جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بنیامین نتانیاهو: ماموران اسرائیلی متناوباً به ایران سر کشی می‌کنند و رفت و آمد مینمایند!

بنیامین نتانیاهو: ماموران اسرائیلی متناوباً به ایران سر کشی می‌کنند و رفت و آمد مینمایند!

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که ماموران اسرائیلی «به صورت ادواری» برای رصد برنامه هسته‌ای ایران به این کشور می‌روند.

به گزارش روز دوشنبه ۲۶ آذر تایمز اسرائیل، آقای نتانیاهو روز یکشنبه ۲۵ آذر در همایش سالانه سفیران اسرائیل اظهار داشت که ماموران اسرائیلی عملیات اطلاعاتی در ایران را دنبال می‌کنند تا بلندپروازی هسته‌ای تهران را خنثی کنند.اسرائیل در راستای مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران در سطح جهان تلاش می‌کند و عوامل اسرائیلی در چارچوب این مبارزه، «سرکشی‌های متناوب» از ایران دارند تا اطلاعات خود را «به روز» کنند.

بنیامین نتانیاهو با نشان دادن پلاکاردی محل این تاسیسات «مخفی» را در حومه تهران اعلام کرد.
بنیامین نتانیاهو  با حفظ سمت نخست‌وزیری و وزارت دفاع، سال‌ها است که وزیر خارجه نیز هست.سخنان نتانیاهو در خصوص بازدیدهای «عادی» و «ادواری» مهره‌های جاسوسی این کشور از ایران، بی‌سابقه است.دور از انتظار نیست که اظهارات تازه بنیامین نتانیاهو در مورد «سرکشی متناوب» عوامل اسرائیل به ایران، ادعاهای تهران در خصوص نگرانی از حضور جاسوسان در ایران را تقویت کند.

اسرائیل اذعان دارد که نهادهای اطلاعاتی، نظامی و سیاسی این کشور در سال‌های اخیر در راستای رویارویی با برنامه هسته‌ای، طرح‌های موشکی و حضور منطقه‌ای ایران بسیج شده و فعالیت می‌کنند.

آقای نتانیاهو اردیبهشت امسال در یک نشست خبری در وزارت دفاع از یکصد هزار سند و لوح فشرده از آرشیو برنامه هسته‌ای ایران را که ماموران امنیتی اسرائیلی سرقت کرده و به تل آویو بردند، رونمایی کرد.

گزارش‌های تکمیلی رسانه‌های اسرائیلی حاکی بود که نیروهای جاسوسی اعزامی اسرائیل و همکاران محلی آنها در شب ۲۲ بهمن ۱۳۹۶، با دستبرد زدن به انباری در شورآباد در اطراف تهران، اسناد را ربوده و آن را همان شب از طریق خاک یک کشور همسایه ایران، به اسرائیل انتقال دادند.

نتانیاهو از وجود «یک انبار هسته‌ای مخفی در کوچه ماهر تهران» خبر داد

مقامات ایران در برابر دسترسی اسرائیل به آن اسناد سکوت کردند؛ اما برخی سازمان‌های اطلاعاتی غربی حقیقی بودن اسناد را تایید کردند.

بنیامین نتانیاهو سه ماه پیش در آخرین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز منطقه تورقوزآباد در حومه تهران را به عنوان یک بخش پنهان از برنامه هسته‌ای ایران معرفی کرد و مدعی شد که ایران در این مکان اسناد و اورانیوم خود را پنهان کرد و پس از کشف ماهیت محل، آنها را در نقاط دیگر پراکنده کرد.

ایران اظهارات نتانیاهو در مورد تورقوزآباد را رد کرد.

نتانیاهو اما هم در ماجرای دسترسی کشورش به اسناد شورآباد و هم در مسئله پی بردن به ماهیت منطقه تورقوزآباد، خود به اعزام نیروهای امنیتی اسرائیلی به ایران اشاره صریحی نکرده بود؛ از این نظر سخنان این هفته او در خصوص «سرکشی متناوب» ماموران کشورش به ایران، نخستین در نوع خود است.

وی هفته گذشته در سخنان صریح دیگری در دیدار با خبرنگاران خارجی در اسرائیل گفت که کشورش در صورت تشدید «خطر حیاتی» از ناحیه ایران، به درون خاک ایران حمله خواهد کرد.

در دوره‌های پیشین بحران میان اسرائیل و ایران، نتانیاهو و مقامات دیگر این کشور معمولا به عبارت «گزینه نظامی» در برابر ایران اکتفا می‌کردند.

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌ها کشتن شماری از استادان و مهره‌های دیگر مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را به موساد اسرائیل نسبت می‌داد؛ اتهامی که با سکوت رسمی اسرائیل روبرو می‌شد.

اما مقاماتی در اسرائیل رخنه دادن ویروس به برنامه‌های کامپیوتری ایران را برای مختل کردن روند پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور به صورت تلویحی عنوان کردند.

دور از انتظار نیست که اظهارات تازه بنیامین نتانیاهو در مورد «سرکشی متناوب» عوامل اسرائیل به ایران، ادعاهای حاکمیت تهران در خصوص نگرانی از حضور جاسوسان در ایران را تقویت کند و همزمان به نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در تعقیب مهره‌هایی که آنها را «نفوذی‌های اسرائیل و آمریکا» می نامند، دستاویز تازه‌ای بدهد.