دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

تشکیل هیئت پارلمانی عراق برای مقابله با حمله ترکیه، بالا گرفتن مناقشات درآلمان بر سر فروش تسلیحات به عربستان سعودی، تظاهرات در ترکیه برای آزادی روزنامه‌نگار سعودی، دیدار ظریف با یهودیان ضدصهیونیسم و ادامه خرید نفت ایران از سوی هند از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به هشدار جان کری در مورد خطر وقوع جنگ با ایران بدون برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، “جان کری” وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز جمعه درباره جنگ با ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داد.

کری که در شورای روابط خارجی سخنرانی می کرد، ‌گفت: با عقب نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای،‌احتمال یک درگیری در منطقه بسیار بیشتر شد چون افرادی وجود دارند که دوست دارند آمریکا ایران را بمباران کند.

وی افزود که ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان و “حسنی مبارک” رئیس جمهور سابق مصر،‌هر دو به وی گفته بودند که آمریکا باید به ایران حمله کند.

هشدار جان کری در مورد خطر وقوع جنگ با ایران بدون برجام/بالا گرفتن مناقشات درآلمان بر سر فروش تسلیحات به عربستان سعودی/تظاهرات در ترکیه برای آزادی روزنامه‌نگار سعودی/ دیدار ظریف با یهودیان در نیویورک

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل نیز از “باراک اوباما” رئیس جمهور سابق آمریکا نیز خواسته بود تا چراغ سبز حمله به ایران را صادر کند.

وی گفت: چیزی که ترامپ انجام داد این است که هم اکنون افرادی را در ایران قدرتمند کرد که می گفتند با آمریکا تعامل نکنید، آنها شما را آتش خواهند زد.

تشکیل هیئت پارلمانی عراق برای مقابله با حمله ترکیه

الکعبی نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق عنوان کرد: اگر ترکیه عملیات نظامی خود در شمال عراق را متوقف نکند برای اتخاذ تدابیر لازم به سازمان ملل مراجعه خواهند کرد.

وی افزود: عراق دولتی با حاکمیت مستقل است و هیچ کشوری در جهان بر عراق حاکمیت ندارد و در صورت بروز مشکل بغداد برای حل مشکلات بین المللی و منطقه ای به سازمان ملل مراجعه خواهد کرد.

نماینده پارلمان عراق ادامه داد: عراق مداخله ترکیه در امور داخلی اش را نمی پذیرد و پارلمان این کشور نیز قاطعانه با هر گونه مداخله خارجی مخالف است.

وی با تاکید بر اینکه برای توقف مداخلات در شمال عراق هیأتی پارلمانی برای گفتگو با ترکیه تشکیل خواهد شد، افزود: در صورتی که آنکارا به گفتگو پاسخ مثبت ندهد و با توقف عملیاتش در عراق مخالفت کند، بغداد برای توقف این مداخله به سازمان ملل مراجعه خواهد کرد.

بالا گرفتن مناقشات درآلمان بر سر فروش تسلیحات به عربستان سعودی

بعد از انتشار گزارش هایی مربوط به تصویب مجوز صادرات تسلیحات دولت ائتلافی جدید در آلمان به عربستان سعودی انتقادهای زیادی از طرف حزب سوسیال دموکرات به این اقدام دولت شکل گرفته است.

هفته نامه “اشپیگل” در گزارشی از بالا گرفتن مناقشات در دولت ائتلافی آلمان درباره صادرات تسلیحات به عربستان سعودی خبر داده و نوشت: دولت ائتلافی آلمان در معرض خطر مناقشات جدید بر سر مسئله صادرات تسلیحات به عربستان قرار گرفته است.

هشدار جان کری در مورد خطر وقوع جنگ با ایران بدون برجام/بالا گرفتن مناقشات درآلمان بر سر فروش تسلیحات به عربستان سعودی/تظاهرات در ترکیه برای آزادی روزنامه‌نگار سعودی/ دیدار ظریف با یهودیان در نیویورک

بر اساس اطلاعات هفته نامه “اشپیگل”، نمایندگان بلند پایه حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان خواستار رای گیری در این باره در فراکسیون حزبشان هستند. آن ها بر این عقیده اند که در نهایت باید در دولت ائتلافی یک رویکرد سختگیرانه ای در قبال این مسئله اتخاذ شود.

  چندی پیش هفته نامه اشپیگل در گزارشی نوشت که  دولت آلمان از زمان ادای سوگند خود در ماه مارس صادرات تسلیحاتی به ارزش حدود 254 میلیون یورو به عربستان سعودی تصویب کرده است.

تظاهرات در ترکیه برای آزادی روزنامه‌نگار سعودی

انجمنی متشکل از روزنامه نگاران عرب-ترک، جمعه آزادی جمال خاشقجی، یک روزنامه نگار سعودی که از روز سه شنبه در ترکیه ناپدید شده است را خواستار شد.

به رغم انکارهای ریاض، این انجمن تأکید دارد روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول نگهداشته شده است. «خانه روزنامه نگاران عرب» در ترکیه در تجمعی مقابل کنسولگری عربستان آزادی این روزنامه نگار را درخواست کرد. جمال خاشقجی که به ویژه سردبیری مقالات سیاسی را در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به عهده دارد از زمانی که روز سه شنبه به کنسولگری کشورش در ترکیه وارد شد دیده نشده است.

دیدار ظریف با یهودیان ضدصهیونیسم

جمعی از یهودیان ضدصهیونیسم روز جمعه در نیویورک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.

هشدار جان کری در مورد خطر وقوع جنگ با ایران بدون برجام/بالا گرفتن مناقشات درآلمان بر سر فروش تسلیحات به عربستان سعودی/تظاهرات در ترکیه برای آزادی روزنامه‌نگار سعودی/ دیدار ظریف با یهودیان در نیویورک

ظریف که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌همراه حسن روحانی رئیس جمهور ایران به نیویورک سفر کرده است، دیدارها و مذاکرات مفصلی را با مقامات خارجی برگزار کرده است.

ادامه خرید نفت ایران از سوی هند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از هند گزارش داد که این کشور به رغم اعمال تحریم های آمریکا در ماه آینده، به خرید نفت از ایران ادامه می دهد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد دو منبع آگاه گفتند که هند به رغم اجرایی شدن تحریم های آمریکا در 4 نوامبر (13 آبان) 9 میلیون بشکه نفت در این ماه از ایران خریداری می کند.

یکی از این منابع گفت: پالایشگاه های هند سفارش 9 میلیون بشکه نفت از ایران را برای ماه نوامبر داده اند.

براساس این گزارش، از این مقدار، 6 میلیون بشکه از سوی «شرکت نفت هند» و 3 میلیون بشکه نیز از سوی «پالایشگاه و پتروشیمی منگلور» خریداری شده است.

یک منبع دیگر نیز گفت که هند به روابط خود با ایران و آمریکا که دو شریک مهم انرژی این کشور هستند، ادامه می دهد.

وی همچنین تاکید کرد که با توجه به تلاش اروپا برای ایجاد نظام پرداخت مستقل از آمریکا، هند قصد دارد که از این امکان برای تبادلات مالی با ایران استفاده کند.