جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » ۶۷ فروند هواپیمای ایران‌ایر نیز توسط آمریکا تحریم شدند

۶۷ فروند هواپیمای ایران‌ایر نیز توسط آمریکا تحریم شدند

ایالات متحده آمریکا که قبلا شرکت هواپیمایی «ایران ایر»را تحریم کرده بود، در تازه ترین اقدام خود ۶۷ فروند هواپیمای این شرکت را هم تحت تحریم های وزارت خزانه داری قرار داد.

دولت آمریکا تحریم شرکت های هواپیمایی ایران را از زمان اوج گرفتن جنگ داخلی در سوریه آغاز کرد. ایالات متحده معتقد است که ایران از طریق هواپیماهای مسافربری، نظامیان، سلاح و مهمات به سوریه می فرستد. حتی شرکت «دنا» مالک هواپیمای تشریفاتی حسن روحانی، نیز از تحریم‌های پیشین در امان نماند. این بار اما دامنه تحریم‌ها گریبان هواپیماهای «ایران‌ایر» را هم گرفته است.

تازه ترین گزارش هایی که از وضعیت پروازهای بین المللی هواپیماهای «ایران ایر» منتشر شده، نشان می دهد که برخی از هواپیمای این شرکت در شهرهای مختلف دچار محدودیت شده اند.برای مثال در یک هفته اخیر، چند هواپیمای ایرانی نتوانسته اند  در ترکیه سوخت گیری کنند و پرواز یکی از آن‌ها لغو شد. لبنان گفته که دیگر به هواپیماهای ایرانی بنزین نمی دهد و دست کم دو پرواز اروپایی «ایران ایر» در محل فرود نتوانسته اند برای بازگشت به تهران سوخت گیری کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده هوانوردی، تمامی هواپیماهای «ایران ایر» که در روزهای اخیر از لندن، آمستردام و پاریس به تهران پرواز کرده اند، از هواپیماهای تحریم شده بوده اند.

در دوره پیشین تحریم ها، پروازهای اروپایی «ایران ایر» برای سوختگیری با محدودیت شدیدی مواجه شدند. پروازهای «ایران ایر» از لندن به تهران به طور دائم مجبور به سوختگیری در محلی غیر از فرودگاه هیترو بودند. مدتی یک شرکت سوخت رسانی در یکی از فرودگاه های جنوب بریتانیا به هواپیماهای «ایران ایر» بنزین می داد اما با توقف آن، هواپیماهای «ایران ایر» مجبور شدند برای سوختگیری به کشورهای دیگری بروند و با شدید شدن محدودیت ها، مجددا محل سوختگیری را تغییر بدهد. شهرهایی در ایتالیا، بوسنی و هرزه گوین و لیتوانی مدتی سوخت هواپیماهای «ایران ایر» را تامین می کردند.  بنابراین پروازهای اروپایی «ایران ایر» به تهران عملا دیگر مستقیم نبود و هواپیماها برای خرید بنزین چند ساعت دیرتر از موعد اعلام شده به تهران می رسیدند.به دلیل تنوع تحریم هایی که علیه ایران برقرار بود، پرداخت پول سوخت به صورت بانکی ممکن نبود و خدمه پروازی «ایران ایر» مجبور بودند پول نقد که حجم قابل توجهی می شد با خود حمل کنند. از نظر رعایت مقررات ایمنی ، سوختگیری همراه با مسافر ممنوع است اما «ایران ایر» چاره ای جز این کار نداشت. خدمه پرواز در هنگام سوختگیری درهای هواپیما را باز می گذاشتند تا در صورت بروز سانحه، تخلیه هواپیما از مسافران سریع تر باشد. درهای باز هواپیما و خاموش بودن سامانه های گرم کننده، باعث اعتراض مسافران در ماه های سرد سال بود.

در آن دوره، مبادله مالی و بانکی و ارائه خدماتی همچون تامین انرژی برای ایران از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده بود و شرکت «ایران ایر» هم تحت تحریم های وزارت خزانه داری ایالات متحده بود اما مشخصا فروش بنزین هواپیما آزاد بود.