سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره وجود «پولشویی گسترده» در این کشور، بازتاب گسترده‌ای در محالف سیاسی و رسانه‌ای داشت و جنجال برانگیز شد.

ظریف دوشنبه 12 نوامبر در مصاحبه با وب سایت خبرآنلاین، با تاکید بر این‌که پولشویی در ایران یک «واقعیت» است، گفت که دلیل فضاسازی‌ها علیه لوایح ضد پولشویی «منافع اقتصادی» افراد است.

ظریف در این مصاحبه ویدیویی گفت که «خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتما آن‌قدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور» علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.

او افزود: «مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه 1100 میلیارد تومان است یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه های فرهنگی که با ارگان های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم».

در ماه های اخیر صحنه سیاسی ایران شاهد اختلافات گسترده‌ای بر سر پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی بود.

بسیاری از امامان جمعه، چهره‌های حکومتی از جمله فرماندهان سپاه و جمعی از نمایندگان مجلس که در صحن علنی طوماری علیه این کنوانسیون‌ها امضا کردند، از مهمترین مخالفان پیوستن به این کنوانسیون‌ها هستند.

جنجال بر سر سخنان ظریف

احمد عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت که این اظهارات، کاملا به معنای بازی در زمین دشمن است.

احمد امیرآبادی، نماینده قم افزود: »مطالبی که در سایت خبرآنلاین به وزیر امور خارجه منتسب شده و بسیاری از شبکه‌های معاند نظام هم در سطح گسترده پوشش داده‌اند، اگر صحت داشته باشد باید برای وزیر خارجه کشور متأسف باشیم».

وی با بیان اینکه آقای ظریف، عضو هیأت وزیران جمهوری اسلامی ایران است، گفت: «ایشان بگوید اگر پولشویی انجام می‌شود، کجا انجام می‌شود؟ مگر پولشویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود؟! ایشان در هیأت وزیرانی حضور دارد که رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور دارند؛ طبق قانون اساسی اعضای هیأت وزیران مسئولیت مشترک دارند و باید پاسخگو باشند. آقای ظریف اگر چنین اطّلاعی داشته، آیا نباید به رئیس‌جمهور یا قوه قضائیه یا مجلس و دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کرد؟!»

ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگو با یک رسانه داخلی عنوان کرده «میزان بالای پولشویی در ایران یک واقعیت است و از این وضعیت خیلی‌ها نفع می‌برند» اظهار داشت: «بسیاری از کشورها در رابطه با بحث پولشویی مشکلات عدیده‌ای دارند و این موضوع را کتمان کرده و از آن فرار می‌کنند اما در کشور ما قانون وجود دارد و با پول‌های کثیف و پول‌هایی که از طریق مواد مخدر تحصیل می‌شود مبارزه صورت می‌گیرد و هیچ کشوری مانند ما در سطح وسیع با این موضوع مبارزه نمی‌کند».

بیژن نوباوه نماینده اصولگرای دوره پیشین مجلس ایران هم اظهارات ظریف را «خصمانه» توصیف کرد و گفت: «طرفداران FATF (پیوستن ایران به کنوانسیون‌ها) همان طرفداران برجام (توافق هسته‌ای) هستند؛ برجامی که امروز بر همه دنیا معلوم شده است که قراردادی یکطرفه، بدون تأمل، تعمق و تأنی کافی و بایسته بود که از سوی دیپلمات‌های ما امضا شد و حتی از داخل همان تیم مذاکره‌کننده جاسوس پیدا شد».

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف گفت: «از این اظهارنظر تعجب کردم و برای او متأسفم. به نظر می‌رسد وزیرخارجه کشورمان باید وزین، دقیق‌ و مستدل‌ موضع‌گیری کند تا موجب سوءاستفاده دشمنان و کشورهای متخاصم نشود».