جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » توافق برای اتصال دریای خزر به دریای سیاه؛

توافق برای اتصال دریای خزر به دریای سیاه؛

منبع: دبی-العربیه.نت

وزرای امور خارجه کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، رومانی و گرجستان روز سه‌شنبه 5 مارس 2019 در بخارست، پایتخت رومانی توافق کردند با کشیدن کانالی، دریا‌های خزر و سیاه را به هم مرتبط کنند. این توافق بدون حضور ایران حاصل شد.

براساس این طرح بنادر کنستانتسا در رومانی، پوته در گرجستان، باکو در آذربایجان و ترکمن‌باشی در ترکمنستان به هم متصل می‌شوند.

وزیر خارجه رومانی در این‌باره گفته است که کارگروهی از متخصصین این کشورها برای بررسی مسائل مربوط به ایجاد این کانال و حل مشکلات فنی آن تشکیل خواهد شد.

پیشتر خبرگزاری روسی اسپوتنیک در ژوئن 2018 گزارش داد که نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان به کشورهای عضو دریای خزر پیشنهاد داد که امکان یک کانال کشتیرانی بین دریای سیاه و خزر را بررسی کنند.

خبرگزاری تسنیم در 24 مرداد 1397 به نقل از «یوریژیان دیلی مانیتور»، تلاش چین و برخی کشورهای آسیای مرکزی برای ساخت کانال جدیدی که دریای خزر را به دریای سیاه متصل می‌کند خبر داد که «مخالفت‌های زیست‌محیطی و قومیتی بسیاری را پیش از حفر نخستین مرحله این کانال، برانگیخته است.»

بر اساس این گزارش «ریشه‌های این پروژه بزرگ را می‌توان در دوره استالین جست‌و‌جو کرد؛ گونه‌هایی از «خدمات عمومی» که در دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین دوباره تجربه شده‌اند.»

این گزارش افزود «مسیرهای آبی فعلی برای این که به لحاظ اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند، همچنان با کمبود ظرفیت مواجه هستند. با این حال، هر کانال دیگری که بخواهد به لحاظ بزرگی با مسیر فعلی رقابت کند، نه‌تنها بسیار گران تمام خواهد شد –حداقل 10 میلیارد دلار هزینه- بلکه آثار زیست‌محیطی مخربی را نیز بر جای خواهد گذاشت. از این رو، ساکنین مناطقی که این کانال از آن‌جا می‌گذرد -به‌ویژه قومیت کالمیک‌ها که اخیراً به شدت فعال شده‌اند- و رهبران سیاسی آن‌ها مخالفت فزاینده‌ای را نسبت به این طرح ابراز داشته‌اند.»