پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

اعلام اسامی ۷ نامزد ریاست‌جمهوری در عراق، طرح سناتور آمریکایی برای جلوگیری از جنگ با ایران، تأکید روسیه، ایران و ترکیه بر تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه و واکنش سعودی به توافق ترکیه و روسیه درباره ادلب از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. اعلام اسامی ۷ نامزد ریاست‌جمهوری در عراق

اسامی هفت نامزد واجد الشرایط برای منصب ریاست‌جمهوری را اعلام کردند که این اسامی عبارتند از:
۱-سروة عبد الواحد
۲-فؤاد حسین
۳-برهم صالح
۴-کمال قوتیلی
۵-سردارد عبد الله
۶-عبد اللطیف رشید
۷-سلیم همزه

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در جریان نشست امروز پارلمان اعلام کرد که ۳۱ نفر برای منصب ریاست‌جمهوری نامزد شده‌اند که از این تعداد ۷ نامزد توانستند شروط لازم برای نامزدی را کسب کنند.

وی گفت که ۱۴ نامزد سندی برای اثبات تجربه سیاسی خود ارائه نکرده و ۹ نامزد نیز رد صلاحیت شدند و یک نامزد هم انصراف داد.

طرح سناتور آمریکایی برای جلوگیری از جنگ با ایران

«تام یودال»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه (۲۷ سپتامبر/ ۵ مهر) طرحی ارائه کرده که خواستار جلوگیری از ورود دولت آمریکا به جنگ با ایران بدون مجوز کنگره این کشور است.

«یودال» در این طرح که نسخه‌ای از آن روی وب‌سایت سنا قرار گرفته خاطرنشان کرده ماده ۱ بند ۸ از قانون اساسی آمریکا اختیار اعلام جنگ را منحصراً در اختیار کنگره این کشور قرار می‌دهد.

او علاوه بر این، در بخش «برداشت کنگره» از این طرح پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام را یادآوری کرده و با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق تصریح کرده است: «عدم پایبندی ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک، خطر درگیری غیرالزام‌آور با ایران را در نبود مسیر دیپلماتیک روشن برای حل بحران افزایش می‌دهد.»

سناتور یودال با اشاره به اینکه جنگ با ایران، تجهیزات، پرسنل و اهداف سیاست خارجی آمریکا در سراسر منطقه را در خطر قرار می‌دهد محدودیت‌هایی را برای اختصاص منابع مالی لازم جهت اجرای عملیات نظامی علیه ایران قائل شده است.

در این طرح آمده است: «هیچ وجهی را نمی‌توان برای عملیات‌های نظامی در ایران یا علیه این کشور استفاده کرد، مگر در صورت تصویب قانون یا قطعنامه‌ای مشترک در کنگره آمریکا که بعد از اجرایی شدن این قانون، به طور مشخص استفاده از چنین وجوهی را مجاز کند.»

ارائه این طرح به معنی تبدیل شدن آن به قانون نیست. برای تبدیل شدن این طرح به قانون، ابتدا باید نسخه موازی آن در دیگر شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا یعنی مجلس نمایندگان ارائه شود.

تأکید روسیه، ایران و ترکیه بر تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه

وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، وزرای خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه شب گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشستی را حول محور «ادلب» سوریه برگزار کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، در این نشست سه‌جانبه با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نیویورک، سه طرف از توافق اخیر مسکو و آنکارا درباره ادلب استقبال کردند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «طرفین در این دیدار اوضاع میدانی را به صورت جزئی مورد بررسی قرار داده و چشم‌انداز آغاز روند پایدار واقعی اجرای راه‌حل سیاسی بحران سوریه را بررسی کردند».

این بیانیه می‌افزاید: «شرکت‌کنندگان در این نشست، توافقات درباره ایجاد ثبات در اوضاع ادلب را که در توافق سوچی در تاریخ 17 سپتامبر میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه نهایی شده بود، ارزیابی کردند. در نهایت بر این مسئله تأکید شد که این توافقات، حفاظت از جمعیت غیرنظامی را میسر ساخته و در عین حال ادامه مبارزات بدون سازش علیه تروریست‌ها را نیز ممکن می‌سازد».

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، وزرای خارجه سه کشور همچنین بر اهمیت تلاش‌های فعال بیشتر برای آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه تأکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است، «سه طرف یک بار دیگر بر تعهدات خود برای تلاش فعالانه‌تر در جهت تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بر اساس قطعنامه‌های تصویب شده در کنگره گفت‌وگوی مردمی سوریه و شورای امنیت تأکید کردند، چرا که این مسئله می‌تواند تصمیم‌گیری مردم سوریه درباره آینده کشورشان را ممکن سازد».

واکنش سعودی به توافق ترکیه و روسیه درباره ادلب

«عادل الجبیر» وزیر امورخارجه عربستان روز پنجشنبه توافق ترکیه و روسیه در مورد ادلب واقع در شمال غربی سوریه را مناسب و یک گام مثبت تعبیر کرد.

الجبیر این اظهارات را روز پنجشنبه در حاشیه جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بیان کرده است.

وزیر امورخارجه عربستان ادامه داد: زمانی که شما در جلوگیری از تشدید و وخامت یک جنگ موفق عمل کنید، در این صورت می توان از آن به گامی مثبت تعبیر کرد.

وی گفت: البته ما امیدواریم که موضوع ادلب در چارچوب مذاکره حل و فصل شود، همچنان این مساله را یک تحول مثبت می بینم.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای اش سی ام شهریورماه گذشته در سوچی به توافقاتی درباره صلح در استان ادلب رسیدند و یادداشت تفاهمی درباره تثبیت وضعیت در مناطق کاهش تنش در ادلب امضا کردند.

پوتین در مراسم امضای این یادداشت تفاهم گفت: تصمیم گرفتیم تا 15 ماه اکتبر (23 مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه، یک منطقه غیرنظامی به عمق 15-20 کیلومتر ایجاد کنیم.