چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اختلاف نظر فرانسه با آمریکا بر سر چگونگی رویارویی با نظام ایران، فقط یک جنگ زرگری است! نه چیزی بیش از آن!

اختلاف نظر فرانسه با آمریکا بر سر چگونگی رویارویی با نظام ایران، فقط یک جنگ زرگری است! نه چیزی بیش از آن!

مکرون با ابراز این نکته که باید بطور قانونمند و طراحی شده نظام ایران را در تنگنای تعیین کننده قرار داد، در سخنرانی خود در سازمان ملل متعاقب سخنرانی دونالد ترامپ اظهار داشت: “قانون جنگل نمی‌تواند به حل مسئله هسته‌ای ایران کمک کند”!!


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه

رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه سوم مهر با انتقاد از تصمیم همتای آمریکایی‌اش برای لغو برجام، تاکید کرد که برخوردهای یک‌طرفه و «قانون جنگل» نمی‌تواند به حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران منجر شود.امانوئل مکرون که پس از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: «چه چیزی واقعا به ما برای حل شرایط ایران کمک می‌کند؟ قانون جنگل و فشار یک طرفه؟ نه».وی سپس با حمایت از توافق هسته‌ای سه سال قبل شش قدرت‌ جهانی با ایران، گفت: «ما می‌دانیم که ایران در مسیر دستیابی به ظرفیت استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای قرار داشت. چه چیزی آن را متوقف کرد؟ توافق ۲۰۱۵ وین».رئیس‌جمهوری فرانسه سپس افزود: «امروز ما نباید تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کنیم، بلکه در نقطه مقابل آن، باید یک برنامه کاری گسترده‌تری ارائه دهیم که به ما توان برطرف کردن نگرانی‌های‌مان را از طریق گفت‌وگو و چندجانبه‌گرایی می‌دهد، از جمله نگرانی‌هایی که در رابطه با مسائل هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و منطقه‌ای وجود دارد و سیاست‌های ایران موجب آن شده است».

آقای ظریف و خانم موگرینی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سازمان ملل
بیشتر بخوانید:

تاکید ۱+۴ بر «پی‌گیری اقدامات برای پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران»

ساعاتی پیش از این، دونالد ترامپ طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دفاع از تصمیم خود برای خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای به شدت به ایران تاخت و گفت آمریکا کارزار «فشار اقتصادی» بر ایران را آغاز کرده تا مانع دستیابی آن به پول برای پیشبرد «دستور کار خونین» خود در سوریه و یمن شود.

وی که همواره مخالف این توافق بوده است و در کارزار انتخاباتی خود نیز وعده داده بود که در صورت رسیدن به کاخ سفید برجام را لغو خواهد کرد، گفت: «توافق اتمی ثروتی بادآورده برای رهبران ایران بود. از زمان امضای این توافق، بودجه نظامی (ایران) نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشته است… این دیکتاتوری از منابع (مالی) برای ساخت موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، افزایش سرکوب‌های داخلی، تامین مالی تروریسم و کشتار در سوریه و یمن استفاده می‌کند».

فرانسه و متحدان اروپایی آن منتقد برنامه موشکی ایران و سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه هستند اما تاکید دارند که مسئله هسته‌ای را باید از این موارد جدا کرد.

آنها گفته‌اند که به دنبال طراحی یک سازوکار مالی برای مبادلات تجاری با ایران و تضمین خرید نفت از تهران هستند.