شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اوج بحران در ونزوئلا؛ کشورهای اروپایی «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند/ روسیه واکنش نشان داد/

اوج بحران در ونزوئلا؛ کشورهای اروپایی «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند/ روسیه واکنش نشان داد/

 

با پایان مهلت هشت روزه اتحادیه اروپا به رئیس جمهور ونزوئلا، شماری از کشورهای اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، اتریش، دانمارک و سوئد، خوان گوآیدو رئیس پارلمان ونزوئلا را به سمت رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند.

فرانسه، بریتانیا و اسپانیا اعلام کردند، با گذشت مهلتی که برای نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تعیین کرده بودند، خوان گایدو، رهبر مخالفان دولت را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

فرانسه گفته که برای گایدو این حق را قائل است که انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ونزوئلا برگزار کند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، در توییترش نوشت، با گذشت ضرب‌الاجل هشت روزه کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو برای اعلام انتخابات زودهنگام، بریتانیا در کنار متحدان اروپایی خود، اکنون خوان گایدو را به عنوان رئیس جمهور قانونی موقت به رسمیت می‌شناسد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هم با اعلام شناسایی آقای گایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا، خواهان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ونزوئلا شد.

دولت‌های دانمارک، سوئد و اتریش هم خوان گایدو را به رسمیت شناخته‌اند.

روسیه روز دوشنبه به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا از سوی چند کشور اروپایی را «مداخله خارجی» در امور این کشور دانست.

پیشتر نیکلاس مادورو، ضرب‌الاجل کشورهای اروپایی برای اعلام انتخابات زودهنگام را رد کرده و درباره دخالت خارجی در بحران سیاسی ونزوئلا هشدار داده بود.

تعدادی از کشورهای اروپایی از آقای مادورو خواسته بودند، تا پایان یکشنبه، سوم فوریه اعلام کند در ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار می‌کند.

رئیس جمهور ونزوئلا در یک مصاحبه تلویزیونی با رد این درخواست هشدار داد که نمی‌تواند در صورت ادامه فشارها برای کناره‌گیری او از قدرت، احتمال وقوع جنگ داخلی را رد کند.

کشورهای اروپایی «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند/ روسیه واکنش نشان داد

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت، خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی و حمایت آمریکا و تعدادی از کشورها را جلب کرده است.

آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا اعلام کرده بودند که اگر آقای مادورو انتخابات زودهنگام اعلام نکند، خوان گوایدو را به ریاست جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت.

گوایدو روز یکشنبه گفت، برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا، ائتلاف بین‌المللی تشکیل می‌دهد؛ اما آقای مادورو او را به برنامه‌ریزی برای کودتا علیه خود با کمک دولت‌های خارجی متهم کرده است.

نیکلاس مادورو در مصاحبه تلویزیونی خود در روز یکشنبه گفت: همه چیز بستگی به سطح حماقت و خصومت امپراتوری شمالی (آمریکا) و متحدان غربی‌اش دارد.

پیشتر دونالد ترامپ دخالت نظامی و فرستادن نیرو به ونزوئلا را یکی از گزینه‌های موجود علیه دولت ونزوئلا عنوان کرده بود.

اما آقای مادورو هشدار داد که رئیس جمهور آمریکا با چنین دخالتی کشورش را درگیر جنگی مانند ویتنام خواهد کرد.

او گفت: «دونالد ترامپ! تمامش کن. داری اشتباهی می‌کنی که دستانت را به خون آغشته خواهد نمود و ریاست جمهوری را با دستانی خون‌آلود ترک خواهی کرد… بیا به یکدیگر احترام بگذاریم، یا این که می‌خواهی یک ویتنام دیگر در آمریکای لاتین تکرار کنی؟».

روز شنبه هزاران تن از حامیان نیکلاس مادور و همین طور خوان گایدو در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا به خیابان‌ها آمدند.

مادور حمایت ارتش ونزوئلا را حفظ کرده اما پیش از راهپیمایی روز شنبه یکی از ژنرال‌های نیروهای هوایی ونزوئلا به خوان گایدو اعلام وفاداری کرد.

گایدو می‌گوید، برای جلب حمایت ارتش در حال ملاقات‌های شخصی با فرماندهان نظامی است. او گفته به سراغ دولت چین هم رفته که مهم‌ترین حامی خارجی مادورو محسوب می‌شود.