جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » با اصابت مستقیم دو موشک دوربرد به قلب پایتخت اسرائیل در تل آویو، موقعیت نامطمئن بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیشِ رو استحکام یافت!

با اصابت مستقیم دو موشک دوربرد به قلب پایتخت اسرائیل در تل آویو، موقعیت نامطمئن بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیشِ رو استحکام یافت!

صدای آژیر های خطر حمله های هوایی و هراس از فروپاشی امنیت  در اسرائیل با شلیک دو موشک به تل آویو، موقعیت بنیامین نتانیاهو را برای تشکیل ائتلاف میان احزاب مختلف و ابقای خود در کرسی نخست وزیری تثبیت کرد/

پس از آنکه رسانه‌ها شامگاه پنجشنبه از به صدا درآمدن آژیرهای خطر حملات موشکی در شهر تل‌آویو خبر دادند، ساعتی پیش اعلام شد که دو موشک شلیک شده به جانب این شهر، بذون مزاحمت از سد پدافند ضدموشکی “کنبد آهنین” عبور کرده و به دو نقطه در تل آویو   اصابت کرده است.یکی از این موشک‌ها به منطقه “جوش دان”  و موشک دوم نیز بر اساس اعلام منابع اسرائیلی در منطقه دیگری به نام “سدیروت”  در اطراف این شهر با زمین برخورد کرده است.

به گزارش ایسنا، شلیک دو موشک به تل‌آویو (پایتخت اسرائیل) شامگاه پنجشنبه (۲۳ اسفند) موجب به صدا درآمدن آژیر خطر در این شهر و فرار مردم به سمت پناهگاه‌ها شد.

 

العالم به نقل از شبکه المنار خبر داد، در جریان شلیک این دو موشک به تل‌آویو ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

یک منبع آگاه در جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با المنار، ضمن رد کردن مسئولیت این حمله موشکی توسط این گروه، اعلام کرد که جهاد اسلامی از نزدیک تحولات را زیر نظر دارد.

موشک‌های شلیک شده از غزه با عبور از سامانه گنبد آهنین به تل‌آویو اصابت کرده است. پیش از انتشار اخبار تکمیلی، منابع فلسطینی گزارش دادند که سه موشک از غزه به طرف تل آویو شلیک شده که حداقل یکی از آنان رهگیری و منهدم شده است.

در همین راستا، روزنامه یدیعوت آحارونوت از جلسه بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) با فرماندهان ارتش در دفتر وزارت دفاع خبر داده است. اسرائیل، حماس را مسئول شلیک موشک‌ها به تل‌آویو دانسته است.

شرط آمریکا برای معامله با ایران/ هراس در اسرائیل با شلیک دو موشک به تل آویو/واکنش ایران به گزارش سالانه کمیته حقوق بشر آمریکا/انهدام بزرگترین انبار تسلیحاتی تکفیری ها در ادلب سوریه

به گزارش سایت بی بی سی فارسی در واکنش به حمله موشکی به مرکز اسرائیل، نیروی هوایی این کشور به نقاطی در نوار غزه حمله کرده است. در پی این حملات، دو فروند موشک دیگر به سوی اسرائیل پرتاب شد اما دفاع ضدموشکی این کشور آنها را ردگیری و منهدم کردددر ساعات شب گذشته، نیروی هوایی اسرائیل به دهها نقطه در داخل سرزمین های فلسطینی در نوار غزه حمله کرد. این حمله در واکنش به اصابت دو فروند موشک به نقاطی در شهر تل اویو در مرکز اسرائیل صورت گرفت.سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که “جنگنده‌ها، هلی کوپترهای تهاجمی و انواع دیگر هواپیماهای ارتش دفاعی در ساعات شب به حدود یکصد هدف متعلق به گروه‌های تروریست و سازمان تروریستی حماس در داخل نوار غزه حمله کردند.” دولت اسرائیل جنبش حماس را سازمان تروریستی می‌داند.ساعاتی پیش از آن دو موشک به نقاطی در مرکز اسرائیل اصابت کرد و منابع نظامی اسرائیل گفتند که این موشک‌ها از داخل نوار غزه پرتاب شده بود. شهرهای عمده اسرائیل از جمله تل اویو در این بخش از خاک اسرائیل واقع است.در مورد خسارات و تلفات حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه گزارشی منتشر نشده اما به گفت شاهدان عینی، انفجارهای شدیدی در بعضی نقاط غزه روی داد. ارتش اسرائیل گفته است که “مراکز ترور” را هدف قرار داده و افزوده است که در صورتی که بار دیگر آژیر خطر در داخل اسرائیل به صدا درآید، حملات شدیدتری در پی خواهد بود.شب گذشته، به صدا درآمدن آژیر خطر حمله موشکی در شهر تل اویو، مرکز تجاری اسرائیل، باعث وحشت ساکنان شهر شد. منابع نظامی گفتند که دو فروند موشک دوربرد از داخل غزه به سوی این منطقه شلیک شده و به نقاط غیرمسکونی اصابت کرده است. این حمله تلفات و خساراتی در پی نداشت اما پس از آن، نخست وزیر و کابینه امنیتی اسرائیل برای بررسی این واقعه و واکنش به آن تشکیل جلسه دادند.این نخستین بار از زمان جنگ اسرائیل و حماس در سال ٢٠١٤ است که این بخش از اسرائیل هدف حمله موشکی قرار گرفته است. به گفته یک کارشناس نظامی اسرائیل، ارتش انتظار چنین حمله‌ای را نداشت و شبکه دفاع ضد موشکی – موسوم به گنبد آهنین – در این منطقه فعال نشد.

برخی منابع اسرائیلی گروه جهاد اسلامی را مسئول این حمله دانسته‌اند اما خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – به نقل از منابع جهاد اسلامی گفته است که این سازمان مسئول حملات موشکی شب گذشته نبوده است. جهاد اسلامی از گروه‌های تحت حمایت مالی و وابسته به حکومت جمهوری اسلامی است و اخیرا زیاد نخاله، دبیرکل این گروه به ایران سفر و با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و سایر مقامات حکومتی دیدار و گفتگو کرده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای وملاقات با “زیاد نخاله”- دبیرکل گروه جهاد اسلامی در غزه-  و همراهان – درتهران!

گروه حماس از سال ٢٠٠٦ بر سرزمین‌های فلسطینی در نوار غزه مسلط بوده است و اسرائیل این گروه را مسئول نهایی عملیات نظامی سازمان‌ها و گروه‌های مستقر در غزه علیه خاک خود می‌داند. حماس هرگونه ارتباطی با موشک پرانی شب گذشته را تکذیب کرده و گروه‌های خودسر را مسئول آن دانسته است. حماس گفته است که این واقعه در حالی روی داد که یک هیئت مصری به منظور میانجیگری برای کاهش تنش بین این گروه و اسرائیل در نوار غزه به سر می‌برد. در پی حمله موشکی و احتمال حملات هوایی اسرائیل، هیئت مصری غزه را ترک کرد.پس از انتشار خبر حمله موشکی، از داخل غزه گزارش شد که حماس شماری از ساختمان‌های نظامی و امنیتی خود و مناطق اطراف آنها را تخلیه کرده است. معمولا اسرائیل قبل از حمله به مراکز جمعیتی غزه، به غیر نظامیان برای خروج از این مناطق هشدار می‌دهد اما این حملات در موارد متعدد با تلفات انسانی از جمله غیرنظامیان همراه بوده است.هنوز از تلفات احتمالی حملات شب گذشته اسرائیل به غزه گزارش منتشر نشده است.ساعاتی پس از این حمله، ارتش اسرائیل گفت که دو موشک دیگر از داخل غزه به خاک اسرائیل پرتاب شده اما دفاع ضدموشکی آنها را ردگیری و منهدم کرد. همزمان، مقامات فلسطینی در غزه گفتند که تجمعی که قرار بود روز جمعه در نزدیکی مرز با اسرائیل برگزار شود لغو شده است.حمله موشکی به داخل خاک اسرائیل و واکنش تند ارتش این کشور در حالی گزارش می‌شود که مبارزات انتخاباتی اسرائیل جریان دارد و قرار است روز ٩ آوریل – کمتر از یک ماه دیگر – رای‌گیری در ا نتخابات پارلمانی صورت گیرد. نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از آن است که نمی‌توان پیروزی هیچیک از احزاب و گروه‌های حزبی را محتمل‌تر از دیگران پنداشت و به خصوص مشخص نیست که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بتواند آرای لازم را حتی برای تشکیل یک دولت ائتلافی کسب کند.آقای نتانیاهو به اتخاذ مواضع سختگیرانه علیه گروه‌های تندرو فلسطینی و همچنین جمهوری اسلامی ایران، به عنوان حامی این گروه‌ها، شهرت دارد و حفظ امنیت اسرائیل را مهمترین اولویت سیاست خود معرفی کرده است. برخی ناظران گفته‌اند که بعید نیست که حمله موشکی به مرکز اسرائیل به عنوان نشانه‌ای از خطراتی که مستلزم توجه به مقابله با این خطرات است به موقعیت بنیامین نتانیاهو کمک کند.

در واکنش به اصابت موشک به مرکز اسرائیل، احزاب و گروه های دیگر این کشور گفتند که با وجود اختلاف نظر با دولت به رهبری آقای نتانیاهو، در زمینه لزوم اقدام برای حفظ امنیت شهروندان و مقابله با اقدامات مسلحانه علیه آنان با دولت هم نظر و همسو هستند و از نخست وزیر در برخورد با این مساله حمایت می کنند.