یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ولیدمعلم -وزیر خارجه سوریه- و نماینده ویژه سازمان ملل پیش از شرکت در اجلاس سوچی، راهی تهران شدند/

ولیدمعلم -وزیر خارجه سوریه- و نماینده ویژه سازمان ملل پیش از شرکت در اجلاس سوچی، راهی تهران شدند/

 

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، در یک سفر رسمی و برای دیدار با مقام های ارشد جمهوری اسلامی وارد تهران شده است.

همزمان گزارش شده است که گیر پترسن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، هم امروز در تهران در حال ملاقات و گفت و گو با مقام های ایرانی است.

دیدار این دو مقام از تهران یک هفته پیش از نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در شهر سوچی روسیه صورت می گیرد. این نشست با هدف بررسی وضعیت جاری در سوریه و یافتن راه حل برای پایان دادن به بحران این کشور برگزار می‌شود.

نشست هفته آینده در سوریه چهارمین دیدار رهبران این سه کشور با موضوع سوریه است. نماینده‌ای از سوریه در این دیدارها حضور ندارد.

وزیر امور خارجه سوریه و همچنین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل امروز شانزدهم بهمن (پنجم فوریه) به طور جداگانه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده اند.

ولید معلم وزیر خارجه سوریه همچنین با علی لاریجانی رئیس مجلس و دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ملاقات های جداگانه ای داشته و قرار است به دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم برود.

شمخانی اسرائیل را تهدید به تلافی کرد

علی شمخانی در دیدار با وزیر خارجه سوریه ابراز تمایل کرده که جمهوری اسلامی در بازسازی سوریه هم شرکت داشته باشد.

رسانه های ایرانی گزارش داده که او در دیدار با آقای معلم گفته “جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در عرصه مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه بود در دوران بازسازی این کشور نیز از ارائه هیچ کمک و مشورتی مضایقه نخواهد کرد”.

آقای شمخانی با اشاره به حملات هوایی اسرائیل علیه اهدافی در خاک سوریه از جمله پایگاه های نظامی ایران گفته “در صورت تداوم این اقدامات، تدابیر پیش بینی شده برای بازدارندگی و پاسخ قاطع و متناسب به گونه ای که درس عبرتی برای حکام دروغگو و جنایتکار اسرائیل باشد، فعال خواهد شد”.

اسرائیل می گوید در ماه های اخیر ده ها بار مواضع ایران را در خاک سوریه بمباران کرده است. مقام های نظامی جمهوری اسلامی ایران از جمله فرماندهان سپاه پاسداران گفته اند که در “موقع مناسب” به این حملات پاسخ خواهند داد.

ایران می گوید که در حال حاضر مستشاران نظامی این کشور در سوریه حضور دارند و تا زمانی که دولت بشار اسد رئیس جمهور این کشور تمایل داشته باشد، با هدف “مبارزه با تروریسم” در سوریه باقی خواهند ماند.

ایران، روسیه و ترکیه اهداف متفاوتی را از حضور در سوریه دنبال می کنند اما بر سر یکپارچگی این کشور و جلوگیری از تجزیه و همچنین باقی ماندن بشار اسد در قدرت در حال حاضر با هم توافق دارند.