوده شود.

به گزارش روسیا الیوم، این منبع از سفر یک هیات عراقی عالی رتبه به سوریه برای برگزاری اولین نشست کمیته مشترک میان دو کشور از حدود هشت سال قبل خبر داد.

وی در مصاحبه با روزنامه الوطن سوریه گفت که منظور عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک عراق از این اظهارات که «طی روزهای آتی گذرگاه مرزی میان سوریه و عراق گشوده می‌شود»  گذرگاه البوکمال – القائم بود.

عراق و سوریه سه گذرگاه رسمی دارند.