یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در پی انتشار گسترده و مرموز بوی نامطبوع آزار دهنده در تهران بزرگ “سازمان مدیریت بحران” تشکیل جلسه اضطراری داد!

در پی انتشار گسترده و مرموز بوی نامطبوع آزار دهنده در تهران بزرگ “سازمان مدیریت بحران” تشکیل جلسه اضطراری داد!

در حالی که استشمام  بوی نامطبوع از بسیاری از نقاط مختلف تهران گزارش می‌شود، رییس اداره محیط زیست شهر تهران منشاء آن را نامشخص خواند و از مردم خواست در یافتن آن با مسئولان همراهی و همکاری کنند.

تلاش دسته جمعی و عمومی برای یافتن منشا بویی که گمانه های مختلفی درباره منشا آن مطرح می‌شود و دستمایه طنازی های فضای مجازی نیز قرار گرفته!

۱۲ دی ۱۳۹۷ – ۱۷:۰۵ 02 January 2019 «تابناک»،   از ساعتی پیش، استشمام بویی نامطبوع در بخش‌های وسیعی از پایتخت گزارش می‌شود که هنوز منشا آن مشخص نیست. وضعیتی که ظاهرا به بسیج همگانی نهادهای مختلف برای یافتن منشا این بو منجر شده است.
در حالی که استشمام این بوی نامطبوع از بسیاری از نقاط مختلف تهران گزارش می‌شود، محمدحسین بازگیر، رییس اداره محیط زیست شهر تهران منشاء آن را نامشخص خواند و گفت: تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست در تلاش هستند تا منشاء آن را پیدا کنند.

وی از شهروندان درخواست کرد که اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند آن را به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند؛ تقاضایی که مرکز فوریت های شهری نیز آن را مطرح کرده و خواستار همراهی مردم برای یافتن منشا این بو، جهت رفع مشکل شده است.

به رغم آنکه گزاره دقیقی در این خصوص مطرح نشده، یک رسانه منشا بوی نامطبوع را آسیب در شبکه فاضلاب در میدان انقلاب خوانده است؛ گمانه ای که سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران آن را مردود خوانده و گفته: گزارش‌های اولیه از انتشار بوی نامطبوع از محل منطقه «حسن آباد» واقع در مرکز پایتخت به این سازمان اعلام شده است.
به این گزاره، شدت گرفتن وارونگی جوی را هم می‌توان افزود که برخی تاکید دارند عامل احتمالی انتشار بوی نامطبوع در بخش های وسیعی از شهر است. پدیده‌ای که در اثر آن، آلودگی در سطوح پایین تر جوی جمع می‌شود و به باور مطرح کنندگان این ایده، احتمالا عامل استشمام بوی نامطبوع آن هم در بخش های وسیعی از شهر باشد. گزاره ای که البته چندان محکم به نظر نمی‌رسد، به ویژه اگر بدانیم نه آلودگی هوا پدیده جدیدی است و نه میزان آلودگی هوا در این روزهای پایتخت، به گرد پای آلودگی های چند سال پیش می‌رسد.
این در حالی است که به رسم معمول، شبکه های اجتماعی پر شده از اظهارنظرهای مختلف در این خصوص و البته نگاه طنز و شوخی به این رویداد. رویدادی که برخی کاربران به درستی اشاره می‌کنند که سرعت در یافتن منشا آن، مساله مهمی است چراکه نشان از دقت نظر و احاطه مسئولان بر امور دارد.
ماجرا زمانی پیچیده‌تر می‌شود که به یاد آوریم سالهاست بوی نامطبوعی در مسیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استشمام می‌شود که به رغم تصویب و هزینه بودجه های بسیار گزاف، هنوز منشا آن نامشخص مانده و در نتیجه، رفع ناشدنی به نظر می‌رسد. وضعیتی که می‌توان امیدوار بود با کشف منشا بوی نامطبوعی که تهرانیان استشمام می‌کنند، راه حلی برای کشف و پایان دادن به آن هم پیش پای مسئولان قرار گیرد.
افزایش شدید آلودگی هوا در پی انتشار بوی نامطبوع
کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران در این باره گفت: کمیته بررسی موضوع با حضور همه کارشناسان در اداره محیط زیست تشکیل شد و با همکاران ارتباطی برقرار کردیم، اما تا این لحظه علت اصلی انتشار بو مشخص نشده است. به بخش‌های مختلف هم دستور داده‌ایم و همه کارشناسان مسئول شدند تا در هر منطقه‌ای که ساکن هستند آن منطقه را پایش کنند.

وی افزود: ایستگا‌ه‌های سنجش آلودگی هوا هم بعد از انتشار این بو افزایش آلودگی ۵۰ واحدی را نشان می‌دهند و الان هوا برای افراد کم توان، ناسالم است.

وزارت نیرو در حال بررسی و آتش نشانی در حالت آماده باش
حیدرزاده، مشاور محیط زیست معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به فارس گفت: براساس بررسی مشترک محیط زیست و آتش نشانی احتمالا ترکیدگی شبکه فاضلاب در محدوده مرکزی شهر (انقلاب) عامل انتشار این بوی نامطبوع بوده است. وزارت نیرو در حال بررسی صحت این موضوع است.

داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در این باره به فارس گفت: چیزی مشخص نیست اتفاق خاصی رخ نداده و هنوز ترکیدگی لوله فاضلاب تأیید نشده است.

وی ادامه داد: حالت آماده باش به مأموران آتش نشانی نداده‌ایم، اما هر اتفاقی رخ دهد آماده ایم.

«نشت در پالایشگاه»، گمانه جدید درباره منشا بود
خبرآنلاین نوشت: بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد، منشا بو بد در تهران نشت یکی از مراکز پالایشگاهی و یا گازی است.

براساس آخرین پیگیری‌ها، در حالی که گشت‌های آتش‌نشانی تهران در حال بررسی منشا بوی بد در شهر تهران هستند، برخی منابع خبری خبرآنلاین دلیل این بو را به احتمال زیاد نشت یکی از مراکز پالایشگاهی و یا گازی در تهران می‌خوانند.

سازمان مدیریت بحران تشکیل جلسه داد
شاهین مظفری، مدیر روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل جلسه این سازمان برای بررسی منشاء بوی نامطبوع در تهران خبر داد و به ایسنا گفت: پس از انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران که در نقاط مختلفی به مشام رسیده بود، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشکیل جلسه داده و نسبت به بررسی این مسئله اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی منشاء این بو هستیم، درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر ترکیدگی لوله فاضلاب و ایجاد این بو افزود: چنین مواردی مورد تایید نیست. به هیچ عنوان ترکیدگی لوله فاضلاب را تایید نمی‌کنیم و دیگر مواردی که هم به عنوان دلیل این حادثه بیان می‌شود، صحیح نیست. باید نتایج بررسی‌ها انجام شده و پس از آن درباره منشأ اصلی این بو، اظهار نظر کرد.