شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا اسناد «حمایت نظامی ایران» از حوثی‌های یمن را به نمایش گذاشت!

آمریکا اسناد «حمایت نظامی ایران» از حوثی‌های یمن را به نمایش گذاشت!

به گزارش رادیوفردا برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز پنج‌شنبه ۸ آذر در نشستی خبری رژیم  ایران را متهم کردکه همچنان شبه‌نظامیان حوثی را با سلاح‌های خود تجهیز می‌کند و گروه طالبان در افغانستان را نیز مورد حمایت نظامی قرار داده است.در این نشست یک موشک زمین به هوا به نمایش گذاشته شده که به گفته آقای هوک، ایران در اختیار شورشیان حوثی در یمن گذاشته و به این ترتیب قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است.موشک‌های ضدتانک نیز تجهیزات دیگری است که در این نشست به نمایش گذاشته شده است.به گفته وی، نمایش این تجهیزات با این هدف انجام شده که عمق دخالت‌های ایران در منطقه بر همگان آشکار شود.نماینده آمریکا می‌گوید که ایران به آموزش نظامی حوثی‌ها ادامه می‌دهد و نلاش‌های خود برای ارسال سلاح به گروه‌های نیابتی و دخالت در منطقه را افزایش داده است.وی همچنین ایران را متهم ساخت که از حماس و نیز گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در منطقه حمایت نظامی می‌کند.برایان هوک سپس تاکید کرد که آمریکا تردیدی برای متوقف کردن اقدامات مخرب ایران به خود راه نمی‌دهد و حتی گزینه نظامی را نیز بررسی می‌کند، اگرچه ترجیح می‌دهد قبل از هر چیزی از همه ابزارهای دیپلماتیک خود استفاده کند.وزارت خارجه آمریکا این نشست را در راستای تلاش‌های واشینگتن با آن‌چه «فعالیت‌های مخرب» ایران نامیده، برگزار کرده است.این وزارتخانه یک روز قبل در اطلاعیه‌ای عنوان کرده بود که در نشست یادشده مدارکی دال بر اقدام حکومت ایران در تجهیز گروه‌های خطرناک با سلاح‌های پیشرفته و نیز نقش این کشور در گسترش بی‌ثباتی در منطقه ارائه خواهد شد.

پومپئو: حکومت ایران هیچ علاقه‌ای به کاستن از رنج مردم یمن ندارد

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفتم آذرماه با انتقاد از رویکرد ایران در قبال جنگ در یمن گفته است، حکومت جمهوری اسلامی تمایلی به کاستن درد و رنج مردم یمن ندارد.
مایک پومپئو

مایک پومپئو در توییتر خود نوشته است: «رژیم ایران هیچ علاقه‌ای به کاستن از رنج مردم یمن ندارد: آخوندها حتی اهمیتی به مردم عادی ایران نمی دهند. عربستان سعودی میلیاردها دلار برای کمک به یمن سرمایه‌گذاری کرده است. ایران هیچ سرمایه‌گذاری نکرده است.»در حالی آقای پومپئو از رویکرد ایران در یمن انتقاد کرده است که روز چهارشنبه وی به همراه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در نشست غیر علنی سنای آمریکا خواستار عدم طرح قطعنامه پایان دادن به حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن شدند.

مایک پومپئو پس از این نشست سنا به خبرنگاران گفت، اکنون که با حمایت از تلاش‌های مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن، قرار است طرف‌های درگیر در جنگ یمن ماه آینده در سوئد مذاکراتی را برای آتش بس برگزار کنند، این مصوبه سنا می‌تواند به این تلاش ها لطمه بزند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد این قطعنامه به لحاظ زمانی در وقت نامناسبی مطرح شده و می‌تواند چشم‌انداز برقراری آتش‌بس در یمن را به مخاطره بیندازد.

مایک پومپئو گفت: این دیدگاه دولت است. تصویب چنین قطعنامه ای در چنین برهه زمانی به (این تلاش‌ها) لطمه می‌زند، باعث تشویق حوثی‌ها و ایرانی‌ها خواهد شد و همچنین توافق شکننده همه گروه برای حضور در سوئد را به مخاطره خواهد انداخت.

مارتین گریفیتس دو هفته پیش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت طرف‌های درگیر در جنگ یمن به او «تضمین های محکمی» داده اند که در دور بعدی مذاکرات صلح که قرار است در ماه دسامبر در سوئد برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

این در حالی است که اعضای سنای آمریکا پس از شنیدن دیدگاه‌های دولت آمریکا در خصوص روابط با عربستان سعودی با ۶۳ رای موافق در مقابل ۳۷ رای مخالف به بررسی قطعنامه پایان دادن حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن رای دادند.

اکنون این قطعنامه قرار است برای بررسی نهایی در صحن علنی سنا به رای گذاشته شود.

به دنبال تصرف صنعا پایتخت یمن توسط شبه نظامیان شیعه حوثی مور حمایت ایران در سال ۲۰۱۵، ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان به حمایت از دولت عبدربه منصور هادی در یمن دخالت نظامی کردند تا مانع پیشروی حوثی‌ها به سمت جنوب شوند.

طی سه سال اخیر نبرد شدید بین طرف‌های درگیر در جنگ یمن در جریان بوده است.

رویترز می گوید، تعداد تلفات غیرنظامی جنگ سه ساله یمن که یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تلقی می شود بسیار زیاد ولی دقیقا مشخص نیست. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که حداقل ۱۰ هزار نفر فقط بر اثر درگیری های نظامی کشته شده اند.

صندوق نجات کودکان نیز هفته گذشته اعلام کرد که احتمالا ۸۵ هزار کودک یمنی زیر سن پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نیز به خبرنگاران گفته بود: «تقریبا نیمی از کودکان یمنی سوء تغذیه مزمن دارند که به رشد طبیعی آنها به شدت لطمه می زند و هزاران نفر از مردم که غذای کافی ندارند بر اثر ابتلا به اسهال، التهاب ریه و سرخک جان خود را از دست می دهند.»

با استفاده از توییتر و گزارش‌های رویترز، فاکس نیوز و رادیو فردا؛ خ/ت