چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

کشف گور جمعی با ۳۵۰۰ جسد در الرقه سوریه، تملق بی سابقه وزیر خارجه بحرین از محمد بن سلمان، حملات راکتی ارتش سوریه به مواضع جبهه النصره در ریف ادلب و شکایت پدر عروس داعش از دولت ترامپ، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افشای مذاکرات محرمانه دولت ترامپ برای حفظ برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پایگاه آمریکایی واشنگتن فری بیکن، از مذاکرات محرمانه برخی مقامات امنیتی دولت ترامپ با اروپا برای حفظ برجام خبر داده است.

به گفته واشنگتن فری بیکن، مقاماتی در داخل دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اجرای سیاست‌هایی از جمله صدور معافیت برای مشتری‌های نفت ایران و دسترسی تهران به بازارهای جهانی، در تلاش برای کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی و نفتی علیه ایران، با هدف حفظ برجام هستند.

گفته شده اقدامات این مقامات آمریکایی برای کاهش فشارها بر ایران باعث شکل‌گیری اختلافات زیادی در داخل دولت ترامپ شده است.

افشای مذاکرات محرمانه دولت ترامپ برای حفظ برجام /وزیر خارجه بحرین: چینی ها دیوار دارند و ما هم بن سلمان را!/ شکایت پدر عروس داعش از دولت ترامپ/کشف گور جمعی با ۳۵۰۰ جسد در الرقه سوریه

در این گزارش همچنین به اقدامات برخی اعضای دولت ترامپ اشاره شده که از طریق کانال‌هایی محرمانه با اروپا در تلاش برای حفظ برجام هستند، هرچند در مقابل، ترامپ، فشار زیادی را برای نابودی توافق هسته‌ای به کار بسته است.

این گزارش در پایان نتیجه می‌گیرد که فشار همین افراد در دولت ترامپ برای حفظ برجام به احتمال زیادی به اعطای معافیت بیشتر به خریداران نفت ایران منجر خواهد شد و همین روند فعلی تداوم خواهد داشت.

کشف گور جمعی با ۳۵۰۰ جسد در الرقه سوریه

منابع خبری از کشف گور جمعی که شامل ۳۵۰۰ جسد است و به دست داعشی ها در زمان تسلط تکفیری ها بر این شهر کشته شده اند، خبر دادند.

این منابع به گورهای دیگر در ورودی های الرقه که بیش از ۹۰۰ جسد از آن بیرون آمده است نیز اشاره کرده اند.

بر اساس این گزارش، هشت گور جمعی دیگر نیز مشخص شده اند. این در حالی است که نبرد با آخرین بازمانده های داعش در باغوز سوریه ادامه دارد.

وزیر خارجه بحرین: چینی ها دیوار دارند و ما هم بن سلمان را!

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین با انتشار یک پست توئیتری مضحک و عکس محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان در حال بازدید از دیوار بزرگ چین نوشت: چینی ها دیوار دارند و ما هم محمد بن سلمان را که مانند دیوار است.

وی در ادامه افزود: بن سلمان مانند دیوار بلندی است که دست هیچ متجاوزی به آن نمی رسد.

افشای مذاکرات محرمانه دولت ترامپ برای حفظ برجام /وزیر خارجه بحرین: چینی ها دیوار دارند و ما هم بن سلمان را!/ شکایت پدر عروس داعش از دولت ترامپ/کشف گور جمعی با ۳۵۰۰ جسد در الرقه سوریه

این نخستین باری نیست که وزیر خارجه بحرین غیر معمولی و نامتعارف از مقامات سعودی به ویژه بن سلمان تمجید و تعریف می کند.

حملات راکتی ارتش سوریه به مواضع جبهه النصره در ریف ادلب

صبح جمعه نیروهای موشکی ارتش سوریه مواضع جبهه النصره در ریف ادلب را هدف قرار دادند.

مرکز اطلاع‌رسانی نظامی سوریه خبر داد، یگان‌های ارتش سوریه مقرهای گروهک تروریستی جبهه النصره و مراکز فرماندهی آن در شرق شهر «سراقب» واقع در ریف ادلب را هدف حملات راکتی خود قرار دادند.

منابع نظامی می‌گویند، راکت‌های شلیک شده دقیقا به اهداف مورد نظر اصابت کردند که بر اثر آن شماری از تروریست‌های جبهه النصره کشته شدند.

افشای مذاکرات محرمانه دولت ترامپ برای حفظ برجام /وزیر خارجه بحرین: چینی ها دیوار دارند و ما هم بن سلمان را!/ شکایت پدر عروس داعش از دولت ترامپ/کشف گور جمعی با ۳۵۰۰ جسد در الرقه سوریه

در همین حال، خبرگزاری سانا گزارش داد که یگان های ارتش سوریه، عملیات خود را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در ریف جنوبی ادلب گسترش داده و آنها را در کفربل، حاس، بسقلا، حیش، بابولین، معصران و خان السبل منهدم کردند.

شکایت پدر عروس داعش از دولت ترامپ

روز جمعه خبرگزاری فرانسه خبر داد، پدر یک شهروند آمریکایی که به گروه داعش در سوریه پیوسته و اکنون اظهار پشیمانی می‌کند، از دولت دونالد ترامپ رسماً شکایت کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در هفته جاری اعلام کرد که اجازه نخواهد داد زنی که زاده ایالات متحده و به گروه داعش در سوریه پیوسته بود، به آمریکا بازگردد، چون او دیگر شهروند این کشور نیست.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود، هدی مثنی ـ که در حال حاضر همراه فرزند خردسالش در یک اردوگاه پناهجویان در سوریه است ـ هیچ مدرک قانونی برای اثبات ادعایش در زمینه شهروندی آمریکا ندارد.

این در حالی است که به گفته وکیل هدی مثنی، او که ۲۴ سال دارد، زاده نیوجرسی، در شمال شرق آمریکاست.

حال پدر هدی مثنی که یک دیپلمات سابق یمنی است، از دادگاه فدرال در واشنگتن خواسته است که هویت و ملیت دخترش را تأیید کرده و اجازه دهد او به همراه فرزندش به آمریکا بازگردد؛ پدر فرزند هدی مثنی، یک عضو گروه داعش بوده که در سوریه کشته شده است.