جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هلند ایران را به دست داشتن در دو عملیات ترور در خاک خود متهم کرد

هلند ایران را به دست داشتن در دو عملیات ترور در خاک خود متهم کرد

دبی-العربیه.نت فارسی/

استیو بلاک وزیر امور خارجه هلند سه‌شنبه 8 ژانویه ایران را به دست داشتن در دو عملیات ترور در کشورش در سال‌های 2015 و 2017 متهم کرد؛ مساله‌ای که اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا تحریم‌هایی جدید علیه ایران وضع کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلاک در نامه‌ای به پارلمان هلند نوشت که دستگاه اطلاعات این کشور «اسنادی قوی از دست داشتن ایران در ترور شهروندان هلندی ایرانی الاصل سال 2015 در المیرا و سال 2017 در لاهه در دست دارد».

اتحادیه اروپا سه‌شنبه تحریم‌هایی علیه وزارت اطلاعات ایران به اتهام به دلیل برنامه‌ریزی برای ترور نیروهای اپوزیسیون در اروپا وضع کرد.

آندرس ساموئلسن وزیر امور خارجه دانمارک سه‌‎شنبه 8 ژانویه اعلام کرد که اتحادیه اروپا، تحریم‌هایی علیه وزارت اطلاعات ایران تصویب کرد.به گزارش خبرگزاری رویترز، ساموئلسن افزود که اتحادیه اروپا با تحریم وزارت اطلاعات به دلیل برنامه‌ریزی برای عملیات ترور در خاک دانمارک، موافقت کرد.آندرس ساموئلسن وزیر امور خارجه دانمارک در این باره توئیتی منتشر کرد و در آن نوشت:

اتحادیه اروپا با تحریم وزارت اطلاعات به دلیل برنامه‌ریزی برای عملیات ترور در خاک اروپا، موافقت کرد. این تصمیم نشانه‌ای قوی از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر آن است که ما چنین رفتاری را در اروپا نمی‌پذیریم. اتحادیه اروپا باقرار دادن یک سازمان اطلاعاتی ایرانی و دو تن از کارمندانش در فهرست تروریستی موافقت کرد.این اقدام پس از تاکید دانمارک و فرانسه بر اقدام وزارت اطلاعات ایران در برنامه‌ریزی برای ترور فعالان اپوزیسیون ایرانی در خاج اروپا صورت گرفت.این تصمیم شامل بلوکه کردن اموال دستگاه اطلاعاتی ایرانی و دو کارمندش در کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود.

دانمارک اکتبر گذشته ایران را به تلاش برای اجرای نقشه ترور یکی از نیروهای اپوزیسیون در خاک این کشور متهم کرده و ضمن «غیرقابل قبول» خواندن این «اقدام ایران» سفیرش را از تهران فراخوانده است.همان هنگام وزیر امور خارجه دانمارک گفته بود علاوه بر دستور به سفیر کشورش در تهران برای بازگشت به کپنهاگ، در نظر دارد از اتحادیه اروپا بخواهد که تحریم‌های جدیدی علیه تهران در نظر بگیرد.او در این باره ادامه داد: «دانمارک به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد که نیروهای اطلاعاتی ایران به دنبال هدف قرار دادن کسی در داخل خاک دانمارک باشند».ساموئلسن افزود که معتقد است حکومت ایران پشت طرح ترور در خاک دانمارک بوده است.این سخنان مقام‌های دانمارک را ایران رد کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این اتهام را «توطئه‌ای از سوی دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن روابط رو به گسترش ایران با اروپا» توصیف کرد کرد.سرویس اطلاعاتی دانمارک روز 30 اکتبر اعلام کرد هدف این طرح، ترور حبیب جبر رهبر جنبش «النضال العربی لتحریر الاحواز» (شاخه دانمارک) بود.بنا بر اعلام سرویس اطلاعاتی دانمارک یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار روز 21 اکتبر در ارتباط با این پرونده در نروژ بازداشت و تحویل دانمارک شده بود. این فرد دست داشتن در چنین نقشه‌ای را رد کرده. پلیس نروژ هم تایید کرده که در این پرونده با دانمارک همکاری می‌کند.

اتحادیه اروپا بخشی از وزارت اطلاعات ایران را در فهرست ‘گروه‌های تروریستی’ قرار داد

وزیر خارجه دانمارک گفته است پیش از این “سرویس‌های اطلاعاتی هیچ کشور دیگری در فهرست تروریستی (اتحادیه اروپا) قرار نگرفته‌اند”

به گزارش بی بی سی فارسی وزارت خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌ است که یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات ایران را در فهرست “گروه‌های تروریستی” این اتحادیه قرار دهد.

این تصمیم در واکنش به “طرح‌های خنثی‌شده تروریستی در فرانسه و فعالیت‌های اطلاعاتی ایران در دانمارک و اروپا” گرفته شده است.

ایران بارها این اتهامات را رد کرده است.

بیاینه وزارت خارجه دانمارک می‌گوید دو نفر از کارکنان “معاونت امنیت” وزارت اطلاعات ایران، از جمله “سعید هاشمی مقدم” هم در این فهرست قرار گرفته‌اند.

دارایی‌های نهاد و افرادی که در فهرست “گروه‌های تروریستی” اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند، مسدود شده است.

ساعتی پیش اناس سموئلسون، وزیر خارجه دانمارک در توییتی از موافقت اتحادیه اروپا با تحریم “یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران” در ارتباط با اتهام “طرح ترور در خاک اروپا” خبر داده بود.

آقای سموئلسون اقدام اتحادیه اروپا را “یک پیروزی بزرگ” و “پیامی روشن” خواند که به گفته او که نشان می‌دهد اروپا “چنین رفتاری را نخواهد پذیرفت”.

وزیر خارجه دانمارک گفته است پیش از این “سرویس‌های اطلاعاتی هیچ کشور دیگری در فهرست تروریستی (اتحادیه اروپا) قرار نگرفته‌اند”.

دانمارک حدود دو ماه پیش ایران را به برنامه‌ریزی برای قتل یکی از مخالفان جمهوری اسلامی در خاک خود متهم کرد.

سرویس اطلاعاتی دانمارک این فرد را رهبر شاخه جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز در دانمارک معرفی کرد. نام این گروه بعد از حمله مسلحانه و مرگبار به رژه سالگرد جنگ ایران و عراق در شهر اهواز مطرح شد. در آن حمله ۲۴ نفر کشته شدند.

در پی اعلام اتهام دانمارک علیه ایران، اتحادیه اروپا هم در همان زمان ایران را محکوم کرد و و گفت که چنین تهدیدهایی را که باعث به خطر افتادن امنیت اروپا می‌شود جدی می‌گیرد.

ایران این اتهامات را رد کرد و سفیر دانمارک را برای اعتراض احضار کرد.

دانمارک سفیرش را از تهران فراخواند، هر چند بعد از سه هفته دوباره سفیر را به ایران برگرداند.

اتهام فرانسه علیه ایران

پیش از آن فرانسه در اوایل ماه مهر ۱۳۹۷ اعلام کرده بود که دارایی‌هایی یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات ایران و دو شهروند ایرانی را در ارتباط با طرح ادعایی حمله به گرد‌هم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس مسدود می‌کند.

یکی از این افراد سعید هاشمی مقدم بود که نام او در بیانیه امروز وزارت امور خارجه دانمارک هم دیده می‌شود.

در آن زمان نام فرد دوم اسدالله اسدی اعلام شد. او دیپلمات ایرانی بود که در پرونده برنامه‌ریزی حمله به گردهم‌آیی مجاهدین بازداشت شد.

این دیپلمات در آلمان بازداشت شده بود و روز دوشنبه اول اکتبر (۹ مهر) دادگاهی در آلمان حکم استرداد او به بلژیک را در ارتباط با پرونده طرح حمله به گردهم‌آیی مجاهدین خلق صادر کرد.

به گزارش رادیوفردا   سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ 

هلند: جمهوری اسلامی در طراحی دو ترور در خاک هلند دخیل بوده است

استف بلوک، وزیر خارجه هلند
استف بلوک، وزیر خارجه هلند

استف بلوک، وزیر خارجه هلند، روز سه‌شنبه، ۱۸ دی‌ماه، گفت که حکومت جمهوری اسلامی در طراحی دو ترور در هلند که پیش از این باعث اعمال تحریم علیه ایران شده است، دخیل بوده است.

اتهام این وزیر هلندی تنها ساعاتی پس از آن منتشر می‌شود که وزیر امور خارجه دانمارک خبر داد که اتحادیه اروپا به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» با وضع تحریم‌هایی علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران موافقت کرده است.

وزیر خارجه هلند در نامه‌ای به پارلمان این کشور نوشت که سرویس اطلاعاتی هلند «قرائنی جدی در دست دارد که نشان‌دهنده دخیل بودن ایران در سوءقصد به دو شهروند هلندی ایرانی‌تبار، یکی در شهر آلمیره در ۲۰۱۵ و دیگری در لاهه در ۲۰۱۷ است.»

این مقام بلندپایه هلندی در نامه خود قید می‌کند که روز سه‌شنبه به «مقامات ایران» در این باره تذکر و هشدار داده شده است. در این نامه رسمی به نام و نشان این مقامات اشاره نشده است.

روز سه‌شنبه همچنین به این مقامات ایرانی هشدار داده شده است که این گونه اعمال و اقدامات «غیرقابل قبول» باید «بلافاصله» متوقف شود.

در ۲۴ آذر ۱۳۹۴ (۱۵ دسامبر ۲۰۱۵) فردی به نام علی معتمد در شهر آلمیره هلند در خیابان توسط فردی از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.

در این رابطه خردادماه امسال دادگاه دو فرد مظنون به قتل او برای نخستین بار در شهر لِیلی‌اِستاد هلند برگزار شد و رسانه‌های هلندی نوشتند که علی معتمد «به احتمال قریب به یقین» همان محمدرضا کلاهی صمدی، عضو سازمان مجاهدین خلق و عامل اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی است.

در آن انفجار که در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ رخ داد تعدادی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، کشته شدند.

بنا به گزارش رسانه‌های هلندی، «دو متهم ۲۸ ساله و ۳۵ ساله» این پرونده از «بزهکاران باسابقه» در هلند هستند.

۱۷ آبان‌ماه سال گذشته نیز یک شهروند ایرانی به نام احمد مولا ابوناهض «مشهور به احمد نیسی، مؤسس «جنبش آزادی‌بخش الاحواز»، در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.

در این رابطه، سرویس اطلاعات و امنیت هلند روز جمعه، ۱۵ تیر، خبر داد که دو تن از کارکنان سفارت ایران در هلند حدود یک ماه پیش از این کشور اخراج شده‌اند.

در واکنش به این اقدام، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخراج دو تن از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در هلند را «غیرسازنده»، «غیردوستانه»، «غیرمنطقی» و «فاقد وجاهت قانونی» خواند و خبر داد که این وزارتخانه پس از این اتفاق سفیر هلند را احضار کرده است.

جمهوری اسلامی هنوز به این اتهامات تازه و تحریم‌های جدید اروپایی‌ها واکنشی نداشته است.
منابع: نامه وزیر خارجه هلند، رویترز و خبرگزاری فرانسه/ پ. پ. / ف. دو.