شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

واکنش ایران به سفر نتانیاهو به عمان، واکنش کاربران توییتر به دیدار نتانیاهو و سلطان قابوس، توقف انتقال نفت خام از کرکوک به ایران از سوی دولت عراق و رد کردن طرح تشکیل «کمیته قانون اساسی» سوریه از سوی دمشق، از جمله مهم ترین عناوین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش وزارت خارجه به ادعای مذاکره ایران و آمریکا در عمان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روابط عمومی وزارت امور خارجه با توجه به ادعای تازه آقای کریمی قدوسی مبنی بر تلاش، تمایل و اقدام وزارت امور خارجه در برقراری تماس و مذاکره با دولت ایالات متحده آمریکا در یکی از کشورهای همسایه، موارد زیر را به اطلاع عموم ملت شریف ایران می رساند؛

1- به صراحت اعلام می شود تمام ادعاهای ایشان در خصوص تمایل وزارت امور خارجه به برقراری تماس و مذاکره با دولت آمریکا و نیز انجام مذاکره با طرف های آمریکایی در یکی از کشورهای همسایه غلط و بی پایه است و به شدت تکذیب می شود.

2- وزارت امور خارجه در تمامی سطوح و ارکان مدیریتی و کارشناسی، خود را تابع اوامر و سیاست های ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری به ویژه در خصوص چگونگی تعامل و برخورد با دولت ایالات متحده آمریکا می داند و قطعا گامی فراتر یا عقب تر بر نخواهد داشت.

3- وزارت امور خارجه و دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران خود را دیده بان منافع ملی و مصالح کشور دانسته و تعهد و پایبندی خود به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی را منوط به ارائه تصویری واقعی از تحولات و روندهای در حال وقوع در منطقه، جهان و نظام بین الملل می دانند و خود را موظف به ارائه دیدگاه کارشناسی به مقامات عالیه دولت و نظام می بینند. افزون بر آن در شرایط کنونی اصولا دیدگاه کارشناسی دستگاه دیپلماسی کشور بر بی فایده بودن هر نوع مذاکره با دولت عهدشکن، قانون گریز و ضد ایران آقای ترامپ استوار است.

4- بخشی از سخنان اخیر آقای قدوسی اخباری است که چون همیشه وی ادعا می کند از منابع موثقی دریافت کرده و به آنها اطمینان دارد که تمامی آنها تکذیب می شود. برای چندمین بار است که این نماینده محترم مجلس به سادگی اسیر اخبار نادرست و سرا پا غلط منابع خبری خود می شود و خود را به ابزار انتشار اخبار بی پایه و بنیان منابعی تبدیل می کند که هدفشان ایجاد التهاب در جامعه و فضاسازی علیه وزارت امور خارجه و دلسرد کردن نیروهای دلسوز و مردم هشیار و آگاه ایران نسبت به دستگاه دیپلماسی کشور و بازی کردن ناآگاهانه در نقشه ای است که دشمنان کشور ترسیم است.

5- بی شک تمامی مقامات، کارکنان و دیپلمات های وزارت امور خارجه که طی سالیان اخیر و بخصوص طی چند هفته اخیر آماج بدترین و تندترین حملات رسانه ای برخی گروه ها و تشکل های همسو و همفکر این نماینده محترم قرار گرفته اند، ریشه این حملات و اتهامات واهی را موفقیت و کامیابی دستگاه دیپلماسی و در خوش بینانه ترین حالت ناشی از عصبیت و نگاه جناحی و فقر و فقدان یک نگاه ملی و فرا جناحی مبتنی بر مصالح و منافع مردم ارزیابی می کنند که در هر صورت جای بسی تأسف است، افرادی بدین سان برای رسیدن به امیال سیاسی خود و در کسوت نمایندگی مردم چنین شیوه و رویه ناپسندی را پیشه خود ساخته اند.

واکنش ایران به سفر نتانیاهو به عمان/توقف انتقال نفت خام از کرکوک به ایران از سوی دولت عراق/ واکنش وزارت خارجه به ادعای مذاکره ایران و آمریکا در عمان

6- در پایان، تأکید می شود با توجه به پافشاری ایشان به ادامه اظهارات و اخبار کذب، نادرست و بی پایه علیه وزارت امور خارجه، که در سال های اخیر بارها شاهد آن بوده ایم و از آنجایی که به نظر می رسد، نماینده مذکور قصدی برای اصلاح روش و منش خود ندارد، به ایشان توصیه می کنیم، منابع دریافت اخبار کذب و تکراری خود را تغییر دهد تا این گونه شهره به بیان اخبار نادرست و کذب نشود.

واکنش ایران به سفر نتانیاهو به عمان

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتقاد از سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان، هدف از این دیدار را ایجاد اختلاف میان کشورهای مسلمان توصیف کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سفر نخست وزیر رژیم اشغالگر صیهونیستی به عمان، ضمن انتقاد از این سفر گفت: «از نظر ما کشورهای اسلامی منطقه نباید تحت فشار کاخ سفید به رژیم غاصب صهیونیستی فضای تحرک برای ایجاد مصائب و مشکلات جدید در منطقه دهند.»

وی افزود: «بی شک این رژیم در پی ایجاد اختلاف میان کشورهای مسلمان و سر پوش نهادن بر هفتاد سال غصب و تجاوز و کشتار مردم مظلوم فلسطین است.»

قاسمی اظهار داشت: «به نظر می رسد از آغاز دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ، لابی صهیونیستی در کاخ سفید و دولت آمریکا بیش از پیش در جهت منافع غیر مشروع رژیم صهیونیستی و فشار بر کشورهای اسلامی برای عادی سازی مناسبات دیپلماتیک با غاصبان قبله اول مسلمین فعال شده اند.»

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: «تاریخ و تجربه نشان می دهد، عقب نشینی و تن دادن به خواسته های نامشروع آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی، آنها را برای فشار و پیشروی بیشتر در منطقه و نادیده گرفتن حقوق مسلم و بحق ملت فلسطین جسورتر می کند.»

واکنش ایران به سفر نتانیاهو به عمان/توقف انتقال نفت خام از کرکوک به ایران از سوی دولت عراق/ واکنش وزارت خارجه به ادعای مذاکره ایران و آمریکا در عمان

روز جمعه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفری غیرعلنی به عمان، با سلطان قابوس پادشاه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

آخرین باری که یک مقام صهیونیست از عمان دیدار کرد، به سال 1996 برمی گردد. در آن سال، شیمون پرز با سفر به عمان و قطر دفتر نمایندگی تجاری اسرائیل را در این دو کشور افتتاح کرده بود.

واکنش کاربران توییتر به دیدار نتانیاهو و سلطان قابوس

دیدار ناگهانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از کشور عمان و دیدار با سلطان قابوس بازتاب وسیعی در میان کاربران شبکه اجتماعی توئیتر داشت. کاربران از این دیدار به عنوان اقدامی تکان دهنده و ضربه زننده به موضوع فلسطین نام بردند و به آن اعتراض کردند.

مخالفان این دیدار با ایجاد هشتگ های #عمانی_ضد_التطبیع و’#لا_للتطبیع به این ملاقات واکنش نشان دادند و به آن اعتراض کردند.

‘یاسر الزعاتره’ نویسنده فلسطینی – اردنی از این دیدار به عنوان ‘بدترین نوع عادی سازی روابط در میان اعراب و خلیج (فارس)’ نام برده و می نویسد: آنها از چه صلحی صحبت کرده اند ؟ چه عاقبت شومی در انتظار منطقه است؟

‘سلمی الجمل’ گوینده شبکه الجزیره قطر با تأیید موضع نویسنده فلسطینی می نویسد: عادی سازی روابط ( با اسراییل ) در هر مکان و از سوی هر دولتی و به هر شکلی اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ورزشی پذیرفتنی نیست.

«حامد الرحیل»، کاربر اهل سعودی هم در جمله ای طنز آمیز می نویسد: سلطان قابوس از ما سعودی ها که متهم به انجام معامله قرن بودیم انتقام گرفت.

کاربر دیگری که خود را تبعه امارات معرفی می کند، می گوید، او امیدوار بود سلطان قابوس زندگی خود را به جای استقبال از قاتل جنایتکار و دشمن خدا و رسولش، با عاقب خوشی به پایان برساند.

کاربر دیگری که خود را عمانی معرفی کرده، با اشاره به آیه 120 سوره بقره می نویسد: همکاری و تعامل با دولت یهود را هفتاد سال تجربه کردیم اما چیزی غیر از نقض قوانین و معاهده ها به دست نیاوردیم.

‘محمد السرحانی’ یک فعال عربستانی با انتشار عکسی از نتانیاهو که در حال اشاره به نقاطی از نقشه عمان هست، نگرانی خود را نسبت به علاقه نتانیاهو به نقشه عمان ابراز کرده می نویسد او با آتش بازی می کند.

‘عادل المرزوق’ روزنامه نگار بحرینی می نویسد: نتانیاهو در ضیافت عمان و ورزشکاران او همراه با قطر و امارات. تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

توقف انتقال نفت خام از کرکوک به ایران از سوی دولت عراق

رسانه سعودی مدعی شد، عراق انتقال نفت خام از کرکوک به ایران را در ماه نوامبر در راستای فرمانبرداری به تحریم های آمریکا ضد ایران متوقف می کند.

العربیه به نقل از برخی منابع که آنها را آگاه به صدور نفت عراق خواند، مدعی شد، عراق انتقال نفت خام از میدان نفتی کرکوک به ایران در ماه نوامبر را در راستای فرمانبرداری از تحریم های آمریکا علیه همسایه خود متوقف خواهد کرد.

این رسانه سعودی به نقل از منابع خود اعلام کرد: عراق در حال حاضر ۳۰ هزار بشکه در روز نفت خام به ایران منتقل می کند.

منابعی که العربیه به آنها استناد کرده، گفته اند که دولت عراق با اقلیم کردستان عراق درباره ازسرگیری صدور نفت خام به بندر جیهان ترکیه از طریق منطقه کُردی به توافق رسیده و این توافق منتظر موافقت نهایی نخست وزیر جدید عراق و وزیر نفت آن است.

رد کردن طرح تشکیل «کمیته قانون اساسی» سوریه از سوی دمشق

«استفان دی میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که مقامات دمشق طرح تشکیل کمیته ای جهت تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه را رد می کنند.

این فرستاده ویژه سازمان ملل، که قرار است در ماه نوامبر از سمت خود کناره گیری کند، اظهار داشت: «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه یکی از ارکان مرکزی این کمیته را رد کرده است؛ کمیته ای که سازمان ملل امیدوار است، مبنایی برای پایان دادن به جنگ داخلی هفت ساله در سوریه فراهم نماید.

گفتنی است، دی میستورا از ژانویه گذشته برای تشکیل کمیته ای جهت تدوین قانون اساسی جدید تلاش کرده است. طبق طرح پیشنهادی سازمان ملل، این کمیته مشتمل بر ۱۵۰ تن خواهد بود: ۵۰ تن به نمایندگی از سوی دولت قانونی سوریه، ۵۰ تن به نمایندگی از سوی معارضان سوری و ۵۰ تن باقی مانده نیز از سوی سازمان ملل معرفی می شوند.

واکنش ایران به سفر نتانیاهو به عمان/توقف انتقال نفت خام از کرکوک به ایران از سوی دولت عراق/ واکنش وزارت خارجه به ادعای مذاکره ایران و آمریکا در عمان

طبق گفته دی میستورا، ولید معلم خاطرنشان کرده است، مقامات دمشق و مسکو «موافقت کرده اند، سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با همراهی دولت سوریه و با مشورت و همفکری یکدیگر یک طرح پیشنهادی را ارائه خواهند کرد».