دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » راهبرد «مقابله با تروریسم» آمریکا، راهکار تازه واشنگتن برای مقابله با رژیم ایران !

راهبرد «مقابله با تروریسم» آمریکا، راهکار تازه واشنگتن برای مقابله با رژیم ایران !

مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتون که «راهبرد ملی برای مقابله با تروریسم» را تشریح می‌کرد، روز پنجشنبه ۱۲ مهر گفت که ایران از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تاکنون «بانک مرکزی جهانی برای تروریسم بین‌المللی» بوده است.

دولت آمریکا که در ماه‌های گذشته تقریبا هر روز مواضعی علیه ایران اتخاذ کرده، این بار در سند «راهبرد ملی مبارزه با تروریسم» دوباره نظام ولایت فقیه حاکم بر ایران را حامی تروریسم معرفی کرده است.

به گزارش تابناک، در ابتدای این گزارش با اشاره به اینکه آمریکا با تهدید «گروه‌های تروریستی افراط‌گرای اسلامی» روبرو است، عنوان شده است: «ما همچنان با تهدیدات نظام ایران، یعنی مهمترین حامی دولتی تروریسم، از طریق شبکه جهانی عوامل نظام ایران و حمایت جاری این کشور از مجموعه‌ای از گروه‌های تروریستی، روبرو هستیم.»

در این سند با بیان اینکه راهبرد «آمریکا در وهله اول» به معنی «آمریکای تنها» نیست، اشاره شده که آمریکا برای مقابله با «تهدید گروه‌های تروریستی مورد حمایت نظام ایران» و «تروریسم رادیکال اسلامی» به دنبال جذب حمایت و گسترش نقش شرکای بین‌المللی خود است.

این سند از حزب‌الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی مورد حمایت نظام ایران یاد کرده و مدعی شده که نظام ولایت فقیه از این گروه و گروه‌های دیگر برای «گسترش نفوذ خودش در عراق، لبنان، اراضی فلسطینی، سوریه، یمن و بی‌ثبات‌سازی کشورهای رقیب» استفاده می‌کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز پنج‌شنبه این سند راهبردی را «جامع و کامل‌ترین راهبرد مبارزه با تروریسم» آمریکا توصیف کرد، به نقش عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در حمایت از گروه‌های تروریستی اشاره‌ای نشده است.

این در حالی است که پیش از این مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگوی بی‌نام با رسانه‌های این کشور به نقش برخی از این کشورها در رشد و قدرت گرفتن القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی داشته‌اند، اذعان کرده‌اند.

این سند ۲۵ صفحه‌ای، راهبرد آمریکا برای «مبارزه با تروریسم» را در ۶ محور دسته‌بندی کرده، که عبارتند از:

۱. پیگرد تهدید تروریستی تا منبع آن

۲. قطع ارتباط تروریست‌ها از منبع حمایت مالی، مادی و تجهیزاتی

۳. مدرن‌سازی و یکپارچه‌سازی مجموعه گسترده‌تری از ابزارها و اختیارات ایالات متحده برای مبارزه با تروریسم و محافظت از کشور

۴. حفاظت از زیرساخت‌های ایالات متحده و ارتقا آمادگی

۵. مبارزه با یارگیری و ترویج افراط‌گرایی

۶. تقویت توانمندی‌های مبارزه با تروریسم شرکای بین‌المللی

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که به مناسبت رونمایی از این راهبرد منتشر کرده، گفته است: «ما تروریست‌های افراط‌گرای اسلامی مانند داعش و القاعده را شکست می‌دهیم، برای مقابله با تهدیدات تروریستی آتی جعبه ابزار چالاک خود برای مبارزه با تروریسم را توسعه می‌دهیم، تهدیدات در حال ظهور را بازمی‌داریم، شبکه تروریستی جهانی رژیم ایران را به عقب می رانیم و از امنیت کشور خود اطمینان می‌یابیم.»

آقای بولتون می‌گوید: هدف آمریکا این است که هیچ‌گونه استثنایی در زمینه خرید نفت از ایران برای کشورهای دیگر قائل نشویم.
به گزارش رادیوفردا آقای بولتون می‌گوید: هدف آمریکا این است که هیچ‌گونه استثنایی در زمینه خرید نفت از ایران برای کشورهای دیگر قائل نشویم.

جان بولتون تصریح میکند که «گروه‌های تروریستی اسلامگرای افراطی مهمترین تهدید فراملی برای آمریکا و منافع خارجی آن هستند». ایالات متحده همچنین با تهدیدهای ایران روبروست که به اعتقاد او، «بانک مرکزی جهانی برای تروریسم بین‌المللی» است.

وزارت خارجه آمریکا در سال‌های اخیر در گزارش‌های سالانه‌اش همواره از ایران به عنوان «بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان» یاد کرده است.در گزارش وزارت امور خارجه این کشور برای سال ۲۰۱۷ که ۲۸ شهریور امسال منتشر شد، آمریکا گفت که ایران و گروه‌های نیابتی آن مسئول دمیدن در آتش خشونت در افغانستان، بحرین، عراق، لبنان و یمن هستند.

بر اساس این گزارش، جنگجویان ایرانی و شبه‌نظامیان مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی، نظیر گروه حزب‌الله لبنان، از جنگ سوریه با دل و جرات بیشتری بیرون آمده و تجربیات رزمی با ارزشی کسب کرده‌اند که قصد دارند تا در جاهای دیگر از آن استفاده کنند.

آقای بولتون در بخش دیگری از سخنان روز پنجشنبه‌اش با اشاره به تحریم‌های آمریکا بویژه از روز ۱۴ آبان امسال گفت: هدف این است که هیچ‌گونه استثنایی در زمینه خرید نفت از ایران برای کشورهای دیگر قائل نشویم، تا احتمالا فروش نفت تهران را به صفر برسانیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت امسال از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام» خارج شد و اواسط مردادماه دور نخست تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران در نتیجه برجام را بازگرداند.

قرار است دور دوم تحریم‌ها که صنعت نفت ایران را هدف می‌گیرد از روز ۱۴ آبان به مرحله اجرا در آید. برخی از کشورهای آسیایی که از خریداران عمده نفت ایران هستند در ماه‌های اخیر خریدهای نفتی خود از تهران را قطع کرده یا به شدت کاهش داده‌اند.

آقای بولتون می‌گوید که هدف آمریکا «این است که هیچ استثنایی از تحریم‌ها علیه صادرات نفت و گاز ایران وجود نداشته باشد و خلاصه صادرات نفتی آن به صفر برسد».

وی افزود: «من نمی‌گویم که لزوما به این هدف دست خواهیم یافت ولی هیچ کسی درباره این هدف دچار وهم و خیال شود».

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «شما می‌توانید امکان کاهش تا رسیدن به نقطه صفر را در نظر بگیرید، گرچه شاید فورا به تحقق نپیوندد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارم مهر شدیدا به کشورهای جهان هشدار داد که یا با تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران همراهی کنند یا اینکه با «پیامدهای وخیمی» روبرو خواهند شد.

وی با اشاره به توافق سال ۱۳۹۴ با ایران موسوم به «برجام» گفت: «از زمانی که این توافق منعقد شده، فقط باعث تشدید رویکرد تهاجمی ایران شده است. این رژیم از منابع جدید ناشی از برجام استفاده کرده تا از تروریسم حمایت کند، برنامه موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را توسعه دهد و به هرج‌ومرج دامن بزند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر

به گزارش بی بی سی فارسی آقای بولتون روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران در توضیح “راه‌برد ملی برای مقابله با تروریسم”، گفت که تمرکز این راه‌برد روی ایران هم هست.در گزارش سال ۲۰۱۷ که اخیرا منتشر شد، آمریکا گفته است که ایران و گروه‌های نیابتی آن به آتش خشونت در افغانستان، بحرین، عراق، لبنان و یمن دامن می‌زنند.

جان بولتون، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا، که نقش عمده‌ای در سیاست‌گذاری در حوزه امنیت ملی دارد، در گفت‌وگو با خبرنگاران به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت که با دور بعدی تحریم‌ها، “هدف ما این است که هیچ استثنایی در زمینه خرید نفت و گاز و میعانات از ایران قائل نشویم، تا فروش آنها را به صفر برسانیم. نمی‌گویم لزوما به این هدف می‌رسیم ولی هیچ‌کس نباید درباره هدف ما دچار توهم شود. می‌توان به احتمال رسیدن به صادرات صفر چشم داشت. ولی شاید لزومی هم ندارد فورا این اتفاق بیفتد.”

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در روزهای اخیر و در جریان سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت که آمریکا تحریم تازه‌ای علیه ایران ندارد و آن‌چه وعده داده است که از ماه نوامبر اجرا کند، همین حالا در عمل اجرایی شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به کشورهای جهان هشدار داد که یا با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران همراهی کنند و یا با “پیامدهای وخیمی” مواجه می‌شوند.

جان بولتون در تابستان گذشته در گردهم‌آیی گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی که سازمان مجاهدین خلق از محوری‌ترین اعضای آن است، گفت: “تا قبل از سال ۲۰۱۹، ما که این‌جا هستیم، در تهران جشن خواهیم گرفت.”او یک روز پیش هم در جلسه خبری کاخ سفید با خبرنگاران باز هم به حکومت ایران تاخت و آن را یک “رژیم یاغی” خواند.

هم‌زمان رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا تاکید کرده است که ایالات متحده به دنبال درگیری و جنگ با ایران نیست و مسیر فشار دیپلماتیک و اقتصادی را دنبال می‌کند.ژنرال جوزف ووتل، روز پنج‌شنبه در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت: “به نظرم این‌طور نیست که خواستار جنگ با ایران باشیم و یا این‌که الان تمرکزمان روی این مسئله باشد.

هم در سخنان جان بولتون و هم در سند راه‌بردی جدید دولت آمریکا از عبارت “تروریسم اسلام افراطی” استفاده شده که رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، باراک اوباما، تاکید داشت از آن استفاده نشود چون به گفته او به نفع گروه‌های افراطی عمل می‌کند.

آقای بولتون در این کنفرانس تلفنی گفت: “پیام من به ایران و هرکس دیگر این است که ما دولت اوباما نیستیم.”