ولادیمیر پوتین با اعلام اینکه مسکو می‌خواهد همه نیروهای خارجی را از سوریه خارج کند، گفت که حضور نیروهای آمریکا در سوریه نقض پیمان سازمان ملل است.

کرملین، کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، پیش از این نیز از حضور نیروهای آمریکایی در سوریه انتقاده کرده و گفته بود که آمریکا از سوی سازمان ملل یا دولت سوریه چنین اجازه‌ای دریافت نکرده است.

او در پاسخ به سوالی درباره آمادگی روسیه برای ترک سوریه، گفت که در صورتی که دولت سوریه چنین چیزی بخواهد، روسیه نیروهایش را از خاک این کشور خارج خواهد کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که یک گروه نظامی جدید متعلق به ترکیه شامگاه سه‌شنبه وارد مناطق تحت سیطره مخالفان اسد در شمال غربی سوریه شد تا روند ایجاد منطقه ممنوعه در ادلب آغاز شود.

ترکیه نیروهایش را در 12 منطقه بازرسی در ادلب و پیرامون آن منتشر خواهد کرد تا توافق کاهش تنش را تضمین کند. توافق کاهش تنش در نشست آستانه مطرح و از سوی روسیه، ایران و ترکیه تضمین شد.

این توافق ترکیه را ملزم می‌کند تا مخالفان مسلح بشار اسد را وادار کند تسلیحات سنگین خود در منطقه ممنوعه را در 10 اکتبر تحویل دهند و تا 15 اکتبر نیز همه تندروها از منطقه خارج شوند. نیروهای ترک و پلیس روسیه محافظت از این منطقه را بر عهده خواهند داشت.