چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نتانیاهو در سفری محرمانه به مسقط با پادشاه عمان دیدار کرد!

نتانیاهو در سفری محرمانه به مسقط با پادشاه عمان دیدار کرد!

نتانیاهو در سفری محرمانه به مسقط با پادشاه عمان دیدار کرد

دفتر نخست وزیری اسرائیل خبر این دیدار را عصر جمعه ۴ آبان، ساعتی پس از پایان سفر او منتشر و اعلام کرد نتانیاهو یک روز پیش از آن از سوی سلطان عمان مورد استقبال قرار گرفت.

رادیو فردا  فرنوش رام (اسرائیل)   بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سفری کم سابقه و محرمانه به مسقط، پایتخت عمان، رفت و با سلطان قابوس، پادشاه عمان، دیدار کرده است.

نتانیاهو خود در بازگشت به اورشلیم، در شبکه‌های اجتماعی‌اش نوشت، از سفر به عمان و مذاکره با سلطان قابوس بازگشته، و افزود همراه با همسرش به دعوت سلطان عمان، نخستین سفر به این کشور از سال ۱۹۹۶ را انجام داده است.

خبرگزاری عمان نیز تایید کرد که سلطان قابوس پنجشنبه ۳ آبان در کاخ «البرکه» میزبان نخست وزیر اسرائیل بوده است.

بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل، سفر انجام شده را «گامی مهم» در راستای سیاست‌های دولت این کشور و تضمین منافع امنیتی، فن آوری و تجاری با کشورهای میانه روی عرب توصیف کرده است.

به نوشته وای.نت، یوسی کهن، رییس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، یکی از همراهان نتانیاهو در این سفر بوده است.

بر اساس این گزارش، مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی نتانیاهو، یووال روتم، مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل، و شمار دیگری از مقامات سیاسی و نظامی، از دیگر همراهان نتانیاهو در این سفر به مسقط بودند.

همچنین به نوشته جروزالم پست، دو رهبر در خصوص پیشبرد طرح صلح خاورمیانه و نیز یک سری موضوع‌های مورد علاقه دو کشور برای ثبات منطقه، گفت و گو کردند.

نقش منطقه‌ای عمان

در همین زمینه محمد الرحبی ،‌محقق حوزه تاریخ و سیاست در عمان، به رادیو فردا گفته است، عمان نقش میانجیگری دربسیاری از رویدادهای منطقه خاورمیانه داشته است و همه طرف های ذینفع در سطح بین المللی و منطقه از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین به عمان اعتماد دارند.

محمد الرحبی تصریح کرده است، سفر بنیامین نتانیاهو به مسقط «خبر بسیار مثبتی برای ایران است.»

آقای محمد الرحبی با این حال می گوید با توجه به سفر محمود عباس به مسقط در هفته گذشته به نظر می رسد مذاکرات مهم صلحی در میان باشد.

جزئیاتی از «دیدار در مسقط»

در همین حال، شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل می گوید، با رسیدن نتانیاهو به کاخ «البرکه» در شامگاه پنجشنبه مذاکرات میان او و سلطان قابوس از یک سو، و میان تیم های متعدد و مختلف دو کشور در همان کاخ از سوی دیگر، تا ساعت شش و نیم بامداد جمعه ادامه یافت.

این شبکه می گوید، طولانی شدن این مذاکرات و تداوم آن تا بامداد، که بنیامین نتانیاهو و هیات همراهش مسقط را در پرواز مستقیم به سوی تل آویو ترک کرد، نشان از اهمیت این مذاکرات دارد.

این شبکه افزوده است که یوسی کهن، رییس موساد، که از مدت ها پیش در تماس با سران عمان قرار دارد، این مذاکرات را از حدود چهار ماه پیش ترتیب داده و عربستان نیز در جریان بود اما برگزاری آن در روزهایی که عربستان بخاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، دچار گرفتاری شده است، یک همزمانی تصادفی بوده است.

یک «مقام ارشد» دولت اسرائیل گفته است که کشورش «این احتمال را بعید نمی داند» که از مناسبات تازه آشکار شده این کشور با عمان، «به عنوان پلی برای دیالوگ با ایران و سوریه استفاده شود».

دکتر رونن برگمن، روزنامه نگار اسرائیلی که کارشناس امور اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل است، جمعه شب به شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل گفت، «مقام ارشد» اسرائیلی، که نخواسته نامش برده شود، به او گفته است که بعد از عمان، ممکن است کشورهای عرب دیگری، مناسبات پشت پرده خود را با اسرائیل آشکار کنند.

سلطان نشین عمان اما در طول حدود ۴۰ سال موجودیت جمهوری اسلامی ایران، مناسبات نزدیکی با تهران دارد و میانجی گر موفق میان ایران و آمریکا در دولت باراک اوباما بود؛ مذاکراتی که تهران و واشینگتن را به دستیابی به برجام، توافق هسته‌ای با ایران، رساند؛ اسرائیل بشدت با برجام مخالف بود و از خروج دولت دونالد ترامپ آمریکا از برجام، از تابستان امسال، استقبال کرد.

خبر سفر نتانیاهو به مسقط، تا پیش از بازگشت وی به اورشلیم، کاملا محرمانه مانده و به رسانه‌های کشورش درز نکرده بود هر چند که نتانیاهو در روزهای گذشته دوباره گفته بود که مناسبات کشورش با برخی دولت‌های عربی منطقه به میزان چشمگیری پیشرفت کرده است.

نخست وزیر اسرائیل بارها در دوره اخیر گفته است که نگرانی از برنامه اتمی و عملکرد منطقه‌ای ایران، کشورهای مهم عربی را به اسرائیل نزدیک کرده است.

او در سخنرانی اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، برجام با همه بدی اش، یک مزیت داشت و آن، نزدیک شدن کشورهای عرب به اسرائیل در حدی بود که تا قبل از آن مانند یک رویای دور به نظر می رسید.

همواره تصور بر این بوده است که اشاره نتانیاهو در این نوع سخنان، به کشوری مانند عربستان است.

عمان با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک ندارد؛ بعد از توافق سال ۱۹۹۳ اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین که به برپایی تشکیلات خودگردانی در سرزمین‌های فلسطینی انجامید، یک دفتر حفاظت منافع تجاری اسرائیل در مسقط گشوده شد، که در سال ۱۹۹۷ بسته شد.

اسحاق رابین که پیمان صلح با فلسطینی‌ها را امضا کرده بود، از عمان دیدار کرده بود؛ در آن زمان نیز سلطان قابوس حاکم عمان بود. در سال ۱۹۹۶ و پس از قتل رابین، شیمون پرز، نخست وزیر موقت اسرائیل، از عمان دیدار و با سلطان قابوس گفت و گو کرد.

وزیر خارجه عمان تنها برای خاکسپاری رابین در سال ۱۹۹۵ به اسرائیل آمد. اما زمانی که زیپی لیونی در دولت اهود اولمرت، وزیر خارجه بود، چند بار با وزیر خارجه وقت عمان، در نیویورک دیدار کرد.

به نوشته وای.نت، دولت آمریکا در آستانه اعلام طرح صلح خود برای اسرائیل و فلسطینیان، موسوم به «معاهده قرن»، عمان را تشویق کرده تا مناسبات با اسرائیل را بهبود ببخشد.