چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جان بولتون در سنگاپور گفت: «قصد و نیت ما این است که فشار را برحکومت ایران بسیار سنگین کنیم.»

جان بولتون در سنگاپور گفت: «قصد و نیت ما این است که فشار را برحکومت ایران بسیار سنگین کنیم.»

بولتون درباره دولت ایران: آن قدر فشارشان می‌دهیم تا شیره‌شان کشیده شود

یک هفته پس از بازگشت تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه ایران، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۲۲ آبان، گفت که آمریکا فشار بر جمهوری اسلامی را آن‌ قدر افزایش خواهد داد «تا شیره‌اش کشیده شود».

به گزارش رادیو فردا به نقل از  خبرگزاری فرانسه، جان بولتون که در آستانه حضور در یک همایش در سنگاپور سخن می‌گفت با اشاره به حکومت جمهوری اسلامی گفت: «فکر می‌کنیم حکومت [جمهوری اسلامی] تحت فشاری واقعی قرار گرفته و قصد و نیت ما این است که این فشار را بسیار سنگین کنیم.»

او در ادامه گفت: «یا به قول انگلیسی‌ها، آن‌ قدر فشار را زیاد می‌کنیم تا هسته از پوست بیرون بزند»، که معادلی است قابل مقایسه با «کشیده شدن شیره» فرد یا حکومت در فارسی.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه سخنانش گفت: «ما همچنین قصد داریم سختگیری در اجرای تحریم‌ها را به‌ طور قابل توجهی افزایش بدهیم.»

تأکید این مقام آمریکایی بر «افزایش قابل توجه» سختگیری در اجرای تحریم‌ها علیه ایران یک روز پس از آن بیان می‌شود که سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، نیز در یک نشست خبری در لندن با ذکر این‌ که «واشینگتن با دقت و سختگیری تمامی تحریم‌ها علیه ایران را اجرا خواهد کرد» گفت: «در مورد ایران، خواهید دید که اقدامات بیشتری از جانب ما اجرا خواهد شد.»

جان بولتون روز جمعه نیز در سفر خود به پاریس گفته بود تحریم‌های جدید علیه ایران در روزهای آینده نهایی و اعلام خواهد شد و توضیح داده بود که این تحریم‌ها در حوزه موارد «تروریستی و مبارزه با تروریسم» اعمال خواهند شد.

او در جمع خبرنگاران گفته بود: «فکر می‌کنم، به مرور حتی تحریم‌های بیشتر با اجرای دقیق‌تری را مشاهده خواهید کرد.»

دونالد ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال جاری خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، را اعلام و دستور بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. این تحریم‌ها در دو مرحله اجرا شدند.

در حالی که مقام‌های آمریکایی تأکید دارند که هدف‌شان فشار بر حکومت ایران برای تغییر رفتار و سیاست منطقه‌ای آنها است، مقام‌های ایرانی می‌گویند این تحریم‌ها بر حکومت جمهوری اسلامی تأثیری ندارد و بار آن بر دوش مردم ایران افتاده است.

در همین زمینه، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه بار دیگر گفت که به باور او، دولت آمریکا نه در پی فشار آوردن بر «نظام و حکومت»، بلکه به دنبال فشار وارد آوردن بر مردم ایران است.

او که پس از جلسه‌اش با روسای دو قوه دیگر در سخنانی سخن می‌گفت که در صداوسیما پخش شد چنین اظهار نظر کرد که این تحریم‌ها «هیچ تأثیری بر روند اقتصادی کشور نداشته» است.

این در شرایطی است که تحریم‌ها باعث کم‌ارزش شدن پول ملی ایران و ورشکستگی بسیاری از صنایع در ایران شده و مردم حتی با نایاب شدن پوشک بچه هم دست‌کم برای مدتی کوتاه دست‌وپنجه نرم کردند.

اظهارات حسن روحانی در مورد این‌ که تحریم‌ها «هیچ تأثیری بر روند اقتصادی کشور نداشته» همچنین در حالی بیان می‌شود که معاون اول او، اسحاق جهانگیری، هفته پیش گفت: «نمی‌توانم دروغ بگویم که تحریم‌ها اثری ندارد؛ تحریم‌ها اثر دارد ولی باید اثر آن را به حداقل برسانیم.»

آقای جهانگیری در ادامه نیز گفت: «اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که دولت نباید تمام مسائل نگران‌کننده را برای مردم بازگو کند، بلکه باید بخشی از نگرانی‌ها را در خود سیستم نگه داشته و برای آنها تدبیر مناسبی را اعمال نماید.»

منابع: خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.