پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترامپ قانون تشدید تحریم حزب‌الله را امضا کرد!

ترامپ قانون تشدید تحریم حزب‌الله را امضا کرد!

 

ترامپ و ژنرال آلفرد گری، فرمانده واحد تفنگداران مستقر در بیروت – رئیس جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر تشدید تحریم حزب‌الله از موفقیت خود در محدود کردن فعالیت حکومت ایران سخن گفته است

رئیس جمهوری آمریکا مصوبه تشدید تحریم مالی حزب‌الله لبنان و مجازات حامیان مالی این گروه امضا کرده و ایران را هدف حملات لفظی شدید قرار داده است.

دفتر ارتباطات رسانه‌ای کاخ سفید گفته است که مصوبه کنگره برای تشدید تحریم حزب‌الله لبنان در مراسم سی و پنجمین سالگرد انفجار در مقر تفنگداران آمریکایی امضا شده و افزوده است که هدف از این قانون “جلوگیری کامل حزب‌الله از دسترسی به شبکه مالی جهانی و کاهش برخورداری از منابع مالی است.”

در این اطلاعیه با اشاره به کشته شدن نظامیان آمریکایی در انفجار بیروت آمده است: “ایالات متحده هرگز جان‌های گرانقدری را که در آن روز از دست رفت فراموش نمی‌کند و با دست زدن به اقداماتی علیه قاتلان قربانیان، یادشان را گرامی می‌دارد.”

این اطلاعیه افزوده است: “تحت رهبری پرزیدنت ترامپ، ایالات متحده تحریم‌هایی تاریخی را علیه حزب‌الله و متحد اصلی آن، یعنی رژیم فاسد ایران به اجرا گذاشته است.”

دفتر ارتباطات رسانه‌ای کاخ سفید یادآور شده است که در سال جاری، شمار تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله لبنان از هر سال دیگری بیشتر بوده و علاوه بر آن “روز ٥ نوامبر، تمامی تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده علیه ایران، که براساس توافق هسته‌ای یکطرفه و زیانبار لغو شده بود، بار دیگر احیا خواهد شد.”

اطلاعیه مطبوعاتی کاخ سفید گروه حزب‌الله را به دست داشتن در اقدامات مجرمانه هم متهم کرده و گفته است که “تحریم‌های جدید آن دسته از شهروندان و نهادهای دولتی خارجی را هدف قرار می‌دهد که آگاهانه از حزب‌الله لبنان و شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و اقدامات مجرمانه مرتبط با این گروه حمایت به عمل می‌آورند.”

اطلاعیه کاخ سفید از شماری از اعضای کنگره که در همکاری با دولت، طرح تحریم “حزب‌الله دست نشانده ایران” را تهیه کرده و به تصویب کنگره رسانده‌اند، سپاسگزاری کرده است.

در این اطلاعیه، جنبش حزب‌الله لبنان به “ربودن، شکنجه و قتل شهروندان آمریکایی از جمله حمله وحشیانه به مقر تفنگداران دریایی در سال ١٩٨٣” متهم شده است.

روز ٢٣ اکتبر سال ١٩٨٣ و در جریان جنگ داخلی لبنان، دو کامیون مملو از مواد منفجره وارد قرارگاه‌های نظامیان خارجی شدند که با ماموریت صلحبانی و جلوگیری از درگیری بین گروه‌های مسلح لبنانی به آن کشور اعزام شده بودند. هدف اصلی این حملات انتحاری، نظامیان آمریکایی و فرانسوی بودند.

در این حمله ٢٤١ نظامی آمریکایی از واحد تفنگداران دریایی، نیروی دریایی و نیروی زمینی آن کشور و یک شهروند لبنانی کشته، و ١٢٨ تن دیگر زخمی شدند. همچنین، ٥٨ نظامی فرانسوی و ٥ شهروند لبنانی نیز در حمله به مقر نظامیان فرانسه جان خود را از دست دادند. پیشتر، در ماه آوریل همان سال ٦٣ نفر از جمله ١٧ شهروند آمریکایی در انفجار در سفارت آمریکا در بیروت کشته شده بودند.

مسئولیت انفجار بیروت را گروهی به نام “جهاد اسلامی” برعهده گرفت اما بعدها مقامات آمریکایی گفتند که عناصری که بعدا جنبش حزب‌الله را تشکیل دادند با هدایت ایران مسئول این عملیات بودند. بر همین اساس، بازماندگان حملات بیروت با مراجعه به مراجع قضایی آمریکا، خواستار دریافت غرامت از جمهوری اسلامی شدند.

رئیس جمهوری آمریکا در مراسم یادبود کشته شدگان انفجارهای بیروت، در اشاره به حزب‌الله گفت “به استثنای القاعده، دست هیچ گروه تروریستی دیگری تا این حد به خون آمریکاییان آغشته نیست.”

وی گفت که قانون جدید حاوی افزایش فهرست کسانی است که به خاطر معامله با حزب‌الله مشمول تحریم آمریکا می‌شوند. آقای ترامپ افزود: “ما شبکه‌های مالی و عملیاتی آنها را، که در گذشته بسیار غنی بود و دیگر به همان غنی نیست، هدف قرار می‌دهیم، مختل می‌کنیم و از میان می‌بریم.”

رئیس جمهوری آمریکا حکومت ایران را نیز هدف حمله لفظی قرار داد و گفت: ” وقتی من به ریاست جمهوری رسیدم، ایرانیان در پی گسترش نفوذ خود در مدیترانه بودند، داشتند بر همه چیز مسلط می‌شدند؛ اما حالا سخت در تلاشند تا جان سالم به در ببرند.”