شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

حمله دوباره جان بولتون به ایران، واکنش رژیم سعودی به حمله تروریستی در اهواز، انتقاد بی سابقه برادر پادشاه اردن از وضعیت این کشور، دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک و تسلط ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی در استان سویداء از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گدشته بوده اند. در این میان، باید به دعوت شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، نخست وزیر سوریه در دیدار با یا یک هیات اقتصادی از ایران به ریاست حسن دانایی مشاور معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس کمیسیون توسعه روابط اقتصادی بین ایران وسوریه و عراق، خواستار سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی در سوریه شد.

در جریان دیدار عماد خمیس با هیات ایرانی چشم اندازهای ارتقا و توسعه مراودات اقتصادی و فعال سازی طرح های سرمایه گذاری مشترک بین تجار دو کشور و اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش سطح مبادلات تجاری وتوسعه مبانی و اصول سامان دهنده انجام مبادلات و تسهیل آن با هدف دستیابی به اوج مبادلات و تحقق منافع مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عماد خمیس روابط سیاسی ریشه دار و متمایز بین سوریه و ایران را بنیانی استوار برای ارتقای روابط اقتصادی دانسته و از شرکت ها و فعالان اقتصادی ایران برای فعالیت و سرمایه گذاری در سوریه دعوت کرد.

حسن دانایی هم به نوبه خود اظهار داشت که همکاری اقتصادی بین دو کشور مسیر صحیح خود را طی می کند و طی این سفر چند طرح همکاری مشترک و ایجاد فرایندهای عملی کردن آن مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار جواد ترک آبادی سفیر ایران در سوریه نیز حضور داشت.

حمله دوباره جان بولتون به ایران

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه بار دیگر با ادبیات تهدید علیه ایران سخن گفت و تاکید کرد که واشنگتن تحریم‌های ظالمانه را «سختگیرانه» اجرا خواهد کرد.

بولتون که در نشستی به میزبانی نهاد ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» سخن می‌گفت، با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ کانال‌های مالی با ایران گفت: مقام‌های این اتحادیه خوب حرف می‌زنند، ولی در اقدام، ناتوان هستند.

وی درخصوص شبکه مالی اروپا برای مبادلات بانکی و پولی با ایران گفت: تحولات مرتبط با این ساختار را دنبال می‌کنیم. قصد نداریم بگذاریم که اروپا یا هر کشور دیگر تحریم‌ها را دور بزند.

بولتون بار دیگر از خریداران نفت ایران خواست که تا ماه آینده، تبادلات تجاری خود با ایران را قطع کنند؛ درخواستی که با مخالفت قاطع بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران از جمله چین و هند مواجه شده است.

دعوت شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در سوریه/حمله دوباره جان بولتون به ایران/واکنش رژیم سعودی به حمله تروریستی در اهواز/تسلط ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی در استان سویداء

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بار دیگر انتقادهای خود را متوجه نظام مالی بین‌المللی کرد و گفت: بانک‌ها و سرویس‌های پیام‌رسانی همچون سوئیفت، باید تجارت خود با ایران را به دقت مورد بازنگری قرار دهند و از خود بپرسند که آیا ارزش خطر کردن را دارد یا نه.

این اظهارات بولتون در شرایطی است که به گزارش رسانه های آمریکایی، حتی بانک‌های بزرگ آمریکایی همچون جی.پی مورگان و سیتی بانک که عضو شبکه مالی سوئیفت هستند، تا به اینجا در سیاست فشار به ایران با کاخ سفید همکاری نکرده‌اند.مشاور امنیت ملی ترامپ که سیاست‌گذاری های دولت متبوعش علیه ایران با درهای بسته مواجه شده است، روز سه شنبه بار دیگر به ادبیات تهدید روی آورد و خطاب به مقام‌های ایرانی گفت: اگر با ما، متحدان و شرکایمان به مخالفت برخیزید؛ اگر به شهروندان ما آسیب بزنید، اگر به دروغ، فریب و خدعه ادامه دهید، بهای گزافی خواهید پرداخت.

وی با انتقاد از حمایت ایران از دولت قانونی سوریه، از سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برد و او را تهدید کرد.

بولتون خود خوب می‌داند که بیش‌ترین نقش در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق را ایران عهده‌دار بوده است.

واکنش رژیم سعودی به حمله تروریستی در اهواز

وزارت خارجه سعودی آنچه را «اتهامات ایران» در خصوص حمایت عربستان از حمله تروریستی در اهواز خواند رد و آن را محکوم کرد.

در حمله تروریستی روز شنبه 5 تروریست وابسته به گروهک «الاحوازیه» در شهر اهواز، 4 تروریست توسط نیروهای امنیتی به هلاکت رسیده و یک نفر از آن‌ها بازداشت شد.

در این حمله، 25 نفر از هموطنان‌مان به شهادت رسیدند و حدود 60 نفر دیگر زخمی شدند.

تنها یک روز پیش از حمله بود که سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» فرا رسیدن روز ملی عربستان را ــ سالگرد تأسیس سلسله سعودی ــ به مقامات ارشد این کشور تبریک گفت.

انتقاد بی سابقه برادر پادشاه اردن از وضعیت این کشور

«حمزه بن حسین» برادر پادشاه اردن در توییتی در صفحه شخصی خود انتقادهای شدیدی نسبت به وضعیت ادارات دولتی و برنامه های اقتصادی اردن وارد کرده است.

وی در توییتر خود به طرح اخیر دولت اردن در اصلاح قانون مالیات این کشور انتقاد کرده است و نوشته است: شاید بهترین راهکار این باشد که روند ناکارآمد مدیریت نهادهای عمومی در کشور اصلاح شود.

وی همچنین تأکید کرده است که باید با فساد اداری در اردن مقابله جدی شود و با مفسدان اقتصادی به صورت قاطع برخورد شود.

شاهزاده حمزه بن حسین تأکید کرده که باید میان شهروندان و دولت اعتمادسازی شود و برای تصحیح اشتباهات صورت گرفته به صورت مداوم به جیب شهروندان رجوع نشود مگر اینکه هدف از این کار بردن کشور به پرتگاه سقوط باشد.

توییت های شاهزاده اردنی با واکنش مثبت بسیاری از کاربران اردنی مواجه شده است و برخی نیز از او خواسته اند که اداره امور کشور را در دست بگیرد.

اخیرا و در پی اصلاح قانون مالیات اردن، اعتراضات گسترده ای در میان شهرهای مختلف این کشور ایجاد شده بود.

دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک

«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی اش ساعاتی پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار وزیران خارجه دو کشور و معاونان آنها نیز حضور داشتند.

دعوت شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در سوریه/حمله دوباره جان بولتون به ایران/واکنش رژیم سعودی به حمله تروریستی در اهواز/تسلط ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی در استان سویداء

روحانی و مکرون شب گذشته با سخنرانی در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت خود را با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا اعلام کردند.

رئیس جمهور فرانسه در مخالفت با مواضع دولت «دونالد ترامپ» در خصوص ایران گفت: در این خصوص نباید به تنش‌ ها دامن بزنیم. جهان در موضوع ایران نیازمند گفتگو و چندجانبه‌گرایی است.

تسلط ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی در استان سویداء

نیروهای ارتش و متحدان سوریه بعد از ظهر روز سه شنبه توانستند در درگیری با تروریست‌های داعش در منطقه در بلندی‌های «الصفا» در شمال شرق بیابان‌های سویداء، بخش‌های جدیدی را به کنترل خود در آورند.

به نوشته‌ی خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این عملیات که با سرعت و تاکتیک متناسب با جغرافیای منطقه صورت گرفت، چندین تروریست داعشی کشته شدند. این منطقه دارای پستی و بلندی و عوارض طبیعی بسیار زیادی است که تروریست‌ها از آن به عنوان استحکامات دفاعی طبیعی بهره می‌برند و می‌توانند عملیات ایذائی انجام دهند.

دعوت شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در سوریه/حمله دوباره جان بولتون به ایران/واکنش رژیم سعودی به حمله تروریستی در اهواز/تسلط ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی در استان سویداء

توپخانه و آتش‌باری سنگین نیروهای سوری در این عملیات نقش بسزایی داشته است.

طبق گزارش سانا، یگان‌های ارتش توانستند علیه تروریست‌ها در چندین محور حمله کنند و آن‌ها را در تنگنا قرار دهند و ازین رو غلبه نهایی بر تروریست‌ها در این منطقه پس از بستن راههای امدادرسانی و فرار و انهدام خطوط دفاعیشان بسیار قریب‌الوقوع است.