سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » حقوق بشر » حسن نایب‌هاشم: جمهوری اسلامی واقعیت‌ها در گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر را نمی‌پذیرد

حسن نایب‌هاشم: جمهوری اسلامی واقعیت‌ها در گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر را نمی‌پذیرد

جاوید رحمان در نشست روز دوشنبه ۱۱ مارس/ ۲۰ اسفند شورای حقوق بشر همچنین با اشاره به بازداشت و شکنجه فعالان سیاسی، کارگری و وکیلان دادگستری، به طور مشخص از سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، فعالان کارگری در بازداشت نام برد.

او از تهران خواست اجازه برگزاری تجمع‌های مسالمت‌آمیز را به مردم بدهد.

در پاسخ به این گزارش، اسماعیل بقایی هامانه، سفیر ایران در ژنو که در این نشست حاضر بود، گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بر ایران را غیرمنصفانه، اغراق‌آمیز و آمیخته با دروغ‌ خواند:

«گزارشی که گزارشگر حقوق بشر می‌دهد غیرمنصافانه است و همیشه از کلیشه‌های یکسانی علیه ایران استفاده می‌شود. حمایت از حقوق‌بشر یکی از دستاوردهای بزرگ نظام ماست.»

به گفته بقایی هامانه‌ نمایندگان ایران هفته گذشته با جاوید رحمان دیدار کرده‌اند تا به او درباره دستاوردهای حقوق‌بشری جمهوری اسلامی توضیح دهند:

«ما تعامل خود را با کمیساریای عالی حقوق بشر ادامه می‌دهیم و از کمیساریا دعوت می‌کنیم به تهران بیایند.»

در ادامه این نشست اما نماینده اتحادیه‌ اروپا، اسرائیل، بریتانیا، بلژیک، آلمان و جمهوری چک درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند و از جمله نسبت به سرکوب تجمع‌های مسالمت‌آمیز ابراز نگرانی کردند.

رادیو زمانه برای بررسی بیشتر این موضوع با حسن نایب‌هاشم، مدافع حقوق بشر مقیم اتریش، حاضر در محل نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت‌و‌گو کرده است.

به گفته نایب‌هاشم، با توجه به اینکه موارد مطرح در گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از کانال‌های مختلفی بررسی و ارزیابی می‌شود، نمی‌توان به درستی آن خدشه‌ای وارد کرد اما کشورهای همسو با ایران از آن حمایت نمی‌کنند؛ گرچه نمی‌توانند محتوای آن را زیر سوال ببرند.

نایب‌هاشم از چین، ونزوئلا و کوبا به عنوان نمونه‌ای از این دست کشورها نام می‌برد.