جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

واکنش وزیرخارجه آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به عراق، سفر قریب الوقوع نخست‌وزیر عراق به عربستان، خشم امارات از اخبار مربوط به پیشنهاد قطر به عربستان و انتشار اسناد جدیدی از حمله آمریکا به عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درگیری لفظی شدید نتانیاهو و اردوغان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز چهارشنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به شدت از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه حریت، اردوغان با اشاره به پرونده فساد جاری علیه نتانیاهو و همسرش در فلسطین اشغالی گفت: «چرا این دزدی که در رأس اسرائیل قرار گرفته، همراه با همسرش محاکمه می‌شوند؟ برای دزدی!»

اشاره اردوغان به اعلام جرم علیه بنیامین نتانیاهو به دلیل دست داشتن در چند پرونده فساد مالی است. دادستان کل رژیم صهیونیستی روز ۹ اسفندماه اعلام کرد قصد دارد علیه نتانیاهو در سه پرونده فساد مالی کیفرخواست صادر کند.

در حال حاضر، چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، درباره این پرونده‌ها بازجویی شده است.

اردوغان در ادامه خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «تو یک خائن هستی. خائنی هستی که کودکان فلسطینی هفت ساله را می‌کشی.»

درگیری لفظی شدید میان نتانیاهو و اردوغان/واکنش وزیرخارجه آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به عراق/انتشار اسناد جدیدی از حمله آمریکا به عراق/خشم امارات از اخبار مربوط به پیشنهاد قطر به عربستان

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به نتانیاهو هشدار داد، با وارد کردن سربازان اسرائیل به اماکن مقدس مسلمان‌ها در بیت‌المقدس، مسلمان‌ها را تحریک نکند.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «ما تا آخرین نفس به مبارزه برای حقوق مردم فلسطین و برای اداره قدس به نحو متناسب با اهمیتش برای جهان اسلام، ادامه خواهیم داد.»

نخست وزیر اسرائیل نیز در واکنش به این اظهارات، با انتشار پیامی، اتهام های مطرح از سوی آنکارا را «شوخی» قلمداد و تأکید کرد، «اردوغان، دیکتاتور ترکیه در حالی به دموکراسی در اسرائیل حمله می کند که زندان های کشورش از روزنامه نگاران و قضات ترک پر شده است.»

واکنش وزیر خارجه آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به عراق

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس انرژی به نام «سراویک» مدعی شد که ایران تلاش می‌کند عراق را به یک «دولت خراج‌گذار» تبدیل کند.

درگیری لفظی شدید میان نتانیاهو و اردوغان/واکنش وزیرخارجه آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به عراق/انتشار اسناد جدیدی از حمله آمریکا به عراق/خشم امارات از اخبار مربوط به پیشنهاد قطر به عربستان

وزیر خارجه آمریکا در این نشست اقتصادی و انرژی ادعا کرد: ایران از صادرات انرژی برای اعمال نفوذ در سراسر خاورمیانه استفاده می‌کند، که برجسته‌ترین نمونه نفوذ ایران در عراق است. آمریکا برای عراقی مستقل تلاش می‌کند، اما ایران از انرژی خود استفاده می‌کند تا یک دولت خراج‌گذار در عراق ایجاد کند.

سخنان ضدایرانی وزیرخارجه آمریکا، همزمان با سفر رئیس جمهور ایران به عراق است که طی سه روز گذشته جریان داشته است.

سفر قریب الوقوع نخست‌وزیر عراق به عربستان

«قحطان طه خلف الجنابی» سفیر عراق در عربستان سعودی، از سفر قریب‌الوقوع «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به ریاض خبر داد.

طه خلف در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الریاض» تأکید کرد: عبدالمهدی به زودی به عربستان سفر خواهد کرد، ولی زمان معینی برای این سفر مشخص نکرد.

وی با اشاره به اینکه روابط عراق و عربستان، محدود به همسایگی و منافع مشترک نیست، اعلام کرد: باید این روابط محکم و راهبردی باشد. به همین دلیل در راستای «تقویت روابط در همه زمینه‌های سیاسی، تجاری، فرهنگی و ورزشی تلاش می‌کنیم».

سفیر بغداد در ریاض با تأکید بر اینکه عراق سیاست «احترام به حاکمیت سایر کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنان را در پیش گرفته است»، تصریح کرد: بغداد نیز از سایر کشورها می‌خواهد به حاکمیت این کشور احترام بگذارند و در امور داخلی آن مداخله نکنند.

خشم امارات از اخبار مربوط به پیشنهاد قطر به عربستان

انتشار خبری مبنی بر پیام قطر به کویت: حل اختلافات با عربستان بدون حضور امارات، خشم شخصیت‌های رسانه‌ای اماراتی را به دنبال داشته است.

به گزارش تسنیم، خبر منتشره از سوی این خبرگزاری، مبنی بر اینکه قطر با ارسال پیامی به کویت، خواستار حل اختلافات فی ‌ما بین با عربستان بدون مشارکت امارات شده، با واکنش قابل توجه رسانه‌ها و شخصیت‌های عربی روبه رو شده است. نکته قابل توجه در این باره این که هیچ یک از این رسانه‌ها، سعی در تکذیب اطلاعات مندرج در این گزارش نکرده‌اند.

در همین رابطه، روزنامه الخلیج امارات در مطلبی به قلم حبیب الصایغ، سردبیر خود نوشت، این خبر نشان می‌دهد، مناسبات تهران با دوحه تا چه اندازه است که باعث شده چنین خبری به یک خبرگزاری فارسی درز پیدا کند.

درگیری لفظی شدید میان نتانیاهو و اردوغان/واکنش وزیرخارجه آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به عراق/انتشار اسناد جدیدی از حمله آمریکا به عراق/خشم امارات از اخبار مربوط به پیشنهاد قطر به عربستان

این روزنامه‌نگار اماراتی ـ که گویا از انتشار این گزارش خشمگین شده ـ افزود: قطر در رفتار جدید خود نشان داد که آماده است در راستای افکار کوتاه و تاکتیک‌های کوچک خود وجدان و همسایگان و برادران خود را به ایران یا ترکیه بفروشد.

نکته جالب توجه در این مطلب این است که این روزنامه‌نگار اماراتی بدون اینکه تحولات مذکور ارتباطی با ایران داشته باشد، سعی کرده بار دیگر نوک پیکان انتقاد خود را متوجه ایران کند و دور زده شدن خود توسط متحد سنتی‌اش یعنی عربستان را نادیده بگیرد.

در حالی که هنوز عربستان سعودی رسما به این خبر واکنش نشان نداده، سردبیر این روزنامه اماراتی مدعی شد که پاسخ عربستان به این پیام منفی بوده و ریاض اعلام کرده که حاضر است، اختلافات چهار کشور (عربستان، امارات، بحرین و مصر) با قطر را همزمان و یکپارچه بررسی و حل و فصل کند.

این تحلیلگر اماراتی می‌افزاید: این واقعه نشان دهنده شکست دوحه در ایجاد شکاف بین کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات است.

انتشار اسناد جدیدی از حمله آمریکا به عراق

اسنادی که به تازگی از طبقه محرمانه خارج شده‌اند، نشان می‌دهند قبل از آماده شدن «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا برای حمله به عراق، مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا به او هشدار داده‌اند حمله برای براندازی دولت صدام، دیکتاتور معدوم عراق می‌تواند به ایجاد هرج و مرج داخلی در عراق، آشوب در خاورمیانه و تهدید منافع آمریکا منجر شود.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، سه دیپلمات کهنه‌کار در یادداشتی محرمانه، ۲۹ جولای ۲۰۰۲ خطاب به «کالین پاول»، وزیر خارجه وقت آمریکا نوشته‌اند: «اگر مراقب نباشیم، تلاش برای براندازی رژیم مستقر در بغداد می‌تواند به آشوب منجر شده و توفانی تمام عیار علیه منافع آمریکا ایجاد کند.»

کاخ سفید، سرانجام این هشدارها را نادیده گرفته و نوزدهم مارس ۲۰۰۳ (۲۷ اسفند سال ۱۳۸۱)، بدون داشتن طرحی مشخص برای دوران پساجنگ در عراق به این کشور حمله کرد.

این نامه در کنار هشتاد قطعه سند دیگر اسنادی هستند که حاوی اطلاعاتی درباره سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه، در قبال روسیه و در سایر مناطق هستند و به تازگی از حالت محرمانه خارج شده‌اند.

نظامیان آمریکا مارس سال ۲۰۰۳ به آسانی توانستند دولت صدام را سرنگون کنند، اما به سرعت شاهد آغاز درگیری‌های خونین فرقه‌ای بودند. این جنگ، از جمله عوامل شکل‌گیری گروه تروریستی داعش بود.

دیپلمات‌ها در این سند ده صفحه‌ای نوشته‌اند: «این دیدگاه نیازمند برنامه‌ریزی برای ماندن در عراق برای پنج سال است. اگر خوش‌شانس باشیم این زمان به چهار سال تقلیل می‌یابد و اگر نباشیم تا ده سال قابل ادامه است.»