چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

تلاش انگلیس برای آزادی جاسوس دو تابعیتی بازداشت‌شده در ایران، نبرد سنگین ارتش سوریه با تروریستها درشرق ادلب، واکنش تهدیدآمیز آمریکا به اقدام ترکیه برای خرید اس 400 و آغاز گشت زنی نیروهای ترکیه‌ای در ادلب از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آزادی دو مصری بازداشت‌شده در ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، دو تبعه مصری که به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران دستگیر شده بودند، آزاد شدند.

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، وزارت خارجه مصر تاکید کرد که «این دو شهروند پس از طی مراحل قانونی آزاد شدند.»

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: «با توجه به اینکه پیگیری وضعیت شهروندان خارج از کشور بخشی از وظایف این وزارتخانه است، تلاش‌های این وزارت منجر به آزادی این دو شهروند مصری شد.»

دو تبعه مصری چند ماه پیش به محض ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمینی ایران از طریق یک قایق اماراتی، بازداشت شده بودند.

تلاش انگلیس برای آزادی جاسوس دو تابعیتی بازداشت‌شده در ایران

«جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس جمعه در در راستای تلاش‌های دولت این کشور برای آزادی یک جاسوس دو تابعیتی در ایران اعلام کرد وی را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است.

نبرد سنگین ارتش سوریه با تروریستها درشرق ادلب/آزادی دو مصری بازداشت‌شده در ایران/واکنش تهدیدآمیز آمریکا به اقدام ترکیه برای خرید اس 400/ تلاش انگلیس برای آزادی جاسوس دو تابعیتی بازداشت‌شده در ایران

هانت اعلام کرد با این تصمیم پرونده مربوط به «نازنین زاغری» را به یک مسئله حقوقی میان دولت‌های ایران و انگلیس تبدیل کرده است. او ادعا کرد رفتار ایران با زاغری با تعهدات بین‌المللی این کشور مغایرت دارد.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا در واکنش به تصمیم دولت بریتانیا با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.»

نبرد سنگین ارتش سوریه با تروریستها درشرق ادلب

یک منبع نظامی سوری از نبرد سنگین ارتش سوریه با تروریست‌های اجناد قفقاز و حراس الدین در غرب شهرک ابوالظهور در حومه شرقی ادلب که از شب گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد، خبر داد.

این نبرد پس از آن شروع شد که تروریست‌های اجناد قفقاز و حراس الدین مواضع ارتش سوریه را در محورهای السکریه، البراغیتی و تل کلبه هدف قرار دادند و ارتش سوریه نیز با توپخانه و موشک اندازها واکنش سختی به آنها نشان داد.

این منبع نظامی سوری اعلام کرد: واحدهای شناسایی همچنین تحرکات گسترده تروریست‌ها از عمق مناطق تحت کنترل آنها در حومه جنوبی شرقی ادلب را رصد کرده و ارتش سوریه با سلاح ویژه با این تروریست‌ها و تحرکات آنها مقابله می‌کند.

منبع سوری افزود: نقض منطقه عاری از سلاح در حومه شرقی ادلب زیر نگاه ناظران ترکیه‌ای در الصرمان در شرق ادلب رخ می‌دهد و تروریست‌ها از این مناطق به ارتش سوریه حمله می‌کنند.

درباره وضعیت جبهه‌های حومه ادلب نیز این منبع نظامی سوری اعلام کرد: نیروهای ارتش در طول محورهای مجاور منطقه عاری از سلاح در جنوب و جنوب شرق ادلب مستقر هستند و در آمادگی کامل برای وارد شدن به نبرد سهمگین تمام عیار با تروریست‌ها به سر می‌برند.

نبرد سنگین ارتش سوریه با تروریستها درشرق ادلب/آزادی دو مصری بازداشت‌شده در ایران/واکنش تهدیدآمیز آمریکا به اقدام ترکیه برای خرید اس 400/ تلاش انگلیس برای آزادی جاسوس دو تابعیتی بازداشت‌شده در ایران

منبع نظامی سوری بیان کرد: ما قبلاً تجهیزات و نیروهای زیادی در منطقه مستقر کرده ایم تا در هر لحظه وارد نبرد تمام عیار با تروریست‌ها شویم.

اسپوتنیک در ادامه گزارش داد: استان ادلب محل تجمع تروریست‌ها در سوریه است و از ابتدای بحران سوریه گذرگاه مهمی برای ورود سلاح و تروریست‌ها تکفیری به داخل سوریه از طریق ترکیه است. گروههای مسلحی که در برابر ارتش سوریه شکست خورده اند به این استان رفته اند.

حراس الدین از خشن‌ترین و سرسخت‌ترین تروریست‌ها هستند که به القاعده به سرکردگی ایمن الظواهری وابسته اند. این گروه شورای مشورتی دارد که بیشتر آنها را تروریست‌های اردنی که در افغانستان، عراق و بوسنی، قفقاز و یمن جنگیده اند تشکیل می‌دهند.

این گروه در اوایل سال ۲۰۱۶ بر منطقه ابوالظهور و فرودگاه نظامی آن مسلط شدند و جنایات وحشیانه ای ضد محافظان فرودگاه و ساکنان روستاها و عشایر اطراف آن مرتکب شدند.

اما تروریست‌های اجناد قفقاز از افراطی ترین تروریست‌ها هستند که از کشورهای حدفاصل میان اروپا و آسیا از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و جمهوری چچن هستند و در برخی مناطق ادلب و حومه شرقی آن به ویژه شهر ابوالظهور حضور داردند و از فرودگاه نظامی این شهر به عنوان مقر اصلی خود استفاده می‌کنند و تعداد آنها هزاران تروریست است که با خانواده‌های خود در سال ۲۰۱۲ به سوریه وارد شدند و به مثابه گروه نظامی مستقل از گروههای دیگر هستند.

واکنش تهدیدآمیز آمریکا به اقدام ترکیه برای خرید اس 400

«چارلی سامرز»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه بار دیگر به ترکیه درباره خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه هشدار داد و گفت در صورتی که آنکارا این کار را انجام دهد، به سامانه‌های پاتریوت دسترسی نخواهد داشت.

سامرز همچنین با بیان اینکه خرید اس-۴۰۰ برای ترکیه تبعات جدی دارد گفت که آمریکا اجازه داشتن جنگنده‌های اف-۳۵ را هم از ترکیه سلب خواهد کرد.

قصد ترکیه برای خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه تازه‌ترین موضوع برای تنش در روابط دو کشور متحد ناتو، آمریکا و ترکیه است. رئیس‌جمهور آمریکا اول اسفندماه طرحی را امضا کرده که تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه را تا زمان روشن شدن وضعیت خرید سامانه روسی «اس-۴۰۰» توسط ترکیه، به حالت معلق در می‌آورد.

ترکیه یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و واشنگتن می‌گوید ورود سامانه اس-۴۰۰ به شبکه پدافندی ناتو می‌تواند نقاط ضعف جنگنده‌های کشورهای عضو این پیمان را برای روسیه آشکار کند. علاوه بر این، کارشناسان آمریکایی می‌گویند واشنگتن نگران است که وابستگی به جنگ‌افزارهای روسی، آنکارا را بیش از پیش به سمت مسکو سوق دهد.

آغاز گشت زنی نیروهای ترکیه‌ای در ادلب

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، نیروهای ترکیه‌ای گشت‌زنی خود در ادلب را آغاز کردند که این امر بر اساس توافق منعقد شده در نشست سران سوچی صورت گرفته است.

پیشتر خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در سخنانی عنوان داشت: امروز گشت‌زنی‌های روسی در منطقه مرزی در خارج ادلب و گشت‌زنی‌های نیروهای ترکیه‌ای در منطقه عاری از سلاح به حرکت در می‌آیند.